Val av skidor - pist eller all mountain

Desjardins

Ny medlem
Hej forumet.
Helt ny här men känner att nu är det dags att ställa frågan...
Jag går och funderar, och har gjort så under ett par år till och från, om det är dags att byta skidor.

Jag har idag ett par Head X-shape STX från 12/13 https://www.freeride.se/prylar/skidor/head-x-shape-stx.html
Mitt par är 177cm och har radie på 13,1m.

Själv är jag 194cm och vikt ca 90kg +-3kg genomgående under många år, beroende på mängd löpning eller inte. Saken är att jag har ett strulande knä med två operationer av inre menisken så det avgör träningen. (Det svullnar även upp efter en vecka i pisten men värt)
Jag har åkt skidor sedan jag var liten, någon vecka eller två om året. Mer blir det inte tyvärr. Men jag är helt ok i pisten och tar mig ner för det mesta i Sverige iaf. (Väggen, chocken) även om det inte är det som är det bästa jag vet. Jag gillar att åka i röda eller blå med lite fart och kunna lägga sköna svängar, korta och långa. Varierande är det roligaste.

Jag gillar mina skidor jag har ska jag säga. Väldigt nöjd faktiskt. De biter bra, svänger fint och snabbt. Känns stabila och tunga vilket jag upplever som säkert för mitt knä som inte gillar fladdriga och plötsliga rörelser utåt i sidled. Det jag verkligen saknar är lite bärighet när det blir uppkört framåt eftermiddagen, eller då det är varmt och mjukt. De liksom skär igenom snöhögarna mer. Jag har fått för mig att det skulle kunna bli annorlunda med något bredare midja mot de 68mm jag har nu. 🤷🏻‍♂️ Det blir liksom mindre och mindre kul ju längre dagen går...

Jag åker i princip bara i pisten. Jag har alltid haft en dröm om att kunna åka offpist men det har aldrig blivit av så ja, det är 99% pist och sen lite utanför då man vill prova leka någon gång det kommit mycket nysnö.

Har hört att allt från Head V10, Elan Wingmann till Mantra M6 från folk. Tittar själv lite och gillar beskrivningen av tex Rossignol Experience 82/86 Ti, men jag har egentligen ingen aning...

Så, vad tror ni? Kan ni ge något tips på skida för att begränsa urvalet som jag ska försöka få möjligheten att teståka?

Famski

Medlem
Jag har de senaste 10 åren åkt på slalom-carvers i pisten med radie runt 12,5 m och tycker det fungerar förvånansvärt bra även när det blir lite uppkört. De fungerar fint i både kort och längre sväng och upplever dem egentligen inte som nervösa eller ansträngande, men jag gillar att driva på och fokusera i varje åk och inte bara slöåka ned. Jag har ändå sneglat på All Mountain skidor och köpte ett par Atomic Maverick 95 till denna säsong för att ha ett par skidor med lite bredd som fungerar utanför pisten men framförallt när det är väldigt mjukt i pisten som efter snöfall och då kanske SL-skidorna kommer till korta och man kliver igenom underlaget. Jag är positivt överraskad över hur hårt det ändå går att carva de breda skidorna och de är väldigt bekväma att ligga och dra större svepande svängar med samtidigt som de går att dra kortare svängar och är hyfsat snabba kant-till-kant. Jag är positivt överraskad över hur lätta de var att få på kant trots bredden då jag hade ett teståk med Völk RTM 86 (?) från ett par år sedan i minnet. De skidorna kändes som att försöka ställa två ladugårdsdörrar på kant jämfört med mina SL-skidor och kändes tunga, men gick sedan extremt stabilt när man väl hade dem på kant. SL-skidorna är såklart vassare på hårt underlag och man känner bredden på AM-skidorna i jämförelse.

Slutsatsen för mig är att jag skulle inte endast vilja ha AM-skidorna, skulle sakna carvingegenskaperna för mycket i SL-skidorna så för mig är det en perfekt kombination att ha båda. Jag tittar på att uppdatera mina carvingskidor och då blir det nya SL-skidor. Om du är nöjd med dina nuvarande skidor, varför inte behålla dem och komplettera med ett par AM och byta vid lunch 😄

SaintX

Medlem
Känner du att du inte vill ha två skidor så tycker jag Mantra alla dagar i veckan. Frun har en gammal knäoperation och kör på Secret 92 (typ Mantra för tjejer). Hon har ett knäskydd och var väldigt noga med utprovningen. 100% förtroende i alla underlag säger hon nu. Hon kör bara pist. Själv carvar jag på Enforcer 100 utan problem på förmiddagen och har ännu roligare efter lunch. Kom bara ihåg att testa ordentligt längder. Jag är 179cm och mina skidor är 185cm. Ta inte för kort skidor bara för att tro att de "svänger" lättare.

Desjardins

Ny medlem
Känner du att du inte vill ha två skidor så tycker jag Mantra alla dagar i veckan. Frun har en gammal knäoperation och kör på Secret 92 (typ Mantra för tjejer). Hon har ett knäskydd och var väldigt noga med utprovningen. 100% förtroende i alla underlag säger hon nu. Hon kör bara pist. Själv carvar jag på Enforcer 100 utan problem på förmiddagen och har ännu roligare efter lunch. Kom bara ihåg att testa ordentligt längder. Jag är 179cm och mina skidor är 185cm. Ta inte för kort skidor bara för att tro att de "svänger" lättare.
Angående längden, det blir då alltså ett val mellan 184 och 191, tänker jag rätt då?

SaintX

Medlem
Hej
Skulle nog börja testa där med tanke på din längd. Just i segmentet Allmountain 85-100mm finns det miljarder skidor och jag gissar att du kommer att få massor av feedback. Dock har jag förstått (och testat själv) att Mantra är en av de pistigare varianterna. Jag valde mellan Mantra M5 och Enforcer 100. Mantra var stabilare och går som på räls genom allt. Valde dock Enforcer då de upplevdes en smula lekfullare.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp