Valtournenche eller Cervinia? Hyra bräda eller ta med?

MKOL

Medlem
Jag en god vän ska till alperna första gången i december. Hon åkte utför senast i skolåldern (15-20 år sen) och jag åkte bräda första gången i år och har 30-35 h åkning under bältet. Vi är båda 40-isch och är inte ute efter bra after ski utan vill bara ha lite liv och hyffsat utbud av restauranger. Skadar inte om det är en mysig ort. Flyg till Malpensa är bokat och vi kommer hyra bil för att ta oss till Cervinia eller Valtournenche.

Vilken av orterna är bäst? Mitt intryck efter att ha läst på nätet, kollat bilder etc. är att Cervinia är något större men också mer utspritt och rätt mycket betong med öststats/miljonprogramskänsla medans Valtournenche är mindre men mer av en traditionell by.

Sen undrar jag lite över utrustningen. Mitt sällskap har ingen så hon hyr rubbet där nere men jag har utrustning och om jag inte kommer ihåg fel så tar EasyJet ca 800 kr för brädan/utrustningen vilket inte är så jävla blodigt. Men då är frågan om det finns bra utbud av brädor att hyra? Eftersom jag är så pass färsk vill jag ju gärna ha något som är så pass likt min utrustning som möjligt.

psortti

Medlem
Det är ju samma skidsystem, så skidåkningen är ju bra oavsett. Det är dock bättre att bo i Cervinia. Cervinia ligger mer pistnära. Valtourneche ligger en liten bit från liften och de flesta boenden har inte gångavstånd till backen vilket jag tycker är en stor nackdel. I Cervinia kan du i princip alltid gå till liften. Cervinia är förhållanevis "mysigt" trots allt med en bilfri huvudgata där man kan strosa omrking mellan affärer och restauranger. Enda nackdelen med Cervinia jämfört med VT är att boendet där är lite dyrare.

Megawatt

Medlem
Har inte varit i VT men vi var ett gäng i Cervinia för nått år sedan, o uppskattade närheten till backen samt att det var iaf enligt oss bra standard på restaurangerna, ingen alpby kanske men som psortti skriver en del att att kika på runt gågatan. Det fanns även lite klubbar om man var sugen.. men dit kom aldrig vi :)

Jag har bott i Cervinia 2 ggr, vi skulle aldrig välja Valtournenche. Mysigt att åka ner till men det ligger väldigt off. När ni planerar att åka i dec så är det inte säkert att det är snö ner dit heller. Tråkigt att behöva ta gondolen ner. I Cervinia hittar ni god mat och som tidigare sagt väldigt nära backarna. Enkelt att därifrån ta sig till Zermatt,vilket jag tycker är ett måste.

MKOL

Medlem
Tack för svaren! Uppdatering och ytterligare frågor :)

Nu är allt bokat och klart och det blev Valtournenche och vi åker 2-7 december. Mest p.g.a. det fanns mer prisvärda boenden där. Hittade en prisvärd lgh. på airbnb som verkade mysig. Eftersom det typ kostade lika mycket att lägga till sportutrustning på flyget som det kostar att hyra grejer så valde jag att ta med min egna bräda.

Men till er som varit där (både Cervinia och VT). Läste någon annanstans att det var lätt med transfer men eftersom jag letat mig blå och inte hittat någon vettig transfer från Malpensa så vet jag inte om det som menades var transfer mellan VT - Cervinia. Finns det skulle man slippa hyrbil och kan spånka lite på vägen ner ju :)

Det här är liksom min första resa till alperna så alla tips som ni kan komma på skulle vara kalas. Inte så att jag är sådär bortkommen, tvärtom tenderar jag att råka göra sånt man inte ska göra i miljöer man inte känner till. Snubbla runt kalasfull på mörka bakgator, åka svarttaxi i Nordafrika och diskutera religion med bistra män i roliga mässor och lika roliga skägg etc. Men det är bra att veta så mycket som möjligt tänker jag.

Senast ändrad:

lillishard

Medlem
Tjena, har jobbat i Aostadalen de senaste säsongerna och mina erfarenheter av transfer till skidorter från flygplatserna är att de är svindyra och att det är bättre och billigare att hyra bil, gjorde en snabb sökning på rentalcars.com och fick upp priser som låg runt 500 kr för de dagarna ni skall vara borta, samma datum för en transfer låg på typ 5-6000 kr, så mitt råd är att skippa spånken tills du är på plats.

Barrabella

Medlem
Ska man hyra bil i italien har jag för mig att man måste lämna 15 000 i deposition? Kan vara värt att kolla upp innan!

Vi kom precis hem från Valtourneche.
Vi hade det grymt bra med transfer, detta var dock arrangerat av hotellet vi bodde på.

Mer genuin by i Valtourneche, men en bit ifrån om det inte kommit snö dit ner. Går dock skidbussar under säsong. ?

MKOL

Medlem
lillishard sa:
Tjena, har jobbat i Aostadalen de senaste säsongerna och mina erfarenheter av transfer till skidorter från flygplatserna är att de är svindyra och att det är bättre och billigare att hyra bil, gjorde en snabb sökning på rentalcars.com och fick upp priser som låg runt 500 kr för de dagarna ni skall vara borta, samma datum för en transfer låg på typ 5-6000 kr, så mitt råd är att skippa spånken tills du är på plats.
Det är i.o.f.s. inte jag som ska köra men mitt sällskap som får äran att köra är väldigt törstig :) Men men, det blir nog hyrbil ändå.

Barabella sa:
Ska man hyra bil i italien har jag för mig att man måste lämna 15 000 i deposition? Kan vara värt att kolla upp innan!

Vi hade det grymt bra med transfer, detta var dock arrangerat av hotellet vi bodde på.

Mer genuin by i Valtourneche, men en bit ifrån om det inte kommit snö dit ner. Går dock skidbussar under säsong. ?
Deposition (eller rättare sagt ett reserverat belopp på kortet) måste man alltid lämna oavsett var någonstans man hyr så vitt jag vet. Och det är uthyraren och inte landet som bestämmer storleken på beloppet.

Nu kanske det är jag som snurrat till det men på kartor ser det ut som att det finns en lift (kabinbana?) i utkanten av Valtournenche (till Salette?) som tar oss upp i systemet. Eller rekommenderar du att man tar bilen alt. skidbussen till Cervinia och utgår därifrån? Förlåt min okunskap men skidbussen, pröjsar man ett par åjrosar varje gång eller ingår den i liftkortet?

Barrabella

Medlem
MKOL sa:
lillishard sa:
Det är i.o.f.s. inte jag som ska köra men mitt sällskap som får äran att köra är väldigt törstig :) Men men, det blir nog hyrbil ändå.

Barabella sa:

Deposition (eller rättare sagt ett reserverat belopp på kortet) måste man alltid lämna oavsett var någonstans man hyr så vitt jag vet. Och det är uthyraren och inte landet som bestämmer storleken på beloppet.

Nu kanske det är jag som snurrat till det men på kartor ser det ut som att det finns en lift (kabinbana?) i utkanten av Valtournenche (till Salette?) som tar oss upp i systemet. Eller rekommenderar du att man tar bilen alt. skidbussen till Cervinia och utgår därifrån? Förlåt min okunskap men skidbussen, pröjsar man ett par åjrosar varje gång eller ingår den i liftkortet?
Så är det säkerligen. Två kompisar har hyrt tidigare på olika orter i Italien och bägge behövde, ja, reservera 15 000.

Jo det går att ta sig via den vägen också. Nu var inte kabinen inte öppen så vi kunde aldrig testa den routen.
Men från cervina och upp till plateau rosa tog det ca 35-40 min. Och min gissning är att det tar ännu längre tid från Valtournenche.. = mindre åkning :)

Vet inte riktigt hur det är med bussarna. Var vår guide som sa att bussarna går dagligen.

Kolla cervinas hemsida.

Slink

Medlem
Man tar givetvis kabinen Salette, där det även finns en rätt stor parkering (typ som vid en vanlig svensk stormarknad). Men bor man i nere i Valtournenche kan man lika gärna ta lokal bussen 10-15min.

+Man kan alltid snacka med uthyrningen vid Salette så att man kan få lämna sina grejor hos dom över natten så slipper man släppa skidor o bräda på bussen, sen ger man dom 10-15€ som tack.

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Hyra bil klart billigast. Kolla rentalcars.com. Har hyrt 4-5 gånger från både Malpensa och Linate och aldrig betala deposit som nämns. Försäkring ingår. Med det sagt är det klart trevligare att slippa köra och ha en bil att "oroa" sig för.

fredw

Aktiv medlem
De senaste aren har de italienska biluthyrarna kravt all hogre deposition (har erfarenhet fran ett 30-tal hyrtillfallen under lika manga ar). Och ja, det kan vara uppat 1500 Euro eller mer.
En ny grej som hande senast forra aret var att de inte godkande mitt svenska bankkort eftersom det stod "debit" tryckt pa det. Trots att jag faktiskt hade bade kredit och tilrackligt med pengar pa det... Tvingades ta en billigare bil an den jag redan betalat for.
En vanlig grej ar att de erbjuder en dyr avgift som plockar ner depositionen till en lagre niva. Gissningsvis nagot de tjanar mycket pengar pa.

Detta sagt har jag aldrig haft andra problem med italiensk biluthyrning. Har alltid fatt tillbaka min deposition utan tjafs. De har inte varit lika petiga med sma nya skavanker i lacken etc som jag erfarit i Sverige. Men se till att inte dra pa dig fortkorning vid fartkameror eller trangselavgifter i stader etc, det haller de reda pa och jagar upp. Vilket jag forstar.

Lycka till i VT och Cervinia! Akningen ner mot VT ar fin och kanske battre for snowboard an de ganska flacka backarna ovanfor Cervinia sjalv. Och om ni hyr bil sa kan ni ju kora sjalv upp till C om ni vill och slipper svettiga skidbussen.

Janisi

Ny medlem
"Nu kanske det är jag som snurrat till det men på kartor ser det ut som att det finns en lift (kabinbana?) i utkanten av Valtournenche (till Salette?) som tar oss upp i systemet. Eller rekommenderar du att man tar bilen alt. skidbussen till Cervinia och utgår därifrån? Förlåt min okunskap men skidbussen, pröjsar man ett par åjrosar varje gång eller ingår den i liftkortet?"

Skidbussen i Valtournenche är gratis, men bussarna mellan Valtournenche och Cervinia kostar pengar. Dessa bussar har inte alla hållplatser tillsammans. Skidbussen går ganska ofta från 08.30 från Carrel torget, men bussen till Cervinia går sällan. Förra året såg tidtabellen ut så här: 06.44, 07.39, 09.59, 12.04. Från Cervina: 13.25, 15.06, 16.26, 17.36, 19.36.
Det går bra att ta sig till Cervinia på skidor från Salette om övergången är öppen. Dvs. om det inte blåser mycket. Det är ett fint system i Valtournenche, lite mer skyddat mot vind och mindre folk, för alla vill vidare till Cervinia och Zermatt. Till Cervinia får man ta ett släplift till toppen mellan dessa två system. Från Cervinia tillbaka finns två alternativ. Det ena från Platou Rosa, håll hela tiden till vänster. Det andra är en sittlift nedanför Cime Bianche som åker upp till gränsen mellan Cervinia och Valtournenche. Den är rätt jobbig, gammal trälift, 2 sitstar, tar lång tid, blåsigt ofta.

MKOL

Medlem
Tack för svaren såhär långt. Vill vara så förberedd som jag bara kan så att jag kan maxa tiden i backarna.

Tror i.o.f. att jag bestämt mig för att skippa lägga till Zermatt på liftkortet. Jag är liksom tokfärsk på snowboard och mitt sällskap har inte åkt skidor på minst 20 år så vi lär nog ha fullt upp med backarrna i VT och Cervinia ändå :)

Fortsätt gärna med tips av alla slag :)

fredw

Aktiv medlem
Later smart att skippa Zermatt i det laget. I december ar det oftare blasigt och uppe pa de passen man maste over (och gissnigsvis stangt vissa dagar pga just vind), plus att nefarten till Zermatts basta backar fran Cervinia bestar av en hel del slingriga transporter efter de mestadels flacka backarna pa toppen.

Missa inte backarna langst "till vanster" nerifran sett fran Cervinia ("under" Matterhorn). De paminner om de fina vaderskyddade backarna ner mot VT och de ar snalla men inte lika flacka och vindkansliga som ovriga Cervinia. Perfekt for att trana snowboard.
Dar nanstans ligger ocksa svenska Ullas fina prisvarda backrestaurang Etoile, missa den inte, om sa bara for en varm choklad med vispgradde:
https://www.telegraph.co.uk/travel/...-restaurants-in-italy/chalet-etoile-cervinia/

Jag tror att ni kommer att halla till i VTs backar ganska mycket pga vadret. Mindre kansligt for vind och gott om skog vid sidorna for referens sa man vet var man ar (och hur fort man aker...). OCh dar finns ett par riktigt trevliga och prisvarda backstugor. Fraga efter deras blod-salami!

Finns en liten film pa undertecknad (forsiktig 45-aring..) pa snowboard i just Cervinia, hall till godo! Kan ju ge en aning om vad som vantar i backarna.

Janisi

Ny medlem
Härlig film.
"Missa inte backarna langst "till vanster" nerifran sett fran Cervinia ("under" Matterhorn)." Denna pist är från Theodulpass till Plan Maison. Om du vill besöka Ullas Etoile, då tar du till höger efter mittliften.
La Bricole mitt emot Mon Reve hotel och Rifugio Guide del Cervino på Plateau Rosa kan vara bra matställen också.
Om det är blåsit då pist 1 från Salette i Valtournenche ett säkert kort framför allt på morgonen. Senare blir pisten uppkörd. Men här ligger även en bra restaurang Foyer des Guides.
Restaurang Motta vid Motta liften (VT) har en fin servering på övre våningen. Tyvärr har de slutat servera zuppa Valdostana, som innehåller massor av Aosta dalens berömda Fontina ost :(. Men ni kan fråga Punta Margherita hotell när de har denna soppa på menyn.
Man kan åka över Zermatt från Theodulpass och från Plateau Rosa. Var nogranna att inte glida ner till Schweiz. Jag har sett hur vilsna skidåkare var tvungna att åka ner till Trockener Steg staionen för att köpa dagsbiljett till Zermatt för att kunna åka tillbaka till Cervinia. Man kan inte muta killarna som sköter lifterna.
Affärerna öppnar 8.30 i Valtournenche, och har siesta mellan 12.30 och 15.30. På eftermiddagen har de öppet mellan 15.30 och 19.00.

MKOL

Medlem
Nu har jag varit hemma en vecka och ska snart boka nästa resa som blir i mars :)

Tack för alla tips! Det visade sig att lgh. vi hyrt låg bara några hundra meter från kabinbanan upp till Salette och 50 meter från en busshållplats så läget var kalas. Dom första dagarna höll vi oss i VT och nästan uteslutande i pisterna till vänster, 2 sittliftar upp från Salette. Men där blev det mycket riktigt ganska uppkört och hårt i den nedre delen så man fick hålla tungan rätt i mun.

Sista dagen surade mitt sällskap och ville hellre koncentrera sig på rödtjutet så jag tog en taxi till Cervinia (20€) och mycket riktigt är det många flacka partier här. Fastnade till slut för pisterna som tipsades om här, från Theodulpass ner till Plan Maison. Den dagen var det riktigt busväder med ordentlig blåst som blåste in massa "nysnö" och typ inte en käft i pisten så nästan magiskt bra förhållanden för att öva carvingsvängar utan att behöva ha ögon i nacken. Ett lustigt sammanträffande var att jag sprang in i en gammal tinderdejt på restaurangen på Plateau Rosa, en brittisk tjej som jag "dejtade" några gånger för ett par år sedan :)

Som sagt, tack för alla tips. Hade nog med att hålla reda på mig själv och var jag var någonstans så restaurangtipsen får jag undersöka noggrannare nästa gång. Nu är alposkulden fimpad så nästa gång åker jag nog själv eller tar med mig brorsönerna som är helt orädda och nog utmanar mig.

Sohede

Ny medlem
Hoppar på en gammal tråd då vi planerar att åka hit nästa vecka.
Har hyrbil och undrar om det är väldigt jobbigt att köra i Cervinia? Brant? Hur ofta behövs snökedjor?
Om man bor utanför Cervinia finns det skidbussar längs vägen att hoppa på?

MKOL

Medlem
Hoppar på en gammal tråd då vi planerar att åka hit nästa vecka.
Har hyrbil och undrar om det är väldigt jobbigt att köra i Cervinia? Brant? Hur ofta behövs snökedjor?
Om man bor utanför Cervinia finns det skidbussar längs vägen att hoppa på?
Bra val! Förvisso kanske det beror på att det var det första alpresmålet jag besökt men jag älskar't. Jag bodde i Valtournenche och hade ingen hyrbil och åkte därför en del buss och jag tyckte att det fungerade bra med buss och då var jag ändå där på försäsong (andra veckan i december) när bussarna inte gick lika ofta. Så länge ni bor i närheten av "stora" vägen så borde det fungera rätt smidigt med buss. Däremot fattade jag aldrig skillnaden mellan skidbussen och lokalbussen så ibland kostade det gratis och ibland 2€ :)https://www.cervinia.it/en/inverno/cervino-bus hittar du allt som rör bussarna.

Nu har jag förvisso varken körkort eller körvana i aktuellt område men jag har svårt att tro att det skulle vara speciellt jobbigt att köra där. Inte så jättebrant men återigen, det beror på var ni bor och förstås även underlaget. Däremot är det bitvis smala och slingriga vägar så ......

Och hur ofta snökedjor behövs är ju som att svara på hur långt ett snöre är. Min sista dag där nu senast i december kom det drygt 3-4 dm snö på ett halvt dygn och då behövdes definitivt snökedjor.

Ett tips är för övrigt att åka till Valtournenche någon kväll och käka på La Maison du Coq Rogue. Lätt den bästa restaurangen i den byn och sannolikt bland dom bättre i regionen. Förstås dyrare än den genomsnittliga turistsyltan men snudd på fine dining och 40-45€ för en trerätters med en flaska utmärkt rödtjut är förbannat prisvärt. Om den finns kvar på menyn ska ni speciellt prova efterrätten med chokladtårta, honungsglacerade päron & gorgonzolaglass.

Sohede

Ny medlem
Tack för svar. Vi ska med all sannolikhet också bo i Valtournenche så då ska vi se om vi hittar den där restaurangen. :)
Om man åker upp med kabinbanan Salette, kan man då åka skidor och ta sig till Cervinia? Om man sen vill åka över till Zermatt, hur lång tid behöver man ha på sig för att ta sig tillbaka? Livrädd att fastna på fel sida :-/

MKOL

Medlem
Tack för svar. Vi ska med all sannolikhet också bo i Valtournenche så då ska vi se om vi hittar den där restaurangen. :)
Det tycker jag absolut att ni ska göra. Om ni bor på ett hotell som är medlemmar i den lokala turistorganisationen så får ni ett kort som ger 10% rabatt på den och några andra restauranger. Den är lätt att hitta, längs huvudgatan nerför backen mot apoteket ligger den. Kortet get dessutom fritt inträde på badhuset i Valtournenche.

Biblos och Stella Alpina är två andra restauranger som är bra och i en betydligt lägre prisklass. Biblos har mycket bra pizzor och Stella Alpina är mer inriktad på traktens traditionella kök. Dom ligger också längs huvudgatan så lätta att hitta.

Om ert boende ligger i utkanten av Valtournenche mot Cervinia-hållet så är det typ gångavstånd till kabinbanan.

Om man åker upp med kabinbanan Salette, kan man då åka skidor och ta sig till Cervinia? Om man sen vill åka över till Zermatt, hur lång tid behöver man ha på sig för att ta sig tillbaka? Livrädd att fastna på fel sida :-/
Japp, kabinbanan till Salette och sen två sittliftar till Cime Bianche, nerför en pist och sen släplift upp till Gran Sometta och då är ni i Cervinia. Så länge vädret tillåter förstås 😀 I närheten av Gran Sometta ligger för övrigt en liten riktigt bra backstuga med schysst krubb. Appropå syltor så brevid pisten sista biten ner från Salette ligger Foyer des Guides som kan vara en av världens bästa backstugor. Till middag så rekommenderas reservation.

Tiden vågar jag inte svara på då jag var över till Zermatt tidigare på dagen och har noll tidsuppfattning. Men va fan, inget att vara livrädd för. Det värsta som kan hända är att ni får ta en dyr taxi tillbaka 😀 Å andra sidan så slantade jag 430€ för en taxi-transfer sist så ...... 😇

Blev mer restaurangtips än något annat känner jag 😎

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp