Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag börjar ju segla upp som en utmanare till kung PC och prins Potatis 🥳.

Här kommer en hyfsat lätt bild
Jag kan fortfarande inte ge ett exakt svar om det inte finns en fråga?

Men...det är ju Storådörren! Med de två topparna Synder- och Nörder Storådörrfjället. 1490 respektive 1526 möh.

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Utöver afterski är ju det där med käka mat en annan trevlig aktivitet när man är i alperna. Jag är således ute efter nedan klassiska maträtt och var den enligt tradition normalt serveras.

1615283491474.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Schweinhaxe Österrike
Jag säger som @Ivo , jag hade nog gett godkänt, men av dig förväntar jag mig ett fullständigt svar... :LOL:

Asch då, det ger jag väl godkänt för. Men det är också väldigt vanligt förekommande i södra Tyskland, där Schweinshaxen på bilden för övrigt avnjuts.
Surkål och knödel skall även det finnas på tallriken för en godkänd och rikare upplevelse.

PisteCarver

Aktiv medlem
Schweinshaxe Österrike
Jag säger som @Ivo , jag hade nog gett godkänt, men av dig förväntar jag mig ett fullständigt svar... :LOL:

Asch då, det ger jag väl godkänt för. Men det är också väldigt vanligt förekommande i södra Tyskland, där Schweinshaxen på bilden för övrigt avnjuts.
Surkål och knödel skall även det finnas på tallriken för en godkänd och rikare upplevelse.
Tyskland och Bayern la jag till minuten efter. ;)
Kom på att det väl främst är en Bayersk rätt.

fredw

Aktiv medlem
Schweinshaxe Österrike
Även vanlig i Tyskland och Bayern t ex

Mmm! Även ett stort nummer i Italienska tysktalande Sydtyrolen (Alto Adige) där jag en gång åt min första Schweinshaxe, och även försiktigt närmade mig diverse rätter med mystiskt utseende innehållande ordet "knödel"!

Har f ö även avnjutit en ok Schweinshaxe på det anrika Hahndorf Inn i Adelaide Hills, Australien.

1615285117463.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Då är det dags att dra av pjäxor och tjocka jackor igen, och insupa det varma tropiska lugnet.
Vad heter den stora ön i bakgrunden (video 1) där vi precis har varit och snorklat (video 2)?
OBS! Glöm inte att slå på ljudet för rätt "paradise-mood". 🐠🍹🌴🥥

<iframe width="1280" height="720" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

<iframe width="1280" height="720" src="
" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

fredw

Aktiv medlem
Favorit i repris? Vågar inte svara, ska just få min första Astra-spruta... 😳 Vi ses på andra sidan.

PisteCarver

Aktiv medlem
Den stora ön heter Ko Adang?
Ursäkta att återkopplingen har dröjt, har varit upptagen.
Visst är det Ko Adang, som har små ödestränder här och var där man kan göra egna strandhugg. Korallreven börjar ofta redan 5-10 meter ut från strandkanten. Det inre av ön är bergig och otillgänglig djungel.
Hoppas att ni fick lite "paradise-feeling"...? ☀️😎

Kanske ska undvika att visa videon för fru PisteCarver, hon kan ju få för sig att vi ska sluta med skidåkning och börja med island-hopping igen. 🤫

Då är det din tur igen @STORPOTATEN !
Berg, stränder eller korallrev - spelar ingen roll vad jag lägger upp, du tar allt ändå! 😉

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ursäkta att återkopplingen har dröjt, har varit upptagen.
Visst är det Ko Adang, som har små ödestränder här och var där man kan göra egna strandhugg. Korallreven börjar ofta redan 5-10 meter ut från strandkanten. Det inre av ön är bergig och otillgänglig djungel.
Hoppas att ni fick lite "paradise-feeling"...? ☀️😎

Kanske ska undvika att visa videon för fru PisteCarver, hon kan ju få för sig att vi ska sluta med skidåkning och börja med island-hopping igen. 🤫

Då är det din tur igen @STORPOTATEN !
Berg, stränder eller korallrev - spelar ingen roll vad jag lägger upp, du tar allt ändå! 😉
Den här var ju lätt då du lagt upp den där stranden tidigare. :)

Svänger skutan till bergen igen..... Tre frågor;
1: Vad heter berget?
2: Hur högt är berget?
3. Vad heter byn jag fotar från?

1615294147919.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är en extremzoomad "lurifax-bild". Översta toppen (liknar Matterhorn) är inte samma berg utan befinner sig bakom det första berget.
Skulle kunna vara toppen på Matterhorn 4478 m fotad från Grächen, men jag vet inte...:unsure:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det är en extremzoomad "lurifax-bild". Översta toppen (liknar Matterhorn) är inte samma berg utan befinner sig bakom det första berget.
Skulle kunna vara toppen på Matterhorn 4478 m fotad från Grächen, men jag vet inte...:unsure:
Bilden är inte zoomad - från mobilen.
Men ok, lite ledtrådar.
-Landet är Frankrike.
-Berget har man hela tiden i blickfånget när man är i byn och det är en mäktig vy. Lite som när man är i Zermatt och blicken hela tiden letar sig mot Toblerone-berget.
- Sin mäktiga uppenbarelse till trots är inte berget lika högt som det ser ut. Nåja, knappa 3500 i alla fall.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp