Val av zoomobjektiv

Victors

Aktiv medlem
Val av zoomobjektiv
Hejsan,

just nu glider jag runt med ett 18-55mm objektiv och kände att jag ville testa på ett annat med lite mera zoom i.
Har inte mycket erfarenhet utav objektiv så jag undrar om ni kan tipsa mig om ett lite mera zoom aktigt objektiv som passar CANON, det bör kosta runt 1000-2000 kronor.

En sista fråga... Vad är det för skillnad på telezoom och normalzoom?

/ ha de bra =)

Senast ändrad:

pritect

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
en telezomm är ett objektiv med mycket brännvid, eller som du utrycker det zoom. en normal är väl precis vad du har, 18-55 mm. zoom står för att man kan ändra brännvidden på objektivet med en ring, zoomringen. tamrons telezoom är rätt billig tror ja, kolla prisjakt.se å cyberphoto.se

Victors

Aktiv medlem
Val av zoomobjektiv
tack för svar =)
tror jag ska samla ihop till Ef 90-300/4-5,6 Usm.

någon som har lite erfarenhet om den och kan berätta lite?

dif_89

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
Det finns ett bra sigma objektiv för runt 1,8, men det finns en uppgradering av det som kostar runt 2,5. det är då lite bättre linser osv i det objektivet, säg på pricerunner för det bästa priset.

dif_89

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
Canon Objektiv Ef 90-300/4,5-5,6 Det var en som tipsade dig om det objektivet, nackdelen med det är att den har en närgrän på 1,5 meter, det objektivet jag tipsade dig om som jag vet är väldigt bra har en närgräns på ca 90 cm, med det menas om du vill fota macro så kommer du myk närmare med sigma objektivet.

JohanStahlberg

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
Sattsa på sigmas 70-200 2,8 ett riktigt höjdar objektiv! kostar inte allt för många 1000 lappar! Sattsa på det!

Mvh
Johan Ståhlberg

JohanStahlberg

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
dif_89 sa:
JohanStahlberg sa:
Sattsa på sigmas 70-200 2,8 ett riktigt höjdar objektiv! kostar inte allt för många 1000 lappar! Sattsa på det!

Mvh
Johan Ståhlberg
Nej, om du ska ha ett zoomobjektiv så ska det vara sigmas 70-300. 200 är för lite
Sigma Objektiv Zoom Af 70-300/4,0-5,6 Apo DG Macro till Canon antar jag du menar dif_89?

Det beror ju på vad han vill sattsa på, medans 70-300 kostar 2300 och 70-200 2,8 som han får för runt 5 i tyskland/Usa.
Personligen skulle jag spara lite slantar till ett 2,8 då det objektivet är sjukt mycket skarpare och mer för pengarna! Jag hade ett 200-400mm förut och använde nästan aldrig 300-400mm.
Det är till stor del objektiven som gör bilderna. Spara heller ihop och köp fina skarpa objektiv istället för plastiga och inte så ljusskarpa gluggar! Ett tips!

Mvh
Johan Ståhlberg

A

aeriksson

Guest
Val av zoomobjektiv
Håller med Johan. Jag har ett Sigma Af 70-300/4,0-5,6 Apo DG Macro till Nikon.

Och personligen tycker jag att det inte är någon skillnad på brännvidden 200mm & 300mm. Plus att detta objektivet är lite svajigt vid 2-3 hundra mm.

Så följ Johans råd och spara till ett sigma 70-200 2,8.

Jesper_Molin

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
Köp inte skit gluggen 70-300, största bländaröppning 5,6 på 300mm fodrar väldigt mycket naturligt ljus för att du överhuvudtaget ska kunna använda det (inte få oskarpa bilder pga för långsamma slutartider). Jag har plåtat proffisionellt i 5 år och har klarat mig fint fint med 200mm. Sigmas 70-200/2.8 ger dig samma ljusstyrka på alla bränviddsomfång och dessutom är det skarpt och kompakt. Köp det!

herr ståhlberg satsa stavas med ett T ha ha ha. Jag sa ju att du borde gått ut skolan ha ha ha, ses i aug!

OlaMelin

Aktiv medlem
Val av zoomobjektiv
Kan inte annat än att hålla med Jesper. Jag kör på 55-200 och det är sällan jag önskar större zoom på det. Visserligen är mitt på 4,5-5 men angående zoomen så är det samma.
Har även ett Tamron 70-300 hemma som jag har på lån under tiden mitt andra är på reparation och 300 känns bara överflödigt. Lycka till med köpet!

Förresten Jesper "P.Isaksson" Molin; när vi pratar om stavningen. Professionellt :)

busmissen

Medlem
Val av zoomobjektiv
Jag kan oxå rekommendera Sigmas 70-200, kör med det själv. Men behöver du inte ljusstyrkan så kan Canons egna 70-200/4L vara ett alternativ. Går att få till hyfsat pris begagnat nu när IS-versionen kommit.

JohanStahlberg

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
Exakt det objektivet men köp det i tyskland eller så, funkar helt okej!

Problemet är väll kanske fel ord men saker är den att nästan precis som bilar så är det samma sak med objektiv! Smakar det så kostar det! Tamron objektivet är säkert ett helt okej objektiv, vågar ej svarat på det, men 4-5,6 är inte ljusstark och det brukar betyda lite vinjetering och att det tappar skärpa i kanterna vid 55 och 200 mm lägena!

Men sigmas glugg borde gå att hitta begagnat tycker jag! Jag står fast vi det valet!

Mvh
Johan Ståhlberg

Victors

Aktiv medlem
Val av zoomobjektiv
JohanStahlberg sa:
Exakt det objektivet men köp det i tyskland eller så, funkar helt okej!

Problemet är väll kanske fel ord men saker är den att nästan precis som bilar så är det samma sak med objektiv! Smakar det så kostar det! Tamron objektivet är säkert ett helt okej objektiv, vågar ej svarat på det, men 4-5,6 är inte ljusstark och det brukar betyda lite vinjetering och att det tappar skärpa i kanterna vid 55 och 200 mm lägena!

Men sigmas glugg borde gå att hitta begagnat tycker jag! Jag står fast vi det valet!

Mvh
Johan Ståhlberg
usch det var dyrt! räknar med att ha råd med det till våren 08... men kosta vad det kosta jag ska ha objektivet!

är det möjligtvis någon här som har ett extra som dom kan tänkas sälja det lite billigt till mig?

JohanStahlberg

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
Kollade lite recensioner ang Tamron gluggen :http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12393

Verkar som den fått lite kritik på autofocusen mm. Men ett objektiv för 1095kr är som att köpa en bil för en 50 lapp, tro mig! Gå inte på den niten! Spara dina pengar redrum och få bättre bilder!

Mvh
Johan Ståhlberg

Victors

Aktiv medlem
Val av zoomobjektiv
påtal om att köpa i andra länder, vet någon en bra sida på internet där jag kan beställa hem objektivet för ett lite billigare alternativ?

busmissen

Medlem
Val av zoomobjektiv
Din länk går till en allmän sida på cyberphoto men gissar på att du menar 70-300 och ja det är stor skillnad. iaf gissar jag på de efter att ha sett bilder tagna med 70-300.

HenningO

Ny medlem
Val av zoomobjektiv
För mig blev det en canon 70-200/4L när jag köpte ny telezoom, var länge inne på Sigmas 70-200 2.8 men det blev canonen då jag upplevde af:en som snabbare men framförallt för att vikten är betydlig lägre på canonen...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp