Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det bör vara Grossvenediger (Stützerkopf) 3666 (3657-3666 beroende på källa)
Italienskt namn, vette tusan...får nån annan ta om relevant.

PerK

Aktiv medlem
Dreiherrnspitze/Picco dei Trei Signore 3499 möh?
Edit: Inte bara isf på gränsen mellan Italien o Österrike, utan också Tyrolen-Salzburg-Syd Tirol...

fredw

Aktiv medlem
OK jag tolkade din ledtråd som att bilden var tagen från Italien, men ser nu att du menar ngt annat

PerK

Aktiv medlem
Sorry att det dröjde. Fick vara med om en begränsad datorkrasch. Men nu back in business!

PerK

Aktiv medlem
Lanserar ett alternativ, nästan som På Spårets: "Vart är vi på väg", men fortfarande på väg till en backe eller ett berg eller skidort, men "Var är bilden tagen?" gäller alltså.
Börjar lite löst med en lätt, men förstås från en tågresa...

Bilagor

• Var är bilden tagen.jpg
    Var är bilden tagen.jpg
    820.6 KB · Besök: 40

Pillard

Aktiv medlem
Ja jag tror jag kollade igen samtliga Jämtlands övriga stationer innan jag hittade den... :)
Ska man nu gissa om Per är på väg till Hammarbybacken i Sthlm eller kanske snarare till Skistar City strax västerut? ;)
Tyckte det kändes mer Hälsingland men det verkar inte som att SJ kör via Bollnäs längre då jag tog ut färdvägen på Google maps

PerK

Aktiv medlem
Låter som ett kreativt tänkande på flera håll. Mörsil var det, där vissa men inte alla Åre-tåg stannar (varför jag suddade ut klockan, då ovanligt nog vi var i exakt tid).
Bollen över till fredw!

fredw

Aktiv medlem
Undrade just vem som vandaliserat stationsklockan (och varför!) :) Jaha man får nu gräva allt djupare i arkiven.

En släplift som verkar sjunga på sista versen, vilket leder till frågor:

1. Liftens namn
2. Företaget som ansvarar för liften
3. Vilket årtionde byggdes liften i bild (som står stilla)?
4. Vilket årtionde byggdes den äldre parallella grannliften som bilden är tagen ifrån?

1617874925116.jpeg

PerK

Aktiv medlem
1. Nedre Tväråvalvsliften, Åre
2. Skistar (tidigare ÅKAB mfl)
3. 1970-talet (troligen 1976, jag debuterade där 1978)
4. ? Trodde den var lika gammal. Men då kanske jag gissar på 1980-talet?

Edit: Ursäkta, den äldre byggdes förstås först, 1976, typ. Den nyare kanske så ung som från 1980-talet...

Pillard

Aktiv medlem
1. Liftens namn: Nedre tväråvalvsliftarna
2. Företaget som ansvarar för liften: Skistar
3. Vilket årtionde byggdes liften i bild (som står stilla)? 80-talet
4. Vilket årtionde byggdes den äldre parallella grannliften som bilden är tagen ifrån? 70-talet

fredw

Aktiv medlem
Sorry Per, du var först men det är faktiskt den högra som är äldst (1976, samma år som kabinbanan) och den vänstra som står stilla på bilden är från 1984.

Grattis Pillard, din tur igen.

Tväråvalvet är nog min favoritplats i Åre, blir glad när liftarna där/dit är öppna.

1617875854393.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
Snygg bild @Pillard !
Mycket alp-feeling däruppe kan jag tänka mig (där det dessutom också är fin orörd natur överallt förstås! :) ).

I min förra bildgåta gällde det att identifiera Dreiherrnspitze som ligger i Hohe Tauern kedjan. Det är ett berg som gränsar till Italien.
Två personer gissade på Karlesspitze resp. Hintere Schwärze (två höga toppar som också gränsar till Italien). Men dessa berg ligger inte i Hohe Tauern utan i Ötztaler Alpen, som är Österrikes högsta alpina område (förutom den allra högsta toppen Grossglockner) med den största glaciärutbredningen och flest toppar över 3500 m.
Då passar det väl bra att köra en "bergs-Jeopardy" på just dessa två bergstoppar?🏔️:)
Alltså.... jag ger svaren och ni markerar frågorna!
Bilden nedan som är tagen från 3210 möh på Stubai Gletscher visar ett panorama på en del av Öztaler Alpen.
Markera en "1" för Karlesspitze och en "2" för Hintere Schwärze.

1617879101109.png

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp