Vallåsen överpriser?

Timbe

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Tjenare!

Jag och polarna blev sugna på lite skidåkning på vallåsen nu på lördag när vi såg att de öppnade, tänkte köra en bil från lund som lär ta dryga timmen?

VILL INTE LÅTA NEGATIV, ALL CRED TILL VALLÅSEN SOM ÖPPNAR SÅ TIDIGT ÄVEN I SÖDER!

Tänkte bara fråga, är det verkligen lämpligt att man får betala 310 pengar för en dag på vallåsen (utan att ens räknat med bensin och mat)?
Tänker mest på att de trots allt inte har en superimponerande anläggning, med 120 meters fallhöjd(?) och 4 "backar".

Tycker det är lite fel att man får betala mindre pengar för en heldag i ex Mayrhofen som en dag på vallåsen.

somsagt, all cred till vallåsens crew, men vi kommer inte åka dit när man får betala så mycket för så lite!

//Tim

magnusericsson

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
De kan ta såna överpriser för att de inte har någon konkurens.. Nu är det även Branäsgruppen som har tagit över det så vet inte om priserna har ändrats.

Timbe

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
magnusericsson sa:
De kan ta såna överpriser för att de inte har någon konkurens.. Nu är det även Branäsgruppen som har tagit över det så vet inte om priserna har ändrats.
Jo jag vet, men som pappa sa... "Hur ska de få ungdommar här i söder o lära sig åka skidor om de tar såna hutlösa summor"

empaemp

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Tycker också det är riktigt krydd, roligt att åka såklart men det är ju inte så jävla vasst område men det är ju såklart för förhållandena, men fan vad liften är långsam!

Vallåsen överpriser?
Enorm chansning att driva en alpin anläggning i Skåne. Vissa vintrar uteblir vintern helt. Miljoner kronor har investeras i anläggningen ,snökanoner, liftar pistmaskiner, skiduthyrningar etc.
Jämför med golf där man får betala 300 kr om dagen för vilken skitbana som helst och mycket mer för en bra bana.
Bovling och tennis kostar ca 100 kr i timmen per person.
Rida kostar 150-300 kr i timmen.
6 timmars skidåkning 50 kr i timmen.

Senast ändrad:

Timbe

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
ALPINBUTIK sa:
Enorm chansning att driva en alpin anläggning i Skåne. Vissa vintrar uteblir vintern helt. Miljoner kronor har investeras i anläggningen ,snökanoner, liftar pistmaskiner, skiduthyrningar etc.
Jämför med golf där man får betala 300 kr om dagen för vilken skitbana som helst och mycket mer för en bra bana.
Bovling och tennis kostar ca 100 kr i timmen per person.
Rida kostar 150-300 kr i timmen.
6 timmars skidåkning 50 kr i timmen.
De påstog dock att de hade ca 70 dagar öpper i snitt de senaste 5 åren. inte så kass tbh.

Vallåsen överpriser?
Säsongerna 09-10 och 10-11 drog upp snittet ordenligt men så har det inte sett ut alla femårsperioder.
Säsongen 11-12 öppnade de sydliga anläggningarna i slutet av januari.

Jp-Mansson

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Tycker att det är oerhört starkt av Vallåsen att öppna så här tidigt!
Kollade runt lite på vad ett 1-dags skipass kostade på lite olika anläggningar i Sälen området för att jämföra med Vallåsen. Visade sig att Vallåsen var billigast med sina 310:- vuxen 1-dags skipass. Lindvallen låg på 355:- vuxen 1-dags skipass och Kläppen på 320:- vuxen 1-dags skipass. Sen är de kanske bredare utbud och bättre kvalité på skidåkningen i Sälen än i Vallåsen men dock så kan man få fler åktimmar på en dag i Vallåsen då man kan åka från 09:30-21:00.

Nojlas

Aktiv medlem
Vallåsen överpriser?
Småanläggningar kostar väl typ lika mycket att driva som stora anläggningar - därav behöver priset vara ungefär detsamma för ett dagskort?
Tycker 310kr låter ganska rimligt.

magnusericsson

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Timbe sa:
magnusericsson sa:
Jo jag vet, men som pappa sa... "Hur ska de få ungdommar här i söder o lära sig åka skidor om de tar såna hutlösa summor"
Om barnen vill lära sig att åka så finns Landskrona skidklubb alltid tillgänglig. Fotboll, hockey, golf och liknande sporter kostar också "hutlösa" summor varje år. Gäller att prioritera!

FredAsp

Medlem
Vallåsen överpriser?
Det är knökat i backarna från öppning till stängning.

För 310:- om dagen borde Branäsgruppen köpa SydAlpin som ligger ett par kilometer därifrån och sammanstråla med en transportlift och vips är det värt pengarna. Ev bygga ut...

JAndersB

Aktiv medlem
Vallåsen överpriser?
Ulricehamn tar 2000 kr för säsongskort för ungdom, hela Zillertal kosta motsvarande 2295. Återigen, skoj att det erbjuds åkning men ändå lite roligt att jämföra.

Anders

Timbe

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
JAndersB sa:
Ulricehamn tar 2000 kr för säsongskort för ungdom, hela Zillertal kosta motsvarande 2295. Återigen, skoj att det erbjuds åkning men ändå lite roligt att jämföra.

Anders
Precis det jag tänker, åker till Mayrhofen om 14 dagar och jämförde med deras priser. Tycker det känns fel. Men så är jag ju ingen utbildad ekonom heller!

erik_lagg

Aktiv medlem
Vallåsen överpriser?
liftkortspriserna har stigit sanslöst över de senaste 30 åren i Sverige även om man korrigerar för inflationen. Kollade upp detta för några år sen men har tyvärr inte kvar siffrorna - tror att det var en fördubbling (korrigerat för inflation). Samtidigt har tex matpriser och klädpriser gått ner. Inkomsterna har dock ökat också (korrigerat för inflation) - kanske lika mycket som liftkortspriserna. Lite OT men man kan undra varför liftkorten har blivit så dyra - bristande konkurrens?

MaartinW

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Vad jag vill minnas så kostade det 245 kr innan, jag kan minnas fel då det var 2 år sedan jag var där senast. För oss som bor i Skåne så tycker jag att Isaberg/Hesta är ett riktigt bra alternativ också. Dom har bättre backar och liftar än vallåsen men det är ca 10 mil högre upp än vallåsen.

Vallåsen överpriser?
Att klädpriser och mycket annat gått ner är ju inte så konstigt eftersom allt sådant produceras i Asien.

erik_lagg

Aktiv medlem
Vallåsen överpriser?
ALPINBUTIK sa:
Att klädpriser och mycket annat gått ner är ju inte så konstigt eftersom allt sådant produceras i Asien.
Jo, visst är det nog så. Kanske borde man jämföra liftkortspriserna över tid med andra tjänster som produceras i Sverige som tex lokaltrafik, då tjänster i Sverige borde bli dyrare med stigande reallöner.

MaartinW

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Sen ska man ju också ta hänsyn till att vädret knappast verkar ändras till deras fördel. Som vinstdrivande företag så kan det kanske vara bra att ha lite mer buffert inför kommande år:/

erik_lagg

Aktiv medlem
Vallåsen överpriser?
aha, här hittade jag något intressant!
Skistar har höjt priserna så mycket så att det kanske tom gör att färre besöker orterna och intäkterna blir mindre!
I vilket fall som helst ser man här att liftkortspriserna stiger mycket mer än inflationen.

https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=219960&commentPage=1&expanded=true

Skistar bidrar säkert till att andra också höjer sina priser, men allt är nog inte Skistars fel ändå.

MaartinW

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Men att besökarantalet minskar på Skistars orter är ju också pga. den låga euron. Det är ju ganska stor skillnad att åka till, låt säga Österrike om en euro kostar 8,50 istället för 11kr. En sådan kontinuerlig höjning som från Skistars sida är ju inte heller befogad.

erik_lagg

Aktiv medlem
Vallåsen överpriser?
Mountain_Man sa:
Nej, nej ... enligt SLAO är liftskorten billiga i Sverige och den sänkta momsen sedan 5 år tillbaka har lett till fler ungdomsjobb och bättre service. Bara så att ni vet! ;-)

http://www.slao.se/arkiv.asp?ArticleID=96

/MM
Intressant! Bägge har knappast rätt och jag lägger inte min röst på SLAO.

SLAO:
så det relativt låga prisläget måste tillskrivas hård konkurrens i den svenska skidbranschen.

Avanza:
Priset på Skistars liftkort har ökat med 75,6 procent sedan 1998. Det är mer än tre gånger så mycket som konsumentpriserna ökat under samma period.

Olichor

Medlem
Vallåsen överpriser?
Personligen kan jag tycka att det känns relativt dyrt, MEN skidåkning är inte en billig sport, dock tycker jag det är värt varenda krona.

Vi kör 2 bilar från Malmö nästa torsdag, då vi inte orkar med yran de första dagarna när de öppnat!

Echelon85

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Tycker också att priset är helt OK för den mängden åkning man ändå kan göra, dock tycker jag det är synd att de inte har några "försäsongspriser" som nu när de typ bara har den stora backen öppen samt en sittlift och inte ens ankarliften, då kunde de väll ändå haft lite lägre priser tills de kan öppna hela anläggningen?

Sedan älskar jag att man kan köpa säsongskort eftermiddag, då det är typ de dagarna man hinner åka dit efter jobbet samt att man slipper de flesta danskarna då med :D

Olichor

Medlem
Vallåsen överpriser?
Någon som har varit på Vallåsen i år. Vi funderar ju på att åka upp, men parken är inte uppe och de röda backarna är inte öppna. Tycker ni det är värt att åka?

Seppuccu

Aktiv medlem
Vallåsen överpriser?
Olichor sa:
Vi kör 2 bilar från Malmö nästa torsdag, då vi inte orkar med yran de första dagarna när de öppnat!
Jag var där i lördags och jag vet inte om det var så mycket yra...

Olichor sa:
Någon som har varit på Vallåsen i år. Vi funderar ju på att åka upp, men parken är inte uppe och de röda backarna är inte öppna. Tycker ni det är värt att åka?
Det beror väl på vad du har behov av. Det var brant nog för att jag skulle slå mig sönder och samman men jag är ju rätt grön. =) Parken är som sagt stängd men det fanns boxar vid sidan av Hugin (om jag minns rätt) och en vall med möjlighet till hopp i toppen av backen.

Blev en rätt schysst isbana framemot eftermiddagen på den översta, brantare delen av backen där osäkra snowboardare plogat bort det översta lagret. Ja, jag är skyldig. :)

Fast det sämsta var nog ändå alla idioter som stod kvar i vägen när man hoppade av sittliften...

Senast ändrad:

Olichor

Medlem
Vallåsen överpriser?
Var där i onsdags, inget att hurra för. Men helt klart värt pengarna för att få säsongens första åk, synd dock att inte parken och den "lång" röda backen var öppen!

Sen att det tar typ 30 min att ta sig upp med sittliften ska vi nog inte ta upp! ;)

Seppuccu

Aktiv medlem
Vallåsen överpriser?
Tänkte bara flagga för att Vallåsen öppnat igen. Idag och imorgon är det halva priset på liftkortet, öppet 10-17. Sen är det stängt må-ti, kvällsöppet on-fr och öppet som vanligt igen fr o m lördag...om inte det danska jävla helvetesvädret förråder oss igen dvs.

Pejoma

Ny medlem
Vallåsen överpriser?
Det är ingen som åker från Malmö7Lund upp till vårt höga berg Vallåsen ( ok, kulle) imorgon Lördag för att vädra skidorna/snowboarden???

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp