Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
LOST PARADISE!
Fortsätter med alternativtemat tills @Pillard är nöjd! ;)
Platsen där jag tog de två följande bilderna är (var) den vackraste plats jag sett. Det finns berg där (men ingen snö). Bara något år efter att vi var där kom en känd person och ställde till med saker som gjorde att denna paradisiskt vackra plats idag är förstörd. :cry:
Vad heter platsen?
Och då menar jag platsen - inte någon ö eller land eller så.
(det ser ut som ett vykort, men det är min egen bild)

Clip671_.JPG

Clip672_.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Det gick snabbt och ändå visade jag inte den mest kända vyn där man ser öppningen i berget ut mot havet.
Det är Maya Bay lagunen på/i ön Phi-Phi Leh.
Antar att du varit där?
Personen som har förstört platsen är naturligtvis Leonardo Dicaprio och hans skitfilm "The Beach".

Din tur då @Ivo !

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det gick snabbt och ändå visade jag inte den mest kända vyn där man ser öppningen i berget ut mot havet.
Antar att du varit där?
Personen som har förstört platsen är naturligtvis Leonardo Dicaprio och hans skitfilm "The Beach".

Din tur då @Ivo !
Åhhh, är det Ivo nu. Jag gissar på Mjölkvattnet!

Pillard

Aktiv medlem
Antar att du varit där?

Din tur då @Ivo !
Fan! Här har man kvarterets ungar på middag och missar århundradets ledtråd...

Ivo

Aktiv medlem
Antar att du varit där?

Din tur då @Ivo !

jo, jag har faktiskt varit där. Men jag tog det på ledtråden med Di Caprio. Jag visste att han förstört ett paradis efter The Beach men hade inte koll på att det var Phi-phi.
Vill minnas att det fanns häftiga grottor på ön. Men grannön, klätterparadiset Phra Nagn är nog ännu vackrare 😉

STORPOTATEN

Aktiv medlem
jo, jag har faktiskt varit där. Men jag tog det på ledtråden med Di Caprio. Jag visste att han förstört ett paradis efter The Beach men hade inte koll på att det var Phi-phi.
Vill minnas att det fanns häftiga grottor på ön. Men grannön, klätterparadiset Phra Nagn är nog ännu vackrare 😉
Kom igen @Ivo , ut med Mjölkvattnet nu så vi får det överstökat. 😁

Ivo

Aktiv medlem
Här kommer en bild från tidigt 90-tal. Var är jag och vilken topp är jag på väg upp till?

Bilagor

• E34A1837-79CD-450C-B860-01FCC5A4A58F.png
    E34A1837-79CD-450C-B860-01FCC5A4A58F.png
    311.7 KB · Besök: 62

PisteCarver

Aktiv medlem
Halebopen (eller toppen) - det står högst upp i bilden!

Och är det inte det så är det omöjligt eftersom kameran är riktad åt andra hållet. :unsure:

PisteCarver

Aktiv medlem
Nej, jag är chanslös på denna om det inte räcker med Norge som svar.

Du får nog väcka liv i gamla scandomaffian! 😁

Nu är det snart dags för fredagsmysmiddag! 🍷🥘

Ivo

Aktiv medlem
Ja, det tycks ju bara vara gamla alprävar kvar i tråden så här kommer ledtrådar:
- ett av Norges bästa skidberg (visserligen i sällskap på tusentals andra toppar
- @Skantz har garanterat bestigit detta berg (säkert massor av gånger)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, det tycks ju bara vara gamla alprävar kvar i tråden så här kommer ledtrådar:
- ett av Norges bästa skidberg (visserligen i sällskap på tusentals andra toppar
Jag känner mig kass! :oops:
Massor av ledtrådar men ändå ingen aning...

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jaja men dåså..då är det ju......Store Topptindspiken!?

Eller ska vi slå till på Saudehornet?

FWahlberg

Medlem
Raudmyrhöa kanske?
~10 mil österut från Saudehornet och 314m högre (avrundar uppåt till 400 för att få det att stämma)

Ivo

Aktiv medlem
Raudmyrhöa kanske?
~10 mil österut från Saudehornet och 314m högre (avrundar uppåt till 400 för att få det att stämma)
Hittar inget Raudmyrhöa så jag kan inte guida dig utifrån det.

men här kommer en ledtråd:
1700 fhm, nästan på metern. (Även om det sällan är snö hela vägen)

Ivo

Aktiv medlem
Jag får helt enkelt släppa ytterligare ledtrådar:
När jag tittar på berget i FATMAP så ser jag likheter med Helags (iallafall från 1000m nivån): glaciären är förvånansvärt lik Helags

Ivo

Aktiv medlem
Sjovdola eller Skjorta?
pust, nu ger jag mig... 😥
Grattis! Du har lyckats pricka av en topp i det omöjliga landet 🥳

jag skulle just lägga ut nästa ledtråd: vägen upp går från en liten camping upp över 2 små bergsjöar alternativt båtfärd och promenad genom Nordeuropas största hasselskog. Men nu behövde jag inte det.

Sjövdöla var alltså rätt svar!
(Skjorta är nog ett ännu bättre skidberg med jämn brant åkning rakt i fallinjen. Men seg att bestiga)

Du får väl fortsätta mata alpbilder igen 😉

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Grattis! Du har lyckats pricka av en topp i det omöjliga landet 🥳

jag skulle just lägga ut nästa ledtråd: vägen upp går från en liten camping upp över 2 små bergsjöar alternativt båtfärd och promenad genom Nordeuropas största hasselskog. Men nu behövde jag inte det.

Sjövdöla var alltså rätt svar!
(Skjorta är nog ett ännu bättre skidberg med jämn brant åkning rakt i fallinjen. Men seg att bestiga)

Du får väl fortsätta mata alpbilder igen 😉
Fan, nu har man ju bränt all röta för hela året... :rolleyes:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Vi vidgar vyerna lite grann och ger oss in i arbetsbranschen. Vad extraknäcker den här snubben som? :LOL: Fan, det är ju fredag ändå....

Pillard

Aktiv medlem
En häst, men inte vilken häst som helst utan en .......Flodhäst???
Ja det låter ju onekligen troligast. Tänkte först dock att ljudet inte direkt förde tankarna dit. Eller så är det en trickfråga och ljudet är till för att härma nåt helt annat djur så att krokodilerna i vattnet kommer fram? De vill man inte heller brottas med :)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
En häst, men inte vilken häst som helst utan en .......Flodhäst???
Top notch. Snubben är egentligen bonde, men har hittat ett extraknäck som Flodhäst-lockare vid lokala träsket på Mafia Island (Tanzania).
Mafia Island, som för övrigt är granne med den lite mer kända ön Zanzibar, är väl värd ett besök om man gillar att snorkla och dyka. Vilket också var anledningen till varför vi åkte dit - snorkla med valhajarna. Overklig upplevelse, en sån där måste-bocka-av-grej.

Även Hidden lagoon är värt ett besök och där snorklar man med alla upside-down-jellyfish, och de är många...
1614983767476.png

Utöver alla aktiviteter vid och i vattnett händer inte mkt på ön som än så länge är oexploaterad, så det är lugnt och laidback som gäller här.

Shoot @Hawk100

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Vilken skidort är det jag spanar mot på andra sidan dalen? Och vad heter toppen ”ovan molnen” borta vid horisonten???
1614984543224.jpeg

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp