Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Tack för den bilden!
Den visar just varför man inte ska åka till Saalbach. :LOL:
Har alltid varit "anti" mot den skidorten.... sorry...:cool:

På tema smält snö/is och också en uppföljning om ämnet sommarskidåkning som @fredw tog upp nyligen, lägger jag som pausunderhållning in några bilder som jag hittade när jag rotade i arkiven igår.
De visar exakt samma vy och är tagna från samma punkt - från terrassen på Tuxer Fernerhaus och visar nedre delen av Tuxer Gletscher med Gefrorene Wandspitze högst upp.
Bild 1 är tagen i maj 1989 och bild 2 i juni 2015.
Inte mycket kvar av glaciären där. Lägg speciellt märke till den tjocka glaciärdelen högst upp i vänstra hörnet på klippavsatsen samt glaciärdelen rakt fram till vänster om liften.
De här bilderna förklarar nog varför temat sommarskidåkning nästan försvunnit.

Clip720_.JPG

Clip720__.JPG

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Det tackar vi för! Ska sägas att jag aldrig varit i Saalbach, endast i Zell. Men jag gillar nog mest hur namnet låter. Vad heter bergspasset man ser där nere bakom den censurerade fru Pillard? Är det för svårt kommer det fler bilder eller ledtrådar snart. Måste ut med hunden nu...
bild45.jpg

fredw

Aktiv medlem
Hmmm sa Wallander... Vad har vi?

Vi har preciserat det till en ganska liten väg, klart nedom trädgränsen men ändå bland molnen, övervägande tallskog.
Det är inte Österrike, således inte Saalbach.
Skuggorna ger ingen definitiv ledtråd eftersom vi inte vet vad klockan är men troligen blickar vi ungefär mot norr. En liten damm med gulvit modifjang i ena kanten (se även bild nedan?).
Det ser ut att vara söder om Sveg, och Matterhorn syns inte på bilden.

Då har vi uteslutit allt utom... Col des Montets?

1615210005929.png

1615210231968.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Ja jag blev förvånad själv faktiskt och var tvungen att backtracka hur 17 jag hittade det. Har iofs varit i Chamonix under fyra dagar i november ca 1986 men det är allt. Det började tydligen med en bildsökning typ "pass Chamonix" som först gav Col de la Forclaz men det verkade inte stämma, men efter vidare sökning på Col de la Forclaz så dök det upp en annan bild som ledde mig rätt och sen på street view såg jag den där stora gula stenen bredvid ett vattendrag...!

Ser fint ut! Återkommer.

Pillard

Aktiv medlem
Ja jag blev förvånad själv faktiskt och var tvungen att backtracka hur 17 jag hittade det. Har iofs varit i Chamonix under fyra dagar i november ca 1986 men det är allt. Det började tydligen med en bildsökning typ "pass Chamonix" som först gav Col de la Forclaz men det verkade inte stämma, men efter vidare sökning på Col de la Forclaz så dök det upp en annan bild som ledde mig rätt och sen såg jag den där stora gula stenen bredvid ett vattendrag...!

Ser fint ut! Återkommer.
Haha! Pistecarvers satellit har fått konkurrens :)

fredw

Aktiv medlem
Nästa fråga. Lätt. En fin bild, tagen av fru fredw.

1. Vilken skidort?
2. Vilken region i landet?
3. Vad heter den del av liftsystemet som bilden är tagen ifrån?
4. Vad heter den del av liftsystemet som ligger vid pilen?

IMG-3256 - Kopia.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket frågor...
1. Cortina
2. Belluno/Veneto
3. Cristallo/Faloria/Misurina etc.
4. Tofana/Ravalles

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Håller nästan med....men vänder på en stek. :)

1. Cortina
2. Belluno/Veneto
3. Faloria/Misurina etc.
4. Tofana/Ravalles

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller nästan med....men vänder på en stek. :)

1. Cortina
2. Belluno/Veneto
3. Faloria/Misurina etc.
4. Tofana/Ravalles
Du har ju svarat likadant som jag...?

Tror du hann se mitt första inlägg där jag förväxlade siffrorna, men det hann jag korrigera en minut innan du postade ditt svar.;)

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
1 och 2 rätt,
Dvs Belluno är provinsen och Veneto är regionen.
3 är Faloria, låt gå för dessa flervalssvar...
4 ska vara Ra Valles. Ger rätt eftersom det är svårt att avgränsa på bilden.

Ra Valles är en magnifik högplatå/gömd dal med mycket fina mörkröda pister som inte ser förrän man är där. Rekommenderas.

PC, du var nog först trots allt!

1615223300229.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
Hmmm sa Wallander... Vad har vi?

Vi har preciserat det till en ganska liten väg, klart nedom trädgränsen men ändå bland molnen, övervägande tallskog.
Det är inte Österrike, således inte Saalbach.
Skuggorna ger ingen definitiv ledtråd eftersom vi inte vet vad klockan är men troligen blickar vi ungefär mot norr. En liten damm med gulvit modifjang i ena kanten (se även bild nedan?).
Det ser ut att vara söder om Sveg, och Matterhorn syns inte på bilden.

Då har vi uteslutit allt utom... Col des Montets?

Visa bilaga 8422
Visa bilaga 8423
Starkt jobbat på den @fredw jag tittade på bilden och bestämde mig för att det inte ens var lönt att försöka. (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
1 och 2 rätt,
Dvs Belluno är provinsen och Veneto är regionen.
3 är Faloria, låt gå för dessa flervalssvar...
4 ska vara Ra Valles. Ger rätt eftersom det är svårt att avgränsa på bilden.

Ra Valles är en magnifik högplatå/gömd dal med mycket fina mörkröda pister som inte ser förrän man är där. Rekommenderas.

PC, du var nog först trots allt!

Visa bilaga 8436
Ser gött ut på bilden!

PisteCarver

Aktiv medlem
Håller med, där skulle tom jag kunna tänka mig ett åk i pisten. Tur det är bra utanför i Engelberg. :LOL:
Snart känns det som om jag och @fredw betraktas som "andra klassens" skidåkare bara för att vi gillar och åka pist...:cry:

Tänk om alla skidåkande horder av människor skulle ge sig ut i lössnön, hur många bra åk skulle ni få då.. hihi? 😬

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Snart känns det som om jag och @fredw betraktas som "andra klassens" skidåkare bara för att vi gillar och åka pist...:cry:

Tänk om alla skidåkande horder av människor skulle ge sig ut i lössnön, hur många bra åk skulle ni få då.. hihi? 😬
Inte alls så jag menade... Önskar snarare att alla andra höll sig i pisten, eller ännu hellre hemma så de inte korkar igen liften. 🤪 Idag var det väldigt lugnt och skönt. Åkte ett av de kända åken kl. 10.30 och vi la första spåren för dagen.
Tips till er båda @PisteCarver och @fredw : åk inte till Engelberg. piståkningen inget vidare eller särskilt varierad. Byn också rätt tråkig...

PisteCarver

Aktiv medlem
Men tillbaka till trådens fokus, jobbar någon av er på en ny gåta nu då, @STORPOTATEN eller @PisteCarver ? :geek:
Jag har lite dåligt med tid innan kl. 21 så SP får gärna lägga upp en om han vill, annars kan ju alla koppla av över kvällsmaten och ta det lugnt i ett par timmar.:)

PS. @fredw sa för ett par veckor sedan att man kan ju ändå bara vinna varannan gång.... men om man ger bort sina bildgåtor kan man vinna ännu fler hihi!🤪

PisteCarver

Aktiv medlem
De här lodräta bergväggarna bildar en "vulkankrater" och där inne finns en mini-lagun med tillhörande mini-strand.
Var finns den och hur kommer man dit?

Clip740_.JPG

Clip741_.JPG

Clip742__.jpg

Ivo

Aktiv medlem
Princess lagoon vid Klätterparadiset Railey Beach.
En helvetespromenad att ta sig dit

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp