Valloir och La Norma?

oscarius

Ny medlem
Valloir och La Norma?
Tja.
Jag har tidigare planerat att åka på en språkresa utomlands i sommar både för nöjes skull och lite för engelskan.
Igår hittade jag på en hemsida att man kunde åka på en språkresa till franska alperna (Valloir och La Norma) på påsklovet. Man får åka skidor med lärare 4h om dagen och har en engelska lektion om dan. Resten är det bara att åka på fri fot..

Men nu är min fråga. Har någon varit i Valloir eller La Norma? Verkar som att det är i princip samma sak. Jag hittade ingen fakta här på freeride och jag har aldrig hört talas om det.
Möjligtvis någon som vet hur det är?
Menar, det känns värdelöst o åka till alperna (för den summan) om det inte finns sjyst snö eller riktigt sjyst park.

Tacksam för svar!

Valloir och La Norma?
har varit två ggr i la norma. kan rekommendera det för ett par dar iaf. där finns grym skogsåkning! inte så mkt nordbor heller så man får ha pudret för sig själv och behöver inte hajka nånting.

valloire hade dåligt med snö när vi var nere så vi körde inte där, men har hört att det ska vara bra där med.

finns massa bra småorter därikring också och om man längtar efter svenskar så kan man ju åka upp till val thorens "bakvägen".

//Karin

Valloir och La Norma?
Hela Mauriennedalen är en oupptäckt pärla. Jag har skrivit om den förut i forumet..
Orter värda att besöka är bla :
Valloire/Valmenier, medelstort skidområde där Valloire har äldre charmig bebyggelse och Valmenier nyare typisk fransk lägenhetsort. Aussois gammal mycket charmig by med ett område storlek Åre. Fast mycket bättre
Val Cenis medelstort, litet utspritt men riktigt bra.
La Norma och Termignon små skogsparadis efter ett snöfall.
Från Orelle når man Val Thorens med en ägglift.
Flera orter finns, sök på nätet skifrance har mer info.
Hela området nås lätt från Turin genom Modane tunneln, även utan bil då tåget går den här vägen mellan Italien o Frankrike.
Lycka till

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp