Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

wertigo

Aktiv medlem
Ja, det är Hammetschwandhissen på Bürgenstock! @fati och @kappakomplett får slåss om vem som lägger upp nästa antar jag! 😅

Om hissen: byggd 1905, 153 m åker man och det är högsta utomhushissen i Europa. Fantastisk utsikt över Vierwaldstättersee och Luzern. Jag ser hissen, de gigantiska lyxhotellen (och berget) från mitt vardagsrumsfönster.
Fun fact, youtubern ’Shiey’ klättrade upp längs med hissen. Turisterna han stötte på vid toppen såg _rätt_ förvånade ut, haha
[Edit]: la till länken till vad jag _tror_ är rätt video:

kappakomplett

Aktiv medlem
Eftersom jag bara varit på de vanliga ställena så blir det lätt...Jättekul att ha fått se så mycket från Alperna (och andra delar av världen) i denna tråd.
Den här är i alla fall lite utanför pisterna, en "skiprof." och en gammal kompis syns på bilden. (Tror inte de misstycker att vara med i detta sammanhang.)
Det är en bit på väg ner från en topp, vilken topp är det?

IMG_1666.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
Är ni på väg ner för Wandflühorn/Tete Blanche/Tete Valpelline glaciären?
För det är väl Matterhorn i molnen och Zermatt där framme i dalen?

I molnen i bakgrunden till vänster kan jag även se Strahlhorn och Rimpfischhorn.

PisteCarver

Aktiv medlem
Stockjiggletscher heter väl glaciären som ni är på?

Det finns ett antal toppar som ni kan ha åkt ner ifrån, går inte att se utifrån bilden vilken exakt det skulle vara. Tete Blanche är en av dem.

Senast ändrad:

kappakomplett

Aktiv medlem
Är ni på väg ner för Wandflühorn/Tete Blanche/Tete Valpelline glaciären?
För det är väl Matterhorn i molnen och Zermatt där framme i dalen?

I molnen i bakgrunden till vänster kan jag även se Strahlhorn och Rimpfischhorn.

Du är helt rätt, som vanligt!

Vi åkte från Bettaforca och landade vid Tête de Valpelline och åkte sedan ner till Furi, lite stakning på slutet men inte mkt. Sen upp till Klein Matterhorn och sen ner till St Jacques. Här kan man se landningsplatsen (inte min video)
Valpelline.

Över till PisteCarver.

PisteCarver

Aktiv medlem
Du är helt rätt, som vanligt!

Vi åkte från Bettaforca och landade vid Tête de Valpelline och åkte sedan ner till Furi, lite stakning på slutet men inte mkt. Sen upp till Klein Matterhorn och sen ner till St Jacques. Här kan man se landningsplatsen (inte min video)
Valpelline.

Över till PisteCarver.
Läcker video!
Känner igen alla topparna, men från en annan vinkel, jag åker ju bara till liftburna punkter.
Ska ut på lunch, återkommer med ny bild sedan!

PisteCarver

Aktiv medlem
Efter önskemål från @Pillard så breddar jag konceptet för den här bildgåtan.
Förutom skidåkning så gillar jag även "island-hopping" i tropiska miljöer.
Kopplingen till skidåkning i denna bilden ligger i svaret.
Vad heter den här paradisiska platsen där jag tagit bilden och var ligger den?
Clip670.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
Naj, Koh Samui är alldeles för mycket turist-getto för mig.
Var väldigt fint på 80-talet har jag hört innan det blev sönderbyggt. Var på Koh Samui 1997 och redan då var alla korallrev runt ön döda. Grannön Koh Phangan var dock då fortfarande ett nästan orört paradis, men det har naturligtvis ändrats nu, tyvärr.

PisteCarver

Aktiv medlem
Japp! Mountan Resort, Koh Lipe.
Och där var kopplingen till skidåkningen också!
Jag var där för 10 år sedan.
Till Koh Lipe kommer man antingen med Speedboat (ca 1,5 - 2 h) från Langkawi Malaysia eller med båt från Satun provinsen i södra Thailand (tar ännu längre tid).
Ingår i en ö-grupp med 20 öar som ligger ca 5 mil ut i havet, de omgivande öarna är obebodda och mycket större an Koh Lipe (t ex Koh Adang och Koh Ra Wi) och har berg klädda med tropisk skog och orörda stränder med korallrev överallt.
Fantastisk för egna små utflykter med Longtail och sitta där på stranden och lyssna på alla papegojskrik från djungeln, sedan drar man på snorkelgrejorna simmar ut 20 meter och tittar på färgglada papegojfiskar som mumsar på korallerna! :giggle: 🌴🥥🐠

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Jaha tack! Försöker igen. Får se om det går att lägga in en videosnutt, kanske hamnar den på snedden. Det är en nära släkting som åker, han med mest kläder på sig...
En skidort, tack.
EDIT. Nähä det sk#t sig kapitalt, man ser ju namnet på orten..! Återkommer med annat! Ni kan ju få titta och "gissa" utom tävlan så länge.

fredw

Aktiv medlem
Nytt försök med bergstema. Lätt, tror jag.
1. Vad heter detta bergsområde (ett egennamn)?
2. Vad är bakgrunden/orsaken till det fenomen som förklarar namnet?
Edit: omformulerade punkt 1 en aning.

IMG_5812.JPG

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Platåberg, bildade genom att mjukare bergarter eroderat och lämnat dessa berg med platt topp (en platå) och branta sidor.

PisteCarver

Aktiv medlem
Lägger in lite andra bilder här eftersom @fredw har frågat efter hur det är att åka sommarskidåkning.
Titta på bilderna och bilda dig en uppfattning, de är tagna i Hintertux 3-4 juli 2014.
Början på juli är nog det absolut senaste man ska välja, det skiljer en del från år till år beroende på hur mycket snö det kom på vintern innan.
Just 2014 var det väldigt bra förhållanden.
Det kan vara helt underbart med denna skidupplevelse och med en espresso eller öl i sommarsolen när man kommer ner i dalen på eftermiddagen.
Men! Skidåkningen är inte som på vintern! (när jag åkte i Zermatt vid midsommar ett antal ggr på 90-talet var det dock riktig vintersnö där då).
Håll tillgodo med bilderna och hör gärna av dig med ett privat inmail om du vill veta mer. :)

Bilagor

• Clip1001_.jpg
    Clip1001_.jpg
    364.1 KB · Besök: 21
  • Clip1002_.jpg
    Clip1002_.jpg
    358.4 KB · Besök: 24
  • Clip1000_.jpg
    Clip1000_.jpg
    551.1 KB · Besök: 20
  • Clip1003.jpg
    Clip1003.jpg
    424.8 KB · Besök: 26
  • Clip1005_.jpg
    Clip1005_.jpg
    337.8 KB · Besök: 20
  • Clip1004_.jpg
    Clip1004_.jpg
    338.7 KB · Besök: 19
  • Clip1006_.jpg
    Clip1006_.jpg
    295.3 KB · Besök: 17
  • Clip1007_.jpg
    Clip1007_.jpg
    256.6 KB · Besök: 17
  • Clip1008_.jpg
    Clip1008_.jpg
    334.1 KB · Besök: 16
  • Clip1010_.jpg
    Clip1010_.jpg
    319.6 KB · Besök: 22

fredw

Aktiv medlem
Lägger in lite andra bilder här eftersom @fredw har frågat efter hur det är att åka sommarskidåkning.
Titta på bilderna och bilda dig en uppfattning, de är tagna i Hintertux 3-4 juli 2014.
Början på juli är nog det absolut senaste man ska välja, det skiljer en del från år till år beroende på hur mycket snö det kom på vintern innan.
Just 2014 var det väldigt bra förhållanden.
Det kan vara helt underbart med denna skidupplevelse och med en espresso eller öl i sommarsolen när man kommer ner i dalen på eftermiddagen.
Men! Skidåkningen är inte som på vintern! (när jag åkte i Zermatt vid midsommar ett antal ggr på 90-talet var det dock riktig vintersnö där då).
Håll tillgodo med bilderna och hör gärna av dig med ett privat inmail om du vill veta mer. :)
Tack! Ser fint ut. Tror jag har haft en bild i huvudet av ganska korta backar. Får försöka lobba för detta hemmavid! 😀

fredw

Aktiv medlem
Tydligen bildas någon typ av blå dunst (blue haze) över dessa berg. Kan man nästan ana på bilden...
Ok just det! Visst syns det, även i verkligheten.
Och detta blåa dis lär bero på de oljiga dimmorna från eukalyptusträdens blad. Det är i princip bara sådana som ses på bilden (”Gum Trees” på ozzie English).
Blue Mountains är mycket vackra och ligger ca 1,5 timmar inåt landet från Sydney.

Nu kommer du inte undan, Kalle! 😀 Din tur.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tyckte nog @STORPOTATEN borde fått den, men ok. 😁 Forsätter med temat lite knäppa >100 år gamla byggen uppe på berg. Det här lilla kapellet man skymtar i mitten står uppe på en liten rygg. Det delar "förnamn" med toppen till vänster. Vad är namnet?
IMG_1496.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Klimsenkapelle
Klimsenhorn
Ja, precis. Förr låg det ett hotell bredvid, revs på 60-talet någon gång. Turister på den tiden var lite mindre bekväma av sig inser man, alla "vägar" dit är smala och branta stigar. 😅 Enklaste sättet att ta sig dit är att ta tåg eller gondol till Pilatus Kulm och försiktigt gå ner.
Fräs på @PisteCarver
Apropå namnet Pilatus, kommer av en sägen som säger att Pontius Pilatus kvarlevor är begravda i vad som numera är en mosse väster om toppen. Hade varit lite väl magstarkt att döpa ett kapell efter honom?

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, precis. Förr låg det ett hotell bredvid, revs på 60-talet någon gång. Turister på den tiden var lite mindre bekväma av sig inser man, alla "vägar" dit är smala och branta stigar. 😅 Enklaste sättet att ta sig dit är att ta tåg eller gondol till Pilatus Kulm och försiktigt gå ner.
Fräs på @PisteCarver
Apropå namnet Pilatus, kommer av en sägen som säger att Pontius Pilatus kvarlevor är begravda i vad som numera är en mosse väster om toppen. Hade varit lite väl magstarkt att döpa ett kapell efter honom?
Mycket trevligt med all reseguidning till bilderna, uppskattas! :)

Lägger strax upp nästa bildgåta och åker sedan och handlar och har lite begränsad koll under någon timme.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Mycket trevligt med all reseguidning till bilderna, uppskattas! :)

Lägger strax upp nästa bildgåta och åker sedan och handlar och har lite begränsad koll under någon timme.
Framför allt är jag väldigt avis på att du, @Kalle_Luzern , har allt det här götta runt husknuten, medans en annan harvar omkring på plattlandet. :confused:

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp