Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Lite för enkel förstås. Efter veckor av storm och elände öppnade sig en lucka i lågtrycken och vi fick en helt vindstilla dag med strålande sol och ytterst få spår före oss. Helt fantastisk dag.
Asch, den var lagom enkel. :)
Jag tar en lika enkel då.... vad heter detta berg?

1617805939108.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
visst är det. Bilden tagen på vägen upp till tuolpa. Det är ju ingen sten i rännan. Jag ville bara ha en bild från sidan så man ser hur jäkla brant det är. Precis till vänster om bilden går ju västra leden till keb. Där snackar vi stenigt
Rejält brant ja, undrade ett tag om du menade i branten eller bergsidan bakom. 😅 Tänkte på alla småstenar där för stenskidorna... Syns att det kan storma däruppe!
Dags att komma söder om Sveg, och jag bjuder på sommar och sol. På vilket pass är den här bilden tagen?
Untitled.png

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Eller Passo del Lucomagno, 1917m. Passet är inte bara kantonsgräns utan även språkgräns med tyska och rätoromanska på norrsida och italienska på sydsidan. Trevlig väg att köra, fint landskap för en vandring med natur som är väldigt olikt hur det ser ut här nära Luzern. Sen om man har kraft över kan man köra ner via Ticino och få grymt bra pizza till lunch på (om-)vägen hem.
@PisteCarver får ta över igen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Eller Passo del Lucomagno, 1917m. Passet är inte bara kantonsgräns utan även språkgräns med tyska och rätoromanska på norrsida och italienska på sydsidan. Trevlig väg att köra, fint landskap för en vandring med natur som är väldigt olikt hur det ser ut här nära Luzern. Sen om man har kraft över kan man köra ner via Ticino och få grymt bra pizza till lunch på (om-)vägen hem.
@PisteCarver får ta över igen.
Trevligt att gåtan fortfarande var öppen, jag var "tvungen" att se färdigt finalen i Sveriges Mästerkock först.🍲:)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ledtråd: Berget ligger på en landgräns och har därför sitt namn på två språk (och är högre än vad det kanske framgår av bilden).

PerK

Aktiv medlem
Om inte Kilimanjaro I och Kilimanjaro II borde det i denna tråd vara Matterhorn - Cervinho?
4478 möh

PisteCarver

Aktiv medlem
Om inte Kilimanjaro I och Kilimanjaro II borde det i denna tråd vara Matterhorn - Cervinho?
4478 möh
Välkommen tillbaka @PerK , nej så höga berg som Matterhorn finns det inte i det här landet där detta berg finns.
Edit: I det landet där bilden är tagen dvs., i landet på andra sidan gränsen finns det högre berg.

Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Välkommen tillbaka @PerK , nej så höga berg som Matterhorn finns det inte i det här landet där detta berg finns.
Då kanske vi pratar (efter att ha tittat på bilden o kartan, och inte bara läst frågan) om Hochgall, som troligtvis heter likadant på bägge sidor, men på italienska väl heter Coll Alto, 3436 möh?
Edit: Fast ursäkta, jag var kvar i Italien. Sorry... Dags att sova lite kanske?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp