Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Christiam

Aktiv medlem
I närheten av Köping finns/fanns väl en gammal linbana som användes till kalkbrytning? Tveksam till att det är skidlift.

niillle

Medlem
Det är 3st skidliftar i bilden av olika generation.
Fågelvägen till Sveg är över 40 mil.
Den uppmärksamme ser också att det inte finns några ankare på vajern...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Korrekt, fin puderåkning bland sly och högt gräs i vintras
Kul! Hudade upp då? Hörde att de la ner skidåkningen och bara satsar på cykel...
Se hur den här går, vad heter sjön som skymtar där nere?
IMG_1407.JPG

RWD

Aktiv medlem
För lätt igen, och @RWD igen! 😅
Madonna del Sasso heter kyrkan som ligger en bit upp på Cimetta ovanför Locarno.
Tur det kommer några lätta så man får chansen att hopp in ibland. Är ju lättare när det är nån byggnad med.
Var är detta? Tror att det kanske finns nån pist här som @PisteCarver skulle gilla men han har nog inte varit här.
68D938BE-4F96-4732-937D-B30916D628C8.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Det där skulle väl kunna vara Hafjell?

Där har jag inte varit, men jag är säker på att det hade varit en njutning att köra ner för den där nypistade backen så att vinden tjuter i hjälmen! :)

RWD

Aktiv medlem
Visst är det Hafjell, inte så svår kanske.
Var riktigt bra när vi var där veckan efter påskhelgen 2018.
7747B7FD-BBEC-4D67-9FDA-59F7E6B2257D.jpeg
Blev stoppade vid gränsen till Norge och tulltjänstemannen frågade varför det var så många svenskar som åkte till Norge 😂

PisteCarver

Aktiv medlem
@PisteCarver blir det nån alptopp nu...
Hafjell/Kvitfjell har jag haft på radarn ett litet tag, får se hur det blir med det, norrmännen vill ju inte ha oss där :( .
Får se hur länge till jag kan vara med i den här tråden, det börjar bli ont om bilder tyvärr. Har åkt skidor i en del små obskyra skidorter i Italien och Österrike men har tyvärr inga bilder därifrån.

Ska strax iväg på gymmet - vad vill ni ha nu? En vanlig bildgåta eller ett längre videoklipp med ett antal frågor kring svenska fjäll, musik- och filmmusik och Antikens historia?

PisteCarver

Aktiv medlem
Då kör vi en vanlig bild igen.
Vad heter fjället och hur högt är det?
(Bilden är inte riktigt så gammal som Volvon där bakom, den är inte vår, kanske hade liftbolaget anordnat en veteranbilsträff?)
Men bilden gammal nog för att mina Blizzard V20 Thermo RS och Salomon SX92 Equipe får vara med! :)
Clip1160__.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan det vara Le Besso, 3668m?
Snyggt är det iaf! :)
När "Val d'Anniviers experten" @Kalle_Luzern är online (och det är han ju för det mesta ;) ) är det knappt lönt att lägga upp bilder därifrån - annars tror jag den här bilden hade överlevt några timmar.
Jo, det är mycket riktigt Mont Besso 3667 m.
Tänkte att kanske skulle någon tro att det var ett norskt "fjäll", det framgår inte riktigt av bilden att det är drygt 2000 fhm från parkeringen och upp till toppen, och de där två sluttningarna till vänster och höger kanske med lite fantasi ser "norska" ut?

Din tur IGEN @Kalle_Luzern !
Ta en riktigt svår en nu så att den överlever tills jag är tillbaka från gymmet.:)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
När "Val d'Anniviers experten" @Kalle_Luzern är online (och det är han ju för det mesta ;) ) är det knappt lönt att lägga upp bilder därifrån - annars tror jag den här bilden hade överlevt några timmar.
Jo, det är mycket riktigt Mont Besso 3667 m.
Tänkte att kanske skulle någon tro att det var ett norskt "fjäll", det framgår inte riktigt av bilden att det är drygt 2000 fhm från parkeringen och upp till toppen, och de där två sluttningarna till vänster och höger kanske med lite fantasi ser "norska" ut?

Din tur IGEN @Kalle_Luzern !
Ta en riktigt svår en nu så att den överlever tills jag är tillbaka från gymmet.:)
Skulle inte kalla mig "Val d'Anniviers expert", men vet ju vid det här laget att du varit där och både berg och framförallt huset där skrek ju Valais. Så med skuggor och sluttningarna kunde man gissa riktning och titta på kartan. Taget i Zinal?
Följer upp med ett berg också, inbillar mig att det kan överleva mer än 10 minuter iaf med tanke på att du ska på gymmet. :LOL: Vad heter den markerade toppen som är den högsta i kedjan? Hur hög är den?
Jag ska som vanligt upp tidigt, så kanske somnar ifrån. Rättar och ger eventuella ledtrådar före 07.00.
Untitled.png

PerK

Aktiv medlem
Det gick lätt ändå då! Helt riktigt Pizol, som ger namnet till skidområdet nedanför. Går en populär vandring förbi där jag tagit bilden, förbi fem bergssjöar. Jag var där första augusti, var som synes inte läge att bada i den här sjön.
Din tur @PerK !
Tackar! Och godmorgon! Bild kommer strax!

PerK

Aktiv medlem
På temat skidkompisar hittade jag dessa kamrater, men var?
Och som add on, det ligger en fikastuga/restaurang till vänster (varifrån de kommer?). Vad heter den?

Bilagor

• Fikastuga till vänster.jpg
    Fikastuga till vänster.jpg
    403.5 KB · Besök: 41

fredw

Aktiv medlem
Då kör vi en vanlig bild igen.
Vad heter fjället och hur högt är det?
(Bilden är inte riktigt så gammal som Volvon där bakom, den är inte vår, kanske hade liftbolaget anordnat en veteranbilsträff?)
Men bilden gammal nog för att mina Blizzard V20 Thermo RS och Salomon SX92 Equipe får vara med! :)
Visa bilaga 9379
Vid den tiden (?) hade jag ett par vita SX61 med Recco-grejor klistrade på exakt samma plats som på PCs medföljandes pjäxor! Jag hade dock ”moddat” mina med självtillverkade hälhöjande inlägg (små bitar som blivit över från mina föräldrars nålfiltsmatta) för att få litet mer aggressiv stance.
Kul med "p-platsbilder" ! :)

SX61:

1618294750813.png

SX62:

1618294778647.png

PerK

Aktiv medlem
Hamrestugan, Hamrebacken, Duved
Snabb som blixten, med eller utan SX61! :LOL:
Anade att den var i lättaste laget. Men kunde inte låta bli när jag såg att Filip nyss hade med Renfjället och att jag inte var alert då, med Vita Renen och allt.
En (från Göteborg?) föreslog att de bodde nere på Hotell Renen i Duved...
Din tur fredw!

fredw

Aktiv medlem
Ja jag hade ju också en dimmig naturbild från andra sidan liften häromveckan. Gillar Hamrebacken, lång och bred, sällan mycket folk, perfekt för carving. Har själv sett renar i närheten där... Bilden visar också den kalfjällsknalle där Västra Paradisliftarna en gång låg. Mitt köldrekord i pist är också därifrån, runt nyår kanske 1986, vi gav oss ut i ca minus 35, åkte i 15 minuter sedan in och värma sig. Undrar om Skistar skulle köra liftarna idag i minus 35.

Återkommer!

PisteCarver

Aktiv medlem
Vid den tiden (?) hade jag ett par vita SX61 med Recco-grejor klistrade på exakt samma plats som på PCs medföljandes pjäxor! Jag hade dock ”moddat” mina med självtillverkade hälhöjande inlägg (små bitar som blivit över från mina föräldrars nålfiltsmatta) för att få litet mer aggressiv stance.
Kul med "p-platsbilder" ! :)

SX61:

Visa bilaga 9393

SX62:

Visa bilaga 9394
Det var min fru som hade Recco på sina grå SX71, jag hade dumt nog ingenting på mina SX92E (de svart-orangea). Men de var enastående bra, formsprutade av en duktig skidbutik (satt som gjutna betongblock runt foten) och jag körde med dem ändå tills för fem år sedan.

PerK

Aktiv medlem
Ja jag hade ju också en dimmig naturbild från andra sidan liften häromveckan. Gillar Hamrebacken, lång och bred, sällan mycket folk, perfekt för carving. Har själv sett renar i närheten där... Bilden visar också den kalfjällsknalle där Västra Paradisliftarna en gång låg. Mitt köldrekord i pist är också därifrån, runt nyår kanske 1986, vi gav oss ut i ca minus 35, åkte i 15 minuter sedan in och värma sig. Undrar om Skistar skulle köra liftarna idag i minus 35.

Återkommer!
Kvällsåkningen i Duved brukar vara magisk med carving hela vägen!
Mina värsta köldminnen är från förra linbanan (från Karolinernas tid typ) när den stannade mitt över den knallen som syntes ovanför renarna. Man satt på plastsnören och stormen ven, långt före Skistars tid. :ROFLMAO:

fredw

Aktiv medlem
Kvällsåkningen i Duved brukar vara magisk med carving hela vägen!
Mina värsta köldminnen är från förra linbanan (från Karolinernas tid typ) när den stannade mitt över den knallen som syntes ovanför renarna. Man satt på plastsnören och stormen ven, långt före Skistars tid. :ROFLMAO:

Jag kan se PerK sitta och frysa där... :)
Det ryktas att folk blev sittande nån kväll när de stannat liften utan att kolla om alla hunnit stiga av ännu... En annan gång när den stannade så var de flera som knöt loss plastlinorna och försökte fira sig ner med hjälp av dem.

1618296923489.png

Ny bildfråga inom 5 minuter!

fredw

Aktiv medlem
1. Vilket storstadsområde? svar: Sydney
2. I vilken mindre ort (inom storstadsområdet) står jag och tar bilden? svar: Manly.
3. Vad heter den lilla strand som syns långt bort till höger? svar: Shelly Beach

IMG_5186.JPG

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
1. Sydney
2. Fairlight
3. Shelly Beach
1 och 3 är rätt. Jag står dock inte i Fairlight, även om man möjligen kan se Shelly Beach från höjderna i Fairlight. Tror du får ta en titt på kartan igen! Du är nästan där!

Cosmos, ser nu att Google Maps inte riktigt avspeglar förorternas namn här. Namnet på stranden jag står på ger det rätta namnet på den lokala orten.

FWahlberg

Aktiv medlem

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp