Val av skidor som skidlärare

SirTM

Aktiv medlem
Hej!

Nästa säsong ska jag jobba som skidlärare, och tänkte nu börja spana efter lite skidor.
Saken är den att jag inte längre är så insatt i pistskidor som jag önskar vara och jag vet inte heller riktigt vad det är för skidor som passar bäst när man ska vara instruktör.
Jag har tänkt mig ett par svängglada carvers som är stabila i hög fart samtidigt som de är relativt lättplogade. Är jag rätt ute? Helst ska det vara lite 'drag' i dem så att de även är roliga att åka utanför tjänsten.

Jag är 18 år och har åkt mycket skidor sedan barnsben och anser mig vara en bra åkare och ha duglig teknik. De senaste åren har jag dock spenderat på bredare skidor och vill därför köpa mig ett par pistskidor nu för att hinna "åka in mig" lite på sådana. Skidorna kommer framföras i Sälenfjällen men även i varierande norrbottniska skidorter. Jag är ungefär 185 cm lång och lite under 70 kg lätt, och åker idag på ett par völkl katana v-werks i 184 centimeters längd.

Alla tips på egenskaper, mått och modeller mottages hemskt gärna!

Tack på förhand
Teo

Vinter-Paul

Medlem
Om du åker på mycket hjälmfotingar så satsa på kortare än vanligt, lättare än vanligt och då också billigare än vanligt, köp nåt begagnat, så blir det smidigt att jobba. De skidor du har där kommer du antagligen inte ha kul på när du kör på egen nivå.

lenalovisa

Ny medlem
En fundering, får du inte låna arbetsskidor av arbetsgivaren? När jag jobbade så åkte skidlärarna på Rossignol Pursuit, lättsvängda skidor och perfekta när man har småttingarna (särskilt bra att de inte var mina egna när barnen envisades med att ställa sig på dem).

SirTM

Aktiv medlem
Vinter-Paul sa:
Om du åker på mycket hjälmfotingar så satsa på kortare än vanligt, lättare än vanligt och då också billigare än vanligt, köp nåt begagnat, så blir det smidigt att jobba. De skidor du har där kommer du antagligen inte ha kul på när du kör på egen nivå.
hmm.. Jag har också tänt i de banorna, men som sagt blir det inte så kul att åka på "privat". Antagligen kommer det bli ganska mycket åkande med hjälmfotingar första säsongen..

lenalovisa sa:
En fundering, får du inte låna arbetsskidor av arbetsgivaren? När jag jobbade så åkte skidlärarna på Rossignol Pursuit, lättsvängda skidor och perfekta när man har småttingarna (särskilt bra att de inte var mina egna när barnen envisades med att ställa sig på dem).
Det har jag faktiskt inte kollat upp! Inget är spikat med arbetsgivare heller eftersom att det är nästa säsong det gäller, men jag ska ställa frågan. Då kan man satsa på en 'bättre' skida som är lite roligare att åka själv, för att kunna träna in sig på pistskidor igen, men inte riskera att de far illa i skidskolan.

Tack för bra tankar! :)

jonaslukarlsson

Aktiv medlem
Skön inställning till att du redan verkar fått jobb även om det gäller nästa säsong :)! Men som lenalovisa sagt så brukar de flesta arbetsgivare stå för skidor att arbeta i. De brukar dock oftast inte vara några skidor som står för det du söker, utan lämpar sig bästa för nybörjar till mellangoda åkare. När det är en mer avancerad lektion brukar det oftast vara bäst att ha en egen skida som pallar med lite mer eller låna en på hyran som är bättre :)
Völkls skidor går hem väldigt bra hos dagens skidlärare, även Nordica..

SirTM

Aktiv medlem
jonaslukarlsson sa:
Skön inställning till att du redan verkar fått jobb även om det gäller nästa säsong :)! Men som lenalovisa sagt så brukar de flesta arbetsgivare stå för skidor att arbeta i. De brukar dock oftast inte vara några skidor som står för det du söker, utan lämpar sig bästa för nybörjar till mellangoda åkare. När det är en mer avancerad lektion brukar det oftast vara bäst att ha en egen skida som pallar med lite mer eller låna en på hyran som är bättre :)
Völkls skidor går hem väldigt bra hos dagens skidlärare, även Nordica..
Go hard or go home.. :cool: Nämen jag har haft kontakt med en skidort under en längre tid och är närapå garanterad plats. Men som sagt ska jag fråga angående lån av skidor nästa gång jag är förbi. Att jag då skulle kunna köpa lite 'bättre' skidor att ha privat och under mer avancerade lektioner känns som den bästa lösningen.
Völkl har jag tittat på, främst deras gula racetiger speedwall (nåt i den silen?) som verkar vara väldigt trevlig. Känns ju även bra att hålla sig till ett märke.. :D Även Head har jag spanat på främst i form av deras Supershape Magnum, samt Nordicas Dobermann

Senast ändrad:

lenalovisa

Ny medlem
Jag åker på ett par Nordica spitfire edt som jag är supernöjd med! Utmanande och roliga att åka på, kan tillägga att min kollega fick prova dem en gång och han var lyrisk :)

waxoff

Aktiv medlem
SirTeoM sa:
Även Head har jag spanat på främst i form av deras Supershape Magnum, samt Nordicas Dobermann
Ligger ju ett par friska Dobermann på köp&sälj för en rimlig slant. Bara klicka hem dem. Sälj vidare för samma peng om de inte fyller önskemålen när du testkör dem...

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Köp ett par kompetenta pistskidor så du har något att blåsa runt på när du inte jobbar.
Beroende på vad du har för ambitioner med din skidåkning så hade jag rekommenderat ett par med inte allt för mycket sväng så kan du ha ett par kortare mer lekfulla när du jobbar.
Jobba = 175cm och 14-17m radie
Privat = En mjuk WC GS damskida på 178-183cm och då m 23-25m radie

- anders

Telemarkstonten

Ny medlem
Ja, om du skall jobba för Skistar så kan du räkna med att få låna skidor till skidskolan. Fett värt då de skidorna kommer får ett jävla jobb med snabba urtrycknigar utan stavar, ungar som kör över, under och på dem samt antagligen ett flertal rundor i skog och mark där det antagligen inte är några 2m puder...
Själv jobbar jag på Völkl rtm 84.

Privat lallar jag runt på ett par Völk speedwall gs 180(?) 19,8 radie skall kompletera med W-verks katana och redster i vinter för att få lite brädd på skidkogret

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp