Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Hawk100

Aktiv medlem
Cham och mont blanc?
Nä, det är många dalar bort innan man kommer till Cham....
Men Monte Bianco är det förstås där borta bland molnen. Och nedanför mina skidspetsar ligger Face Nord som le grande pommes du Terre mycket riktigt självklart kände igen.....
Men vad heter skidorten jag fotar mot???
(Jag kollar rätt svar i morgon bitti....)
God natt!!

FWahlberg

Medlem
Jag tycker mig spana Bourg-Saint-Maurice nere i dalen bakom. Det borde betyda att att skidorten mittemot på bilden är Les Arcs.

Vilket också skulle betyda att det är Face Nord på Bellecôte som skidas ned.
(Eller snarare, det är det jag startat från för att hitta de övriga ovan.)

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Jag tycker mig spana Bourg-Saint-Maurice nere i dalen bakom. Det borde betyda att att skidorten mittemot på bilden är Les Arcs.

Vilket också skulle betyda att det är Face Nord på Bellecôte som skidas ned.
(Eller snarare, det är det jag startat från för att hitta de övriga ovan.)
Japp, visst är det Les Arcs och berget är förstås Mont Blanc. Och bilden är tagen från Bellecôte.
Nordsidan bjuder som redan tidigare beskrivet i tråden på mäktiga åk. Allt från svåra åk till ”fira dig ner och trillar du sedan så dör du eller får tillbringa resten av livet i gipsvagga-åk”.
Annars är skidåkningen i Paradiskiområdet huvudsakligen mer familjeinriktad både i La Plagne och Les Arcs. Men kliver man utanför pisterna finns en hel del storslagen åkning....

Nu var det ju flera som kom med rätta delsvar men @FWahlberg löste den sista kvarvarande frågan så nästa bild får komma från honom....

FWahlberg

Medlem
1615026331101.png

Sjön på bilden känner nog många igen, så jag tror att skidorten kanske går lite väl fort.
Vem kan istället pussla ihop lite mer specifikt och svara på var bilden är tagen ifrån? (Från nedanför/nästan uppe vid vilken topp alltså)

FWahlberg

Medlem
Stämmer bra!
Ner här går två variationer av åket "Mickey's Ears", en ned där bilden är tagen, och en på andra sidan toppen av Pointe du Lavachet.

Namnet kommer från den gamla antennen, som suttit här, som liknar öronen på just Musse Pigg. Tyvärr var inte antennen när jag var där, så får bjuda på en lånad bild istället.

1615028741023.png

PisteCarver

Aktiv medlem
God lördagsmiddag alla Mountain Trackers!
Tack för den fina bilden från Tignes med efterföljande side-info, @FWahlberg.

Då tänkte jag lämna tropical islands för den här gången och återgå till bergen igen.
Vad heter berget på bilden?

Clip690_.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Zugspitze var det tänkt att jag skulle upp på över påsk, men det sket sig ju.
Jag gissar på det!
Varför "gissar" du när du har helt rätt? ;)
Visst är det Zugspitze som med sina 2962 möh är Tysklands högsta berg.
Om man tittar noggrant uppe till vänster i solskenet mellan de två topparna, så kan man se toppstationen för kabinbanan.
Jag hade en annan bild också tagen i en annan vinkel och där kunde man se liftstolparna längs den vänstra kammen, men det hade varit för lätt.
Det här var ändå inga svårigheter för @STORPOTATEN. :)
Din tur!

Edit: Zugspitze är ett ganska mäktigt berg att se, mycket klippa och över 2000 fhm från dal till topp.

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Här ser vi @Hawk100 lägga ner en trevlig sväng. Vad heter berget i bakgrunden som är närmare 3500 meter högt, och dessutom bjuder på en nordsida med närmare 2000 branta fhm. Som vi dock ännu har ogjord.När gör vi den @Hawk100 ?

1615032350908.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ponte de vuasson 3490?
Helvete Ivo, smärre chock här! Du har så rätt så. Åket avslutas nere i den trevliga hålan Pralong där man avnjuter en Croute Complete! Vilket åket vi gör på bilden även gör - Le Metailler. Inte 2000 fhm, men väl ca 1700. Buss tillbaka till Verbiers system därpå.

Kör på @Ivo

Ivo

Aktiv medlem
Helvete Ivo, smärre chock här! Du har så rätt så. Åket avslutas nere i den trevliga hålan Pralong där man avnjuter en Croute Complete! Vilket åket vi gör på bilden även gör - Le Metailler. Inte 2000 fhm, men väl ca 1700. Buss tillbaka till Verbiers system därpå.

Kör på @Ivo
Det var som faan!
satt och glodde lite på FATMAP kring verpan och LP där ni brukar/brukade (?) hänga.
Men det innebär att även jag åkt på platsen (ner till pralong). Härliga tider!

bild kommer snart

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det var som faan!
satt och glodde lite på FATMAP kring verpan och LP där ni brukar/brukade (?) hänga.
Men det innebär att även jag åkt på platsen (ner till pralong). Härliga tider!

bild kommer snart
Det är riktigt, kommer ihåg att du var med på den vanliga Pralong-turen nån gång i slutet av 90-talet. Då med dina gamla telisar och din "topp-helikopter"...

Ivo

Aktiv medlem
Här kommer en oskarp bild tagen okt -92 (eller 93-94).
vilket berg befinner jag mig på? (tyvärr kom vi aldrig upp på toppen)
Och vad heter det stora berget till höger i bild? (Bonuspoäng om man även prickar in berget i fjärran till vänster i bilden)
3105D9F2-0667-4BAB-80BB-DC764936A9EB.png

Bilagor

• AB51B019-0629-49AE-BA2C-3AB88C9C52FE.png
    AB51B019-0629-49AE-BA2C-3AB88C9C52FE.png
    111.3 KB · Besök: 21

PisteCarver

Aktiv medlem
De stora bergen skulle väl kunna vara Mount Rainier (höger) och det långt bort till vänster Mount St Helens.
Var du står? Ingen aning Fifes Peaks kanske?

Ivo

Aktiv medlem
Oj, ni e lika grymma fast vi lämnat alperna 😉

ni är helt rätt ute!
Men fortfarande inget svar på vilket berg jag står på.
l

PisteCarver

Aktiv medlem
Det finns alldeles för många berg att gissa på så mitt slutbud får bli Big Snow Mountaim, Mount Rainier och Mount Adams. :)

Ivo

Aktiv medlem
Ni e ruskigt nära.
nu la jag till en bild mot toppen av Berget jag står på. Hugg snabbt nu!

PisteCarver

Aktiv medlem
För att inte denna tråd ska krympa ihop till något där bara ett fåtal extremnördar är kvar och hugger alla bildgåtor, så har jag ett förslag till regeländring.
När man har vunnit en bildgåta så får man inte vara med och gissa mer den dagen, utan får vänta tills nästa dag.
Då skulle fler få chansen att vara med och lägga upp sina bilder och kanske även sänka svårighetsgraden, som några har önskat.
Synpunkter?

Pillard

Aktiv medlem
För att inte denna tråd ska krympa ihop till något där bara ett fåtal extremnördar är kvar och hugger alla bildgåtor, så har jag ett förslag till regeländring.
När man har vunnit en bildgåta så får man inte vara med och gissa mer den dagen, utan får vänta tills nästa dag.
Då skulle fler få chansen att vara med och lägga upp sina bilder och kanske även sänka svårighetsgraden, som några har önskat.
Synpunkter?
Kanske, men det gör också att det blir stiltje i tråden. Det är nog en större risk än att några vinner ofta. Nu vet ju vi alla att det alltid är nån ny bild på g när vi har tid att logga in

Hawk100

Aktiv medlem
Synpunkter?
Vadå???
Är det oftast samma person/er som gissar rätt?? 🤣🤣🤣

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Redan efter ett rätt på avbytarbänken tycker jag är lite hårt... Om man tagit mer än en kan man ju däremot kanske ge andra mer än 30-40 min chans att gissa. ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Här kommer en oskarp bild tagen okt -92 (eller 93-94).
vilket berg befinner jag mig på? (tyvärr kom vi aldrig upp på toppen)
Och vad heter det stora berget till höger i bild? (Bonuspoäng om man även prickar in berget i fjärran till vänster i bilden)Visa bilaga 8361
Eftersom jag har prickat in Rainier och Adams, så säger jag Glacier Peak på den sista.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp