Valla ny snowboard?

Nisse80

Ny medlem
Tjena! Har nyss köpt en ny bräda o undrar bara om fabriksvallan som förmodligen smetats på innan räcker eller om man ska valla en vända själv också innan man ger sig ut i backarna??

Zevs

Ny medlem
Det skadar aldrig att valla en ny bräda, det beror också lite på hur "ny" den är. Har den stått länge på ngt lager kan belaget ha torkat ut en aningen. Jag tycker nog att du skall lägga på lite valla. Om du är osäker på hur man gör kan du alltid gå in på Burtons hemsida där dom har endel pdf-dok med anvisningar hur du vallar den. Annas tar en bättre butik inte mer än 100-150 SEK för en genomgång av brädan av kunnig personal.

Mvh
Zevs

Finnen85

Ny medlem
jag har ställt samma fråga och som han här ovan säger, det beror på hur länge den stått i lagret, men annars ska du inte behöva göra det, jag köpte en bräda från boardstore (evol cody dresser 156) och den behövdes iaf inte vallas utan det räkte med fabriksvallan.

M.V.H // Niko Penttinen

Doughboy

Ny medlem
Fabriksvalla är väl OK, men den brukar inte sitta kvar så länge. Min erfarenhet är att fabriksvallan är borta efter ett par åk och därför är det alltid bättre att valla en ny bräda så sitter vallan lite längre plus att du kan valla efter de förhållanden som råder.

Finnen85

Ny medlem
hmm...ok.
jo det har du rätt i... men jag får se hur jag gör.
men du tycker iaf att jag ska valla den en gång till?

Per-Anders

Ny medlem
Det är som sagt aldrig fel att grundvalla din bräda när den är nyköpt. Man brukar se på brädan när den "flagnar".. Det blir som små vallabitar som ser ut precis som när du pressat sol förlänge och huden flagnar.. *klura*

Om det händer.. att brädan/skidorna får vita partier där sånna flagor finns så är belaget påväg att torka ut.. Det är alltid bra att valla!

Om inte för att det ger bättre glid så du kan ta mer fart till hittsen den dina polare :p

-P

Finnen85

Ny medlem
jo det är iof sant, men det finns inga sådana "flagor" på men som du säger så blir det bättre glid och anpassat efter förhållanderna nu.

flip

Ny medlem
Precis som det gjorts i tidigare svar vill jag också understryka att du bör valla din nya bräda. Vaxet är i regel aplicerat med maskin, och detta brukar bli dåligt, då vaxet inte går in i porerna i belaget ordentligt. En sådan här vallning brukar hålla ca ½ dag, och det är samma skit som du får om du lämnar in den hos din skidverkstad (om du inte specifikt ber att få den vallad med strykjärn, vilket man oftast får pröjsa extra för). Leta istället upp ett strykjärn för 5:- på en loppis (eller köp ett från swix för 500:- hos din lokale skid/brädhandlare, även om det inte är ett enda dugg bättre) och sedan en bra grundvalla. Valla upp brädan, sickla av överflödigt vax, och polera upp en fin glans med mammas gamla nylonstumpa. Är du seriös kan du skaffa olika vallor med olika innehåll och för olika temperaturer (det finns en hel djungel av vallor, som kostar från billigt till så dyrt att det är löjligt). Ta för vana att valla brädan när belaget börjar se matt ut (vilket 95% av alla brädor i backarna gör) eller ca var 3:e dag. Inte nog med att du får ett bättre glid, så skall detta också ge en längre livslängd hos brädan i form av att flexet håller sig längre. Visst är det svintrist att valla, men efter ett tag tar det max 10 min från valla aplicering, till det är sicklat, putsat och klart. Vet man vilken skillnad det ögr på åkningen blir det plötsligt värt den tid det tar. Och tycker man det är kul att hike hopp får du fördelen att du inte behöver gå så långt för att få samma fart = hinner med fler hopp. Eller så kanske du nöjer dig med att åka från dina kompisar i backen + på samtliga förhatliga transportsträckor. Valla på/ Flip

flip

Ny medlem
Jag har dock ingen aning om hur ThePast gör när han får flagor på sitt belag, modell hudflagor, men det kanske är någon åkomma från den lokala backen.

Per-Anders

Ny medlem
Flip:

Innan du ställer av brädan/skidorna för vintern så bör du grundvalla brädan för att den skall överleva sommaren - precis som du säger - också för att behålla flexet i brädan/skidorna.

Flagorna kommer när du INTE grundvallar brädan/skidorna när du ställer av dem och låter sommaren gå. Porerna blir då så uttorkade att det bildas ett tunt vitt lager (Se ThePast ultra förklaring av flagor! :p). Dessa är inte bra för ditt belag.. och det kan hända om du åker på en bräda/skidor som stått på lager en längre tid och sedan ställer undan din bräda/skidor över en veckas tid eller två..

Tänkte bara klargöra det lite..

peaCe Flip..

-P

Peterdenstore

Ny medlem
Med en ny bräda bör man valla den då det är bäst. För bästa möjliga glid bör man valla och sickla brädan 3-4 ggr. Då tränger vaxet ner i fler porer på brädan och gör att man behöver inte valla riktigt lika mkt som annars, men det hela handlar ju om hur mån man är om det perfekta glidet!

Foldingbike

Ny medlem
Är inte den där fabriksvallan bara till för att skydda belaget när brädan står på lager och i butik. Valla brädan så klart då har du ju garderat dig, eller är du kanske för lat?

frysbox

Ny medlem
När jag köpa min bräda t ex så va det ingen glid var som ett sandpapper.. men men det skadar ju inte att valla den

Jag har köpt en ny bräda och ska grund valla den nu då ja gör på glider skigo gilder blå och gul blå är -3 till -10 och gul +20 till - 1 komemr först ta ett lager med gul och skrapa bort medans den är varm sen tar ja ett lager till med gul och låter det stelna sen skrapar ja även bort det sen tar ja ett lager med blå och låter det ligga på utabn att skrapa bort det förens den dagen ja ska åka så tar ja och skrapar av det så det blir kompakt och så bra osm möjligt inför åket men ja använder varmluft pistol för att smälta in vaxet

Andreas80

Ny medlem
Jag vallar bara med kallvalla -7-15 och har har aldrig haft dålig glid.

Vad är egentligen teorin bakom till att man lägger en mjuk valla underst?

?Varmföre på eftermiddagen:D
?Går längre in i "porer" då vallan är smält tror jag inte på den iden

Thomsson

Ny medlem
Så kinkigt är det väl inte? Dra på att lager valla över hela. Jag kör -1 -10. Vänta ett tag, skrapa bort.
Sen har du bra glid.

Om du inte tävlar i boardercross, gör det enkelt för dig.

AdamClaeson

Ny medlem
Andreas80 sa:
Jag vallar bara med kallvalla -7-15 och har har aldrig haft dålig glid.

?Varmföre på eftermiddagen:D
?Går längre in i "porer" då vallan är smält tror jag inte på den iden
Man bör grundvalla med så fet valla som möjligt (gul) för belagets livslängds skull. Men den har också bidragande effekt till att hålla kvar glidvallan bättre. Tänkt dig belaget som ett par torra händer. Du behöver smörja dom för att att dom skall bli mer följsamma och mjuka och inte spricka. Typ. En fet valla håller alltså belaget mjukt och fint längre än som är mindre fet/mjuk. Den gula vallen har eg inte så mycket med själva glidet att göra.

1. Grundvalla med gul. Med en ordentlig grundvallning gör man detta x 3 ggr.
2. Glidvalla med valla för rätt temperatur.

Avluta säsongen med att lägga på ett ett gult lager som du INTE sicklar bort. Detta tar du bort nästa säsong. Då håller sig belaget fint hela sommaren. :)

OBSERVERA att man INTE skall sickla bort vallan medan den är varm (som någon skrev) då har den inte hunnit fästa i porerna. Man skall droppa på vallan, smeta ut den sedan skall man låta belaget svalna innan man sicklar. Man skall sickla såpass mycket att man inte får något kvar. Vallan stannar i porerna...

Snabbavalla + spray och liknande är jättebra. För ETT åk... Den som skriver något annat har inte så mycket koll. Och givetvis kan man skita i att valla med. Men man får inte lika kul i backen... Och man får köpa ny bräda oftare... Det kan ju iof vara kul...

Superpark

Ny medlem
Klart man vallar en ny bräda och sedan minst en gång per vecka beroende på väder och antal åk, inget konstigt med det. Orkar man inte själv är det ju inte direkt dyrt att lämna in.

delta

Aktiv medlem
Igår blev det valla med "slattar"... blev lite blått, blandat med lite grönt...

vallasen

Ny medlem
Nja en fabriksvallad bräda skall egentligen köras lite så man blir av med den fabriksvallan innan man vallar på nytt. För det är en relativt mjukt valla som skall skydda brädasbelag från att bli torr i första hand och inte för att få bästa åkegenskaper.

Sen finns det två typer av valla den som är i olika färger och då olika temperaturer ( men då får man hela tiden hålla på och valla om) och en Amerikansk som heter HERTEL VAX en vit valla utan färgpigment, som otroligt nog passar ALLA temperaturer och alla typer av snö.

En valla till allt det är drömmen.

Köpte ett block förra året på www.top12.se och jag har testat den på kallsnö och vårsnö och alltid lika fint glid och den räcker länge.

snes

Ny medlem
vallasen sa:
Nja en fabriksvallad bräda skall egentligen köras lite så man blir av med den fabriksvallan innan man vallar på nytt. För det är en relativt mjukt valla som skall skydda brädasbelag från att bli torr i första hand och inte för att få bästa åkegenskaper.

Sen finns det två typer av valla den som är i olika färger och då olika temperaturer ( men då får man hela tiden hålla på och valla om) och en Amerikansk som heter HERTEL VAX en vit valla utan färgpigment, som otroligt nog passar ALLA temperaturer och alla typer av snö.

En valla till allt det är drömmen.

Köpte ett block förra året på www.top12.se och jag har testat den på kallsnö och vårsnö och alltid lika fint glid och den räcker länge.
Spam? (revolutionerande, vi tar bort färgämnet!!!)

Billig kall (bulk)valla ger alltid väl godkänt eller bättre glid förutsatt att du vallar ofta och borstar upp strukturen efter vallning. Ha en gul valla för "mättning" och rengöring samt förslagsvis en blå valla för glidpreparering. Gul valla kan användas till allt, den är mjuk och lättjobbad samtidigt så håller den kanske hälften så länge som en blå valla. Grön valla håller extremt länge men är väldigt svårjobbad då den är stenhård.
Nu var det ca. tio år sedan du köpte brädan så du kanske har hunnit vallat den en gång eller två sen dess.

vallasen

Ny medlem
Nja inte riktigt så enkelt tror jag, som att ta bara bort färgpigmentet.
Det är nog inte så enkelt att tillverka en valla som funkar till alla temperaturer och alla typer av snö, jag har testat den HERTEL håller vad den lovar.
Med mina gamla vallor så var det si och så med glidet ibland funka det hur bra som helst och ibland var det kass.

Läs själv på http://www.hertelskiwax.com/

Senast ändrad:

Helldude

Ny medlem
Andreas80 sa:
Man kan använda den gula för att göra en varmsickling, dvs man sicklar av så fort man lagt på den. Detta har ingen effekt på glidet utan man gör det får att få ut smuts ut brädan, ibland kommer vallan av mer svart än gul.

affe92

Ny medlem
Ifall mina skidor nu har stått orörda ( armada JJ ) sedan 2 år tillbaka, kan det då skada mina skidor ? Dem var förvisso vallade då jag ställde in dem , men man ser att dessa har blivit uttorkade. Finns där någon drastisk åtgärd?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp