Val d'Isere

Juwls

Ny medlem
Val d'Isere
tjue!

Nu är det så att jag och min kompis + familjen kanske ska upp till Val d'Isere i mars.
Är det någon som varit där? Är det bra åkning? Annat positivt/negativt om stället?

/ J

AeT

Ny medlem
Val d'Isere
Var där i April -07 och tävlade i slalom. Hann inte med mycket offpist men det jag åkte var då helt okej, trots att det inte hade snöat på ngn vecka. Fördelarna är väl att det finns mycket snö, åtminstone längre upp i systemet, att det ofta är fint väder, och utbudet; du kan vara där en vecka utan att hinna åka igenom alla liftar:P nackdelarna är väl alla skräniga fransmän:P

RickePuff

Ny medlem
Val d'Isere
Jag har varit där ett par veckor samt 03/04.

Generellt är åkningen bra. Stora berg med mkt möjlighet till backcountryåkning efter en mindre hike. Dock blir det uppåkt fort och så gäller det naturligvis att hitta.

Parkerna är lite av ställets akilleshäl, på den tiden iaf. De hade ett område där de hade god potential för en bra park (~uppe på Grand Motte), men de tog bort den, då den låg utsatt. De brukar även kunna ha en park i Val Claré/Tignes, men liten, och ingen naturligt tillhörande lift.

Den stora parken ligger i Val D'Isére-området, vid Bellevardtoppen. Denna har ej heller någon naturlig lift. Först måste man ta en replift och sedan en knapplift eller så åker man ner till sittliften. Men det är omständigt. I övrigt är parken helt oK. Liten men med blå, röd och svart linje.

Generellt är det för få och små parker för ett område stort och rikt som Val D'Isére.

Josslo

Ny medlem
Val d'Isere
var där förra säsongen och ska dit igen denna säsongen...behövs väl inte sägas mycket mer än så?

Offpiståkningen är otroligt bra och det finns precis hujr mycket som helst, framförallt när man lärt sig systemet så hittar man lössnö oavsett när det snöade senast. Det förekommer dessutom inte samma "hets" vad det gäller att hitta puder som det förekommer i många andra orter.

nackdelen är att det är i lag rätt dyrt vart man än befinner sig i val d'isere. men fint är det

Juwls

Ny medlem
Val d'Isere
RickePuff sa:
Jag har varit där ett par veckor samt 03/04.

Generellt är åkningen bra. Stora berg med mkt möjlighet till backcountryåkning efter en mindre hike. Dock blir det uppåkt fort och så gäller det naturligvis att hitta.

Parkerna är lite av ställets akilleshäl, på den tiden iaf. De hade ett område där de hade god potential för en bra park (~uppe på Grand Motte), men de tog bort den, då den låg utsatt. De brukar även kunna ha en park i Val Claré/Tignes, men liten, och ingen naturligt tillhörande lift.

Den stora parken ligger i Val D'Isére-området, vid Bellevardtoppen. Denna har ej heller någon naturlig lift. Först måste man ta en replift och sedan en knapplift eller så åker man ner till sittliften. Men det är omständigt. I övrigt är parken helt oK. Liten men med blå, röd och svart linje.

Generellt är det för få och små parker för ett område stort och rikt som Val D'Isére.
okej, men det finns någon/några sorters parker iaf?

Juwls

Ny medlem
Val d'Isere
oj läste inte igenom helt nogrannt där tror jag.. såg att det fanns nu!
Så parkerna är inte dom bästa alltså?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp