Val av storbergsskida - tips och råd

Kruus

Ny medlem
Tjena skidvänner,

Sitter och funderar på att köpa nya storbergsskidor och väljer mellan förlajnde:

- Dynastar Big Dump (192 cm)
- K2 Darkside (188 cm)
- Vökl Kuro
- Rossignol Super 7
-Salomon El Dictaror

Är det någon som kan ge lite bra råd/tips.
Som skidåkare är jag gammal tävlingsåkare, väger ca 76 kg, vältrännade och kär stort (GS-svängar)

För- och nackdelar. Hur dom är att "kasa runt med i pist", mjuka, tunga att få på kant etc-

Tacksam för inputs.

Ski or die!

Cheers,
Mackan

FF

Ny medlem
Var hälsad,

Kika även på katana, som är en skida med erkänt bra balans mellan köttighet och användarvänlighet. Kuro är mer en pudermaskin än en höjdmetersätande vardagsskida. Sen har du shiru som är nåt slags mellanting.

Men smaken är ju som baken, vill du ha raka spett väljer du BD eller dictator, de går säkert bra med din tävlingsteknik och styrka. Även om jag personligen tycker det är tråkigt att åka på såpass raka och styva skidor - då främst i pist och hård snö... BD tycker jag i övrigt verkar vara en puckad skida, så bred och styv men ingen rocker... Som att verkligen be om att få problem med benhinnor osv. Dictator något mer rimlig.

Men du borde väl veta hur det är att köra på en styv skida med ~40m radie i pist. Ännu en skida i denna kategori är fred syversens ragnarök, som kan köpas med 40% off nu i chamonix.

Har du kännt på alla dessa skidor? Darkside är en ladugårdsdörr som är ganska mjuk vill jag minnas. SS7 är nånstans mitt emellan, i samma kategori som katana och skulle varit mitt val av de skidor du rabbla upp där. Även om jag mycket föredrar katanans rockerprofil framför ss7ans "fempunktsrocker" eller vad det nu är dom kallar det.

Vet inte om jag alls hjälpte dig nu med detta inlägg. Men min poäng är att ingen kan berätta för dig vilken skida som passar dig. Det måste du ju egentligen själv komma underfund med. Om du är osäker, finns det väl skidbutiker som brukar låta en prova några olika skidor innan man bestämmer sig för vilka man vill köpa.

Lycka till!

MVH

Pillard

Aktiv medlem
Jag kan bara intyga att Katanan är ett perfekt redskap för att käka fallhöjdsmeter. Jag kör på förra årets modell men vad jag förstått är grundkonceptet detsamma även i år. Det finns också några av förra årets modell på köp och sälj. Skidan är stadig och trygg och kan hålla ett rejält skär i pisten om du skulle känna för det. Trots fullrocker har den ändå ganska lång kontaktyta på kant så den känns inte fladdrig men ändå lättsvängd när du vill köra kortare sväng i lägre fart. Katanan har dessutom mycket metall vilket tilltalar mig. Den blir lite tung i känslan så att säga vilket gör att den upplevs väldigt trygg även i hög fart i uppkörd terräng.

Jag antar nu att du är på jakt efter något lite större och då kan det väl också vara värt att kika på Moment Bibby 196. Jag provade den lite i helgen men tyckte den var för mycket skida för mig, alltså kan den kanske vara nåt för dig med tanke på skidtypen du verkar eftersöka.

Utter

Ny medlem
Tänkte mest göra dig lite mer förvirrad här och slänga in nått annat, Blizzard Bodacious (eller Cochise om du vill ha lite mer sväng). Långa fina chargelagg med trevlig rockerkurva. Fömodligen räcker Bodacious 186, men annars finns 196.

FF

Ny medlem
Ja blizzard har hittat precis rätt i mina ögon, med sina två nya skidor i allround respektive mellanfetingklassen! Det är framförallt rockerprofilen i kombination med vad som verkar vara solitt bygge som får mig att dregla.

Magngan

Medlem
Du hittar inga bättre storbergsskidor än Hendryx, spelar ingen roll var på fjället du skall åka dom krossar allt motstånd. Titta lite närmare på deras hemsida!

Pillard

Aktiv medlem
Magngan sa:
Du hittar inga bättre storbergsskidor än Hendryx, spelar ingen roll var på fjället du skall åka dom krossar allt motstånd. Titta lite närmare på deras hemsida!
Kanske beskriva skidorna lite mer ingående? Det kan nog vara till nytta för TS att veta hur skidan uppför sig och vad som är speciellt med den. Det är ju lite svårt att välja utifrån att massa folk säger "den är bäst".

Blizzard ser väldigt intressanta ut i år. Jag gillar principen bakom att man pressar dem i rockerform från början. Däremot är, iaf Bodacious, rejält styv. För egen del gör inte det så mycket eftersom jag gillar styva skidor. Vad jag förstått så är 196an dessutom väldigt mycket skida. Men utifrån dina egna val så verkar det vara vad du är på jakt efter ;)

Utter

Ny medlem
Magngan sa:
Säg vad du vill, men Hendryx är i regel inte storbergsskidor. Puderskidor javisst (även om jag inte gillar tanken bakom dom) men en bra storbergsskida är varken kort eller rejält skuren.

Eric_W

Ny medlem
Storabergsskida: Kolla in årets Katana. Skidan är styvare än ett tonårsstånd. Fortfarande rocker, men numera platt under foten och flackare, men fortfarande lååång rocker i tip och tail. Personligen tycker jag att dom gjort skidan lite väl köttig (nån som sitter inne på förra årets så köper jag gärna), men som ren köttarskida för nån som väger lite mer än mig lär den bli perfekt. Sen har dom ju som sagt lagt till Shiron i år också. Det är inte heller någon mjuk skida, även om det känns så precis efter man klämt på Katanan. ;) Shiron ser riktigt vass ut, är det nån som spenderat lite tid på den som har något att säga om den?

Senast ändrad:

jung

Ny medlem
Ska du åka puder är det K2 Pon2oon som gäller. Darksiden är väldigt plankig.

Kruus

Ny medlem
Tack alla för fina inputs.
Var på Ski-stor idag och Göteborg och fick lite fler tipps.
Som många skriver, rek även Skistore Katana eller Shiro.
Om det är enbart kompl skida till fina puder dagar är det Kuro eööer nya P2 som gäller. Skitsore sågade BD, Darskide, och El Dictator.
Just nu lutar det åt Kuro, Shiro, Katana eller rent av hendryx.
Sväng lungt i vinter (eller förresten, gör inte det, kör hårt, fort och stort :)

Magngan

Medlem
Utter sa:
Magngan sa:
Säg vad du vill, men Hendryx är i regel inte storbergsskidor. Puderskidor javisst (även om jag inte gillar tanken bakom dom) men en bra storbergsskida är varken kort eller rejält skuren.
Tycker nog att både Cash och framförallt Rhino är storbergsskidor men..... Vad är det med tanken bakom du inte gillar?

Pillard

Aktiv medlem
Eric_W sa:
Storabergsskida: Kolla in årets Katana. Skidan är styvare än ett tonårsstånd. Fortfarande rocker, men numera platt under foten och flackare, men fortfarande lååång rocker i tip och tail. Personligen tycker jag att dom gjort skidan lite väl köttig (nån som sitter inne på förra årets så köper jag gärna), men som ren köttarskida för nån som väger lite mer än mig lär den bli perfekt. Sen har dom ju som sagt lagt till Shiron i år också. Det är inte heller någon mjuk skida, även om det känns så precis efter man klämt på Katanan. ;) Shiron ser riktigt vass ut, är det nån som spenderat lite tid på den som har något att säga om den?
Det finns några förra årets Katana på köp och sälj har jag för mig.

Utter

Ny medlem
Magngan sa:
Utter sa:
Magngan sa:
Tycker nog att både Cash och framförallt Rhino är storbergsskidor men..... Vad är det med tanken bakom du inte gillar?
Rejäl skärning är inte rätt för puderskidor och en oerhört dålig idé för en storbergsskida. Det enda det gör är att göra skidan mer nervös. Du använder ändå inte skärningen för att svänga i lössnö. En allroundskida har jag gärna 22-25m sväng på, men jag vill inte ha mindre än ~28m på en storbergsskida då det endast blir kontraproduktivt.

Carled

Ny medlem
Jag är helt och hållet med Utter, att kalla Hendryx för storabergsskidor är som att säga att Norröna gör jibbkläder...
Visst, Cashen och Rhinon är bitiga grejer som kan och gillar stora svängar i puder. Men när det blir uppkört och du vill fulköra i 70knyck är det inte kul med all den skärningen.

MItt tips är att kolla på de flesta skidor som har en svängradie över 30m och som finns i längd >190cm. En bigmountainskida ska klara metervis med puder, samtidigt som den funkar när det är skare och uppkört. För att klara den kombon är det klart roligast att ha en rel. rak skida som du jobbar igenom i snön, inte svänger m.h.a. skärningen.

DPS Lotus 120 är ett fantastiskt exempel, 4frnt EHP, Moment Jaguar Shark alt. Belafonte. Hade någon nämnt Whitedot Ragnarök?

gillen-falk

Ny medlem
Utter sa:
Magngan sa:
Utter sa:
Rejäl skärning är inte rätt för puderskidor och en oerhört dålig idé för en storbergsskida. Det enda det gör är att göra skidan mer nervös. Du använder ändå inte skärningen för att svänga i lössnö. En allroundskida har jag gärna 22-25m sväng på, men jag vill inte ha mindre än ~28m på en storbergsskida då det endast blir kontraproduktivt.
Jag åker själv på ett par Hendryx Funkalistic och Cash, var själv lite skeptisk till uppbyggnaden och skärningen (för en puderskida) innan jag prövade dom... GO FOR IT säger jag bara, du kommer inte ångra dig!! Bättre skidor än vad Luthman gör går nog inte att köpa enligt mig :)

Carled

Ny medlem
Men det är skillnad på puderskida och storabergsskida... Luthman gör tokbra puder- och pistskidor, men jag skulle inte vilja mata pucklar eller åka skare med ett par Hendryx.

Samma grej som DPS Lotus 120 och DPS Wailer 112RP. Wailern är helt insanely kul i pist, tajt skog och enkel fluffåkning, men skall du åka riktigt fort i pudret eller hoppa stora klippor blir den för "vek" (den är för rapp, livlig och lekfull).

movgoli

Ny medlem
Kruus sa:
Tjena skidvänner,

Sitter och funderar på att köpa nya storbergsskidor och väljer mellan förlajnde:

- Dynastar Big Dump (192 cm)
- K2 Darkside (188 cm)
- Vökl Kuro
- Rossignol Super 7
-Salomon El Dictaror

Är det någon som kan ge lite bra råd/tips.
Som skidåkare är jag gammal tävlingsåkare, väger ca 76 kg, vältrännade och kär stort (GS-svängar)

För- och nackdelar. Hur dom är att "kasa runt med i pist", mjuka, tunga att få på kant etc-

Tacksam för inputs.

Ski or die!

Cheers,
Mackan

Kruus

Ny medlem
Perfekt med alla kommentarer - tack!
För att ge er lite mer "kött på benen" efter vad jag söker är det en skida som skall fungera 95% offpist (i all terräng - dvs deep powder, uppskört pow, skare etc) och 5% att ta sig ned för pisten med hedern i behåll - dvs stora GS svänger som man forfrande kanlägga skiord på kant.
Något förslag på skidor som matchar detta?
Jag är 179 cm, väger 76 kg (vältränad) och har en aggresiv körstil.
Tack för inputs!
// Mackan

Utter

Ny medlem
Finns många skidor som funkar bra för det, beror lite på vilken känsla du är ute efter. Blizz Bodacious tycker jag funkar bra, så även Black Diamond Zealot m fl.

Heinz_p

Ny medlem
Utter sa:
Finns många skidor som funkar bra för det, beror lite på vilken känsla du är ute efter. Blizz Bodacious tycker jag funkar bra, så även Black Diamond Zealot m fl.
Japp, Zealoten tycker jag fungerar finfint. Men det finns ju en uppsjö av skidor för detta ändamål. Av dom du listade i början är det väl Big Dumpen och El Dictatorn som lever upp till dina ställda krav bäst.

xLUNDISx

Ny medlem
Kruus sa:
För att ge er lite mer "kött på benen" efter vad jag söker är det en skida som skall fungera 95% offpist (i all terräng - dvs deep powder, uppskört pow, skare etc) och 5% att ta sig ned för pisten med hedern i behåll - dvs stora GS svänger som man forfrande kanlägga skiord på kant.
Något förslag på skidor som matchar detta?
Jag är 179 cm, väger 76 kg (vältränad) och har en aggresiv körstil.
Tack för inputs!
// Mackan
Måste bara nämna en skida ingen tagit upp än. Nordica Girish. Jag köpte den till precis det ändamålet du beskriver, har bara hunnit testa den några gånger än men är supernöjd. Riktigt stabila som köttar igenom allt men känns ändå väldigt lätthanterade och riktigt bra att bomba pist i stora svängar på.

Jag är 194cm lång å väger 100 å kör på 193an men tror 185 skulle passa dig perfekt.

För bättre recension läs här.
http://blistergearreview.com/gear-reviews/review-2011-2012-nordica-girish-185cm

Olindby

Ny medlem
Jag har endast åkt med eldictator av dem du nämnde och den är riktigt bra. Den funkar överallt och gör det bra. Var uppe i dag pumpade lite pow i skogen här i chamonix den flyter bra och finns inget att klaga på. Väldigt stabil på alla typer av underlag måste jag säga. Jag väger 75 kg, så vi har ungefär samma tyngd. Kör på dictatorn tycker jag.

supercross

Ny medlem
Den första storbergs skida jag tänker på är Black Crows Sevun.
Har dock ej åkt själv på den men någon i forumet har kanske?

Kan däremot rekomendera Line Mothership som inte verka ha någon max fart.
Man kan nog fortfarande att hitta den i några butiker trots att den ej tillverkas längre.
Flytet i puder är inte det bästa om man jämfor med en renodlad puderskida men den är grym i uppkört.
Jag har själv haft den i 185cm.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp