Vantar för extremt frusna händer

apalm

Ny medlem
Tjo!
Som rubriken lyder söker jag efter ett par vantar för mina kalla fingrar. Helst tummvantar eftersom de gånger jag testat vanliga handskar har jag frusit mer då fingrarna e separerade. Men all hjälp e välkommen.

Är det någon som också har väldigt kalla fingrar som har hittat ett par vantar som passar? De ska vara varma även när jag står still. Ska nämligen jobba i lift i vinter och då blir det ju inte riktigt samma rörelse som när man åker.
Har för mig att hestra har ett par tunna handskar som man har under de vanliga vantarna, kan det stämma?

E grymt tacksam för tips om vantar och/eller hur ni gör för att värma era händer. Kan tillägga att jag har värmepåsar som jag tar fram när det blir olidligt kallt.

ha det gött!

Lee-nus

Aktiv medlem
trefingersvarianten av hestra seth morrisson pro model ar riktigt varm, jag kunde inte ens ha den for att jag blev for varm. toppa den med ett overdragsskal fran hestra for ytterligare ca 30% varme samt okad vind- och vattentathet sa bor du inte frysa i vinter!

Förra säsongen hade jag ett par Hestra 3-finger mitt och de var riktigt bra, även när temperaturen smög en bit under -20.

Jag hade med mig ett par Hestra liner gloves, men behövde aldrig använda dem. Ett par vanliga torgvantar/fingervantar (eller vad du kan tänkas kalla dem) kommer säkerligen funka lika bra.

Sålde dem dock till en kompis, så nu är jag också i fart med att köpa ett par nya. Troligtvis blir det ett par till.

Senast ändrad:

apalm

Ny medlem
ofahlstrom sa:
Förra säsongen hade jag ett par Hestra 3-finger mitt och de var riktigt bra, även när temperaturen smög en bit under -20.

Jag hade med mig ett par Hestra linder gloves, men behövde aldrig använda dem. Ett par vanliga torghandskar/fingervantar (eller vad du kan tänkas kalla dem) kommer säkerligen funka lika bra.

Sålde dem dock till en kompis, så nu är jag också i fart med att köpa ett par nya. Troligtvis blir det ett par till.
Jag har funderat lite på dem så kul att höra att de e varma. dina Hestra linder gloves, e det sådana tunna man har under? (ursäkta min dåliga formulering men jag hoppas att du förstår vad jag menar)

Tack för alla svar
Vore bra om någon som har väldigt kalla händer kunde skriva en rad om några vantar de tycker funkar även riktigt kalla dagar.

Bra att du satsar på vettiga handskar, men hur mycket är du beredd att betala för dom? Många \"bra\" handskar kostar 1000kr och uppåt.

De tunna handskarna som Hestra har är dessa:
Hestra liners
De heter liners, och det är fler märken än Hestra som gör såna. De brukar ofta vara gjorda utav ull eller fleece.

Tips på bra handskar kan vara:
Hestra kebnekaise mitt
The North Face Himalayan mitt
Extremities Inferno mitt

Vill du vara riktigt extrem kan ett par överdragshandskar också fungera:
Pullover mitt
Även andra märken som Mountain works och Haglöfs gör såna här också.

Det jag gillar med Hestra är att man kan byta ut fodret i handsken om man vet att man ska stå still eller arbeta (primaloft till stillastående och ull till arbete):
Hestra primaloft innerhandske
Hestra ull innerhandske

apalm

Ny medlem
Freeridefredde sa:
Bra att du satsar på vettiga handskar, men hur mycket är du beredd att betala för dom? Många \"bra\" handskar kostar 1000kr och uppåt.

De tunna handskarna som Hestra har är dessa:
Hestra liners
De heter liners, och det är fler märken än Hestra som gör såna. De brukar ofta vara gjorda utav ull eller fleece.

Tips på bra handskar kan vara:
Hestra kebnekaise mitt
The North Face Himalayan mitt
Extremities Inferno mitt

Vill du vara riktigt extrem kan ett par överdragshandskar också fungera:
Pullover mitt
Även andra märken som Mountain works och Haglöfs gör såna här också.

Det jag gillar med Hestra är att man kan byta ut fodret i handsken om man vet att man ska stå still eller arbeta (primaloft till stillastående och ull till arbete):
Hestra primaloft innerhandske
Hestra ull innerhandske
Jag e beredd att betala det som krävas för att jag inte ska frysa om händerna.
Men samtidigt så kan det vara så att de dyraste ändå inte e bäst. :)

Tack för dina tips, ska definitivt kika mer på dem!
Jag har lite frågor bara.. Om jag skulle köra med tex. pullover mitt, blir det väldigt osmidigt och klumpigt då eller e det ingen större skillnad?
Om jag skulle köra på ett par Hestra kebnekaise mitt, då kan jag ha båda de fodrerna du rekomenderade väl?
Har du testat några av vantarna själv? och hur frusen e du?
Extremites inferno mitt var ju inte alls dyra, då undrar jag hur de funkar.. testat?

Tack så länge!

apalm sa:
ofahlstrom sa:

Jag hade med mig ett par Hestra linder gloves, men behövde aldrig använda dem. Ett par vanliga torghandskar/fingervantar (eller vad du kan tänkas kalla dem) kommer säkerligen funka lika bra.

Jag har funderat lite på dem så kul att höra att de e varma. dina Hestra linder gloves, e det sådana tunna man har under? (ursäkta min dåliga formulering men jag hoppas att du förstår vad jag menar)

Tack för alla svar
Vore bra om någon som har väldigt kalla händer kunde skriva en rad om några vantar de tycker funkar även riktigt kalla dagar.
Feltrycksnisse var framme där ser jag!

Som Fredde redan påpekat heter de "liner gloves" och kan väl ses lite som ett underställ för händerna. Jag har bara behövt ta till dem när det varit riktigt, riktigt kallt.

Ett annat alternativ jag funderat på är att köpa en vanlig 5-fingerhandske och sedan komplettera med en Hestra skalhandske[url]att dra på när det är dags för offpist och/eller när temperaturen kryper långt ner under nollan.

Tompan14

Ny medlem
Det ligger rätt mycket i det gamla talesättet Fryser du om fötterna, ta på dig en mössa!
Självklart är det ett smart drag att investera i bra handskar, men se även över resten av din klädsel. Den del som i princip alla missar är att isolera sig mot markkylan. Varenda fågelskådare, hobbyastronom, jägare eller andra som står still mycket och länge i kalla klimat vet detta. Bra skor med en tjock innersula i ull gör enorm skillnad när man ska stå still länge.
Tittar man på vad andra liftwaffe-gubbar och slao-slynor brukar ha på händerna så får man en aning om vad som krävs. Notera att jag tidigare skrev bra handskar, inte varma handskar. Slitaget på handskarna är mycket större för en dragbane-träl än vad det är för en skidåkare och det känns inte så kul att punga ut över tusenlappen för ett par handskar som inte kommer hålla halva säsongen. Om jag vore dig skulle jag satsa på rejäla arbetshandskar i läder och välja en storlek som tillåter en varm innerhandske.

Edit: Thinsulate gör väldigt varma och bra vantar, jag använder dessa själv som innervante när jag dyker och klarar utan problem 70-80 minuter i nollgradigt vatten. Betänk då att vatten har en värmeledningsförmåga på 0,6J och mot lufts 0,026J så inser man snabbt att de räcker till mer än väl för ditt tänkta användningsområde.

Senast ändrad:

delta

Aktiv medlem
Tompan14 sa:
satsa på rejäla arbetshandskar i läder och välja en storlek som tillåter en varm innerhandske.
Edit: Thinsulate gör väldigt varma och bra vantar, jag använder dessa själv som innervante
exakt som modell lumpen, billig vinterfodrad klassisk arbetshandske med egna thinsulate under...

Personligen slar jag ett slag för handvärmare...bra skit!

Senast ändrad:

Nojlas

Aktiv medlem
Kul med folk som rekommenderar medeltunna handskar i en tråd om den varmaste handsken...

Får ge en poäng till Tompan här. Klä dig riktigt varmt på kroppen, och köp nån form av skotervantar.
En tunn merinoull-liner som träs direkt på handen kostar inte mer än en eller två hundringar ungefär, och har en grym effekt.

apalm

Ny medlem
Tack och bock för alla svar
Får nog som sagt kolla över vad har har på mig på resten av kroppen också. Eftersom jag e minst lika frusen om fötterna som om händerna så får jag hitta nåt bra där med.

v-larsson

Aktiv medlem
apalm sa:
Tack och bock för alla svar
Får nog som sagt kolla över vad har har på mig på resten av kroppen också. Eftersom jag e minst lika frusen om fötterna som om händerna så får jag hitta nåt bra där med.
Ta med ett sitt underlag att stå på. Gör jätteskillnad.

ABadHabit

Medlem
När man fryser om händer eller fötter ska man ta på sig en MÖSSA :)

Jag är själv väldigt frusen om fingrarna, men det kan ju även bero på att jag är "blandmissbrukare" och nyttjar både cigg och snus vilket till viss del sabbar blodcirkulationen. Men jag kompenserar det ofta med med lite glykol i blodet.

Nojlas tipps med tunn merinoull handske funkar dock väldigt, väldigt bra (jag kör med Isebreakers variant för ett par hundringar) och ett par billiga Hestra tumvantar ovanpå det, det är vanligt ullfoder i tumvantarna och någon slags nylon utanpå. De har även såna där "ärmstraps" som kan vara bra att ha. Jag har aldrig frusit sen jag fick tag på den kombon, det är ytterst sällan man behöver innerhandskarna dock. Men det kan vara bra att ha dom med sig de dagar det är typ -15°C.

DrJ

Medlem
Är inte speciellt frusen om händerna men en liner gör stor skillnad, ta en i merinoull dock, tycker inte att Hestras polartecliner är speciellt skön eller vidare varm. Tror också att en rejäl fodrad vinterarbetshandske om du ska och jobba i lift.

Snow_flake

Ny medlem
ABadHabit sa:
...
Nojlas tipps med tunn merinoull handske funkar dock väldigt, väldigt bra (jag kör med Isebreakers variant för ett par hundringar) och ett par billiga Hestra tumvantar ovanpå det, det är vanligt ullfoder i tumvantarna och någon slags nylon utanpå. De har även såna där "ärmstraps" som kan vara bra att ha. Jag har aldrig frusit sen jag fick tag på den kombon, det är ytterst sällan man behöver innerhandskarna dock. Men det kan vara bra att ha dom med sig de dagar det är typ -15°C.
Kör på samma sak. Hestras vantar så bra så dom håller bra vid ca -10 -> -15. blir lite jobbigt om det är varmare än-5 för då blir det nästan för varmt. Sen kan man dra på sig ett par innervantar också(icebreaker är bra skit) om det blir kallt. Har funkat utan problem i -25. Dock så åker ja ju då men ändå.

Wall-E

Ny medlem
Jag har en typ vit och mörkblå Hestra tumvante. Dom må va dyra för att vara ett par vantar men ack så varma :) Kör även med tunna inne vantar innanför dom. Finns även typ värmepåsar som vara upp till 8 timmar som man kan lägga i. Det brukar finns lite sånt smått och gott i skidshoppen :)

Edit; såg inte att du använde värmepåsar!

Senast ändrad:

Grilljanne

Aktiv medlem
DrJ sa:
Är inte speciellt frusen om händerna men en liner gör stor skillnad, ta en i merinoull dock, tycker inte att Hestras polartecliner är speciellt skön eller vidare varm. Tror också att en rejäl fodrad vinterarbetshandske om du ska och jobba i lift.
Håller helt med, har tidigare bara köpt Hestras polartecliner och haft under och har aldrig upplevt att dom värmt särskilt bra. Inte så konstigt kanske, med tanke på att jag nyligen läste att dom främst är till för att transportera bort fukt och ventilera, och inte för att isolera. Ska hädanefter satsa på ett par liners i merinoull, som är gjorda främst för att värma och isolera.

ABadHabit

Medlem
För allas kännedom så är alt + 248 = °

Det kan vara bra att veta på ett så här trevligt vinter forum där många diskussioner på ett eller annat sätt handlar om utomhusaktiviteter och -grader (°C).

T

The_Snarf

Guest
Jag körde på oakley sadplant förra sesongen när det var 25-.

Pillard

Aktiv medlem
Ull, ull och ännu mer ull. Ett par klassiska lovikavantar är svårslagna ifall du kan få tag på det. Med ett par tunna fingervantar under dem så kan man knappt frysa. Det sköna är att de värmer nästan ännu mer när de blir fuktiga, till skillnad mot de flesta syntetmaterial.

Jag fryser helt sanslöst mycket om händerna jämt. Nu snackar vi liksom normalt klädd inomhus och trots det fryser jag ofta om händerna. Med lovika har jag aldrig lyckats frysa om fingrarna iaf...

apalm

Ny medlem
Vinter-Paul sa:
komplettera med houdini wrist gaiters, gör faktiskt rejäl skillnad
Jag har kikat på dem, gött å höra att de funkar :)

Får nog bli ett par hestra vantar (vilka vet jag inte än) och ett par liners under samt styra upp klädseln på resten av kroppen och hoppas på att det blir bra :)
Ni som snackar om fodrade arbetshandskar, vad e det för några? Bara vanliga femfingers eller?

Tompan14

Ny medlem
Precis, vanliga arbetshandskar som används av byggare med flera.
Vad du måste förstå är att dina handskar kommer att slitas väldigt mycket hårdare än vid vanlig skidåkning, och det funkar inte att strunta i vissa arbetsuppgifter bara för att man vill spara på handskarna. Gör dig själv en tjänst och köp arbetshandskar för ett par hundra istället för skidhandskar för över tusenlappen, de kommer ändå att vara helt slut innan säsongen är över. Tjocka tumvantar tror jag inte på om jag ska vara ärlig, du är där för att jobba och det blir otympligt med tumvantar. Se till att isolera dig så gott det går från markkylan, ha ett extra värmelager över bålen och en varm mössa istället. Andra knep är att minska på nikotinet om du nyttjar sådant och att alltid äta en varm lunch på kalla dagar. Har man en mattermos med soppa så slipper man restaurangkostnaderna.

Och se till att ha kul varje dag av din säsong, våren kommer fortare än man tror och flickvänner kan man ha på sommaren! ;)

apalm

Ny medlem
Tompan14 sa:
Precis, vanliga arbetshandskar som används av byggare med flera.
Vad du måste förstå är att dina handskar kommer att slitas väldigt mycket hårdare än vid vanlig skidåkning, och det funkar inte att strunta i vissa arbetsuppgifter bara för att man vill spara på handskarna. Gör dig själv en tjänst och köp arbetshandskar för ett par hundra istället för skidhandskar för över tusenlappen, de kommer ändå att vara helt slut innan säsongen är över. Tjocka tumvantar tror jag inte på om jag ska vara ärlig, du är där för att jobba och det blir otympligt med tumvantar. Se till att isolera dig så gott det går från markkylan, ha ett extra värmelager över bålen och en varm mössa istället. Andra knep är att minska på nikotinet om du nyttjar sådant och att alltid äta en varm lunch på kalla dagar. Har man en mattermos med soppa så slipper man restaurangkostnaderna.

Och se till att ha kul varje dag av din säsong, våren kommer fortare än man tror och flickvänner kan man ha på sommaren! ;)
Yes det va sådana jag tänkte mig. Ska absolut köra på arbetshandskar i liften, men köpa riktiga och varma när jag åker eftersom jag fryser då också.
Tack för dina tips.
.. och OM jag ska ha kul :)

Pillard

Aktiv medlem
Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp