Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Det här är ju det jobbiga med alperna. Bynamnen flyter ju i varandra och kan skilja mellan tre hus liksom. Ska man tro Google maps finns det ett Bonconseil mellan La Plagne och Bourg st Maurice. Sen finns det ett Bon Conseil på parkeringen till Sainte Foy typ...
Det är därför man ska hålla sig i Schweiz/Österrike! 😁
Och Italien!!! 🇮🇹 Eller hur @fredw ?

Edit: Tycker du alla "Tjåkka" i norra Sverige är lättare? ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
@Pillard var lite "osnäll" mot mig, så han fick inte chansen...😁;)

Bildgåtan kommer här:
Vad heter nerfarten/liften man kommer till om man åker ner här?
Clip660__.jpg

Pillard

Aktiv medlem
Inte en susning, men vinkeln bilden är tagen i får det onekligen att se ut som att man stannar i en gigantisk gryta...

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ni är på Hintertux och vyn är söderut mot Italien. Ni kommer ner till liften Schlegeis och den röda pisten heter Riepensattel.
Det är relativt klart, ca 2-4 m/s sydlig vind och i restaurangen Gletscherhutte på toppen serverar de Obstler. Någon sådan blev det inte denna gången då PC ser ut att stå ganska stadigt. Dock kanske ni vågat er på den svarta pisten Waschrumpl om ni inmundigat Obstlern.
Noterar även små bruna stänk på de flashiga byxorna och nu är det ju @PisteCarver som uppenbarligen gillar gryta - med största sannolikhet blev det en gammal hederlig Gulasch till lunch.

Senast ändrad:

erik_lagg

Aktiv medlem
Ni är på Hintertux och vyn är söderut mot Italien. Ni kommer ner till liften Schlegeis och pisten heter Riepensattel eller om ni varit modiga och tagit den svarta vid namn Waschrumpl.
Det är relativt klart, ca 2-4 m/s sydlig vind och i restaurangen på toppen serverar de Obstler.
varje gång man tittar in i den här tråden har nivån höjts - men vad åt de till lunch?
... Tack - nu har det lagts till också. ;-)

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Noterar att potaten nu bestämt sig angående pisterna, han vacklade mellan röd och svart och skrev först båda . Jag var på väg att göra en fuling när han gjort grovjobbet och själv specificera korrekt pist. Potaten har dock skärpt sig nu , preciserat sig till den uppenbart röda pisten (stolparna!) och gissningsvis finns inget för oss andra att tillägga. Och njuta av utsikten. Jvla pandemi!! 😩

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Noterar att potaten nu bestämt sig angående pisterna, han vacklade mellan röd och svart och skrev först båda . Jag var på väg att göra en fuling när han gjort grovjobbet och själv specificera korrekt pist. Potaten har dock skärpt sig nu , preciserat sig till den uppenbart röda pisten (stolparna!) och gissningsvis finns inget för oss andra att tillägga. Och njuta av utsikten. Jvla pandemi!! 😩
Det är som stryktipset vettu, man måste gardera sig lite. 🤞 ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ni är på Hintertux och vyn är söderut mot Italien. Ni kommer ner till liften Schlegeis och den röda pisten heter Riepensattel.
Det är relativt klart, ca 2-4 m/s sydlig vind och i restaurangen Gletscherhutte på toppen serverar de Obstler. Någon sådan blev det inte denna gången då PC ser ut att stå ganska stadigt. Dock kanske ni vågat er på den svarta pisten Waschrumpl om ni inmundigat Obstlern.
Noterar även små bruna stänk på de flashiga byxorna och nu är det ju @PisteCarver som uppenbarligen gillar gryta - med största sannolikhet blev det en gammal hederlig Gulasch till lunch.
Visst är svaret Schlegeis!(y)
Och det är söderut mot Italien - Grosser Möseler och Hochfeiler (de högsta topparna i Zillertaler Alpen) i bakgrunden. Nere i dalen ligger sjön Schlegeisspeicher.
Vad gäller de andra svaren... "Waschrumpl" hmm... dicker du Obstler här hemma i Sverige när du tävlar i den här tråden? 🤣

Då är det välförtjänt din tur igen @STORPOTATEN !

PisteCarver

Aktiv medlem

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nästa bild kommer inte från alperna, men kommer att kunna avverkas snabbt av vem som helst med rätt teknik...
Således gäller det att vara startsnabb och bilden publiceras exakt 10:15.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Inte så stora berg denna gång, men väl sten. Massa sten.
Jag är ute efter naturreservatet man kan finna dessa udda bergsformationer i.

1614934949054.png

1614935592012.png

fredw

Aktiv medlem
Torcal de Antequera
Edit: Jaha då blir det till att gräva i arkivet...

PS fick upp även dessa "strange rock formations" vid sökning...

1614936325301.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Torcal de Antequera
Edit: Jaha då blir det till att gräva i arkivet...

PS fick upp även dessa "strange rock formations" vid sökning...

Visa bilaga 8318
Visst är det Torcal de Antequera!
Vill man få lite omväxling när man steker fläsket i Malaga har man ca 40 km till denna plats vilket jag kan rekommendera. Under förutsättning att man uppskattar sten förstås. :)

Take it away @fredw

fredw

Aktiv medlem
Visst är det Torcal de Antequera!
Vill man få lite omväxling när man steker fläsket i Malaga har man ca 40 km till denna plats vilket jag kan rekommendera. Under förutsättning att man uppskattar sten förstås. :)

Take it away @fredw
Kul! I närheten finns även fantastiska Ronda samt Alhambra i Granada. Europa är fantastiskt.
Ny bild kommer inom 30 minuter.

fredw

Aktiv medlem
En lätting.
1. Skidort?
2. Namn på den här specifika delen av pisten?

Min bättre hälft är redigerad ut ur bilden som därför ser litet skum ut.

unnamed.jpg

fredw

Aktiv medlem
Cortina d'Ampezzo Tofaneschuss
Japp! Damerna når 135 km/h där i sina störtlopp (VM och WC), vi tog det litet lugnare. Herrarnas störtlopp tar numera en annan väg. Kalles tur!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Den var lätt! Skulle också hålla igen lite mer än tjejerna gjorde i VM... :LOL:
Rotat lite i mina ostrukturerade arkiv... Här en gammal relik från den romantiska och innovativa eran för drygt hundra år sen. Vad är det som syns (namnet tack, inte bara funktionen!), och vad heter berget?
1614939996541.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, det är Hammetschwandhissen på Bürgenstock! @fati och @kappakomplett får slåss om vem som lägger upp nästa antar jag! 😅

Om hissen: byggd 1905, 153 m åker man och det är högsta utomhushissen i Europa. Fantastisk utsikt över Vierwaldstättersee och Luzern. Jag ser hissen, de gigantiska lyxhotellen (och berget) från mitt vardagsrumsfönster.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp