Val av skidor, Hjälp!

Barolo

Ny medlem
Val av skidor, Hjälp!
Hej på er!
Letar efter den perfekta skidan som funkar hyfsat överallt (?)
Jag är en hyfsad skidåkare, men ganska trött av mig nuförtiden (46 år) och åker för det allra mesta i pisten och runtomkring pisten, men jag vill kunna ha möjligheten att sätta på hudar och ta mig en liten bit till. Försöker hitta en ganska "lättåkt", rolig skida, som jag inte behöver ta i 100% för att kontrollera. Jag åker blandat hårt i pisten men även en del hopp och lek fortfarande. De skidor som jag har fastnat för hittills och väljer mellan är:
Fischer Ranger 102 FR
Nordica Enforcer 104
Salomon QST 106
Blizzard Rustler 10
Ge mig gärna feedback och tankar kring dessa och andra tips mottages tacksamt.
Först hade jag solklart för mig att jag skulle sätta på en shift-bindning, men har nu övergått till att det förmodligen blir en Marker Duke PT istället då de verkar vara robustare och kanske bättre med tanke på att nästan allt är utför och inte så långa turer uppför.
Sen är jag även lite oviss när det gäller längden på skidorna. Försöker tänka närmast min längd (185 cm, 80 kg) och annars lite längre om det inte glappar för stort uppåt (gärna lite tankar här också)

Tack på förhand!

Bayd99

Medlem
Val av skidor, Hjälp!
Om du till mestadels åker i pisten skulle jag nog gå ner i midja. Kanske en ranger 94 fr eller QST 98 med shift vore ett alternativ. Jag har ett par ranger 90 ti (92 mm midja) och tycker de funkar utmärkt i pisten.

Barolo

Ny medlem
Val av skidor, Hjälp!
Om du till mestadels åker i pisten skulle jag nog gå ner i midja. Kanske en ranger 94 fr eller QST 98 med shift vore ett alternativ. Jag har ett par ranger 90 ti (92 mm midja) och tycker de funkar utmärkt i pisten.
Ah, jag fattar vad du menar men jag måste nog omformulera mig lite. Jag har ett par bra skidor som har 90 midja som funkar väldigt bra i pisten och i slush på eftermiddagen. Så, det paret jag vill köpa nu är väl kanske mer att de ska vara anpassade för att ta med vid resa till större berg med andra möjligheter.

jovoho

Ny medlem
Val av skidor, Hjälp!
Jag kör Enforcer 104 i 186 med Duke PT 12. Funkar till det mesta, det är en otroligt mångsidig kombination, men det finns nog lättare grejer om det spelar någon roll för dig. Jag är i din ålder väger ca 70, åker mest liftnära offpist och tar kortare turer med jämna mellanrum. Ingen park dock. Jag skulle kanske överväga PT 16 om jag var i en högre viktklass.

Barolo

Ny medlem
Val av skidor, Hjälp!
Jag kör Enforcer 104 i 186 med Duke PT 12. Funkar till det mesta, det är en otroligt mångsidig kombination, men det finns nog lättare grejer om det spelar någon roll för dig. Jag är i din ålder väger ca 70, åker mest liftnära offpist och tar kortare turer med jämna mellanrum. Ingen park dock. Jag skulle kanske överväga PT 16 om jag var i en högre viktklass.
Har fått intrycket av att enforcern är lite tyngre (väger väl dock inte så mycket mer än de andra?) och lite mer charchig än de andra, vilket kanske skulle passa mig bra faktiskt. Men är den ändå lite lekfull?
Ja, PT 16 kör jag nog på isf, fast mest för färgcombon ihop med nya Enforcer =)

jovoho

Ny medlem
Val av skidor, Hjälp!
Har fått intrycket av att enforcern är lite tyngre (väger väl dock inte så mycket mer än de andra?) och lite mer charchig än de andra, vilket kanske skulle passa mig bra faktiskt. Men är den ändå lite lekfull?
Ja, PT 16 kör jag nog på isf, fast mest för färgcombon ihop med nya Enforcer =)
Ja färgkombo är ju A och O;-) Det går jättebra att köra långsamt och sladdsvänga i pisten också om man vill, men den är roligast när man lägger lite tryck bakom. Jag körde tidigare Faction CT3.0, som kanske är ännu lekfullare, men Enforcern är nog så bra i offpisten och har en mer dämpad känsla.

jaksu

Aktiv medlem
Val av skidor, Hjälp!
Ingen jättestor skillnad viktmässigt, alla dessa skidor ligger i 2100-2200 g rangen. Jag tycker att Ranger 102 FR har lite mera oomph än Enforcer men jag gillar Enforcers Cadillac-känsla (mer dämpad). Ranger känns rappare och kanske lite lekfullare. QST 106 är lite mellanmjölk, ingen spännande skida men funkar bra för det mesta.

Senast ändrad:

Always-Sunny

Aktiv medlem
Val av skidor, Hjälp!
Ah, jag fattar vad du menar men jag måste nog omformulera mig lite. Jag har ett par bra skidor som har 90 midja som funkar väldigt bra i pisten och i slush på eftermiddagen. Så, det paret jag vill köpa nu är väl kanske mer att de ska vara anpassade för att ta med vid resa till större berg med andra möjligheter.
Då skulle jag gå upp ytterligare i bredd, om du redan har en bra AM-skida.
Annars håller jag med om jaksu's beskrivning, så handlar om vilken känsla du vill ha i skidan. Finns mycket att läsa på https://blisterreview.com/

wolfy365

Ny medlem
Val av skidor, Hjälp!
Moment deathwish. Den originala är 112 bred men de har släppt en som är lite smalare 104(?). Tycker det är en fantastisk skida som man faktiskt kan slappna av med om man vill. Däremot har den ingen fartgräns och man får tillbaka allt man ger. Inte den bästa carvingskida men jag har kört många isiga dagar i Åre och även om den inte greppar hårt på is så är den extremt förutsägbar.
Svårigheten är att det är nästan omöjligt att provåka i Europa, utan man får ta chansen och beställa den direkt från USA

Fatboy

Aktiv medlem
Val av skidor, Hjälp!
Skulle vilja slänga in Atomic Backland 107 i leken. Bytte min Rustler 11 mot Backland med Shift. Rimligt lätt setup för den åkning du beskriver. Lättåkt men ändå stabil på hårt underlag.

hgus

Ny medlem
Val av skidor, Hjälp!
Skulle vilja slänga in Atomic Backland 107 i leken. Bytte min Rustler 11 mot Backland med Shift. Rimligt lätt setup för den åkning du beskriver. Lättåkt men ändå stabil på hårt underlag.
Så Backland är bra grejer, funderar på Backland 100 mm för lite topptur och puder och även piståkning. Du är nöjd? + och - ?

Barolo

Ny medlem
Val av skidor, Hjälp!
Hej igen! Om någon vill veta hur det gick så blev valet Atomic Bent Chetler 100 med shiftbindningar till slut. Bara provat de två dagar, en i pist och andra dagen hade jag tur och fick prova i 20cm nysnö. Hittills är jag mycket nöjd men hade svårt i valet mellan 180 och 188cm, jag är 185. Valde 188cm pga lite stabilare i fart, men tycker de är smidiga ändå i det lilla skogsåkning jag provade på. Ska bli spännande resten av vintern.
God fortsättning!

Fatboy

Aktiv medlem
Val av skidor, Hjälp!
Så Backland är bra grejer, funderar på Backland 100 mm för lite topptur och puder och även piståkning. Du är nöjd? + och - ?
Jag gillar Backland. Bytte egentligen ut mina Rustler 11 med Griffon för att jag ville ha några lättare med Shift för att kunna tura lite. Tycker att Backland är lättåka och relativt bra dämpade för att vara så lätta. Inga problem att åka relativt fort i hård pist, håller greppet bra. Lite greppigare bakända än ex Rustler vilket lite mer svårroterade i trånga utrymmen. Har inte provat i jättedjup snö men dom kändes inte direkt oroliga i uppåkt lössnö, vilket jag kanske befarat med tanke på vikten.

Val av skidor, Hjälp!
Jag kör Nordica enforcer 104 free. Det är en riktigt bra skida som låter dig åka tryggt i princip överallt på berget. Det jag uppskattar mest är stabilitet och förmågan att plöja igenom hård och bumpig snö. Svårt att se en bättre skida för det.

Däremot är den mer svåråkt än exempelvis fischer ranger 102 fr och rätt tung - kräver en lagom aggressiv åkstil och att du står på dig i skog. Känner personligen att min säsongfysik inte riktigt räcker till för enforcer free 104+market duke PT.

Därför kommer jag nog byta till fischer men får kompromissa med stabiliteten som nordica enforcer 104 ger. Vi får se om det är ett klokt val när man ställs inför svåra förhållanden.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp