Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

FWahlberg

Aktiv medlem
Givet att det är Eiger så får vinkeln det att se ut att vara taget från Grindelwald (och menyn på bordet föreslår att det är restaurangen C und M (i Grindelwald) mot Eigers mäktiga nordsida, "Nordwand".

Inte säker på om det är vad som söks, men de första (3) försöken till att bestiga nordsidan verkar ha gått åt pipsvängen, där klättrarna fastnat i bivacker på väggen i snöstorm på vägen upp. Och med ett antal dödsfall pga laviner.
Även den första lyckade bestigningen av Nordwand (1938) verkar ha varit utsatt för laviner på vägen upp
Tydligen även kallad "Mordwand" då (åtminstone) 64 klättrare dött under sina försök.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Givet att det är Eiger så får vinkeln det att se ut att vara taget från Grindelwald (och menyn på bordet föreslår att det är restaurangen C und M (i Grindelwald) mot Eigers mäktiga nordsida, "Nordwand".

Inte säker på om det är vad som söks, men de första (3) försöken till att bestiga nordsidan verkar ha gått åt pipsvängen, där klättrarna fastnat i bivacker på väggen i snöstorm på vägen upp. Och med ett antal dödsfall pga laviner.
Även den första lyckade bestigningen av Nordwand (1938) verkar ha varit utsatt för laviner på vägen upp
Tydligen även kallad "Mordwand" då (åtminstone) 64 klättrare dött under sina försök.
Ger rätt för det, ihärdiga försök att klättra en svår väg upp på ett redan bestiget berg ofta med livet som insats. Såg en tre delad serie om Nordwand här nere får några år sen. Det var framför allt locals som försökte bli kända genom att klättra svåra vägar upp på berg (finns ju några andra nordväggar i alperna med liknande historier). Första bestigningarna var redan avklarade på 1800-talet, ofta av britiska aristokrater med lokal guider. Britterna drog sen vidare till Himalaya och andra högre berg. En annan speciell sak var att turisterna kunde sitta på hotellet på Klein Scheidegg och följa klättrarna live med sina kikare.
För att ge sista lilla delsvaret också: 3967m, ca. 3000 m högre än där jag satt på terassen! Inte konstigt att det ser imposant ut på bilden. :)

Ser fram emot nästa bild, @FWahlberg

FWahlberg

Aktiv medlem
Ger rätt för det, ihärdiga försök att klättra en svår väg upp på ett redan bestiget berg ofta med livet som insats. Såg en tre delad serie om Nordwand här nere får några år sen. Det var framför allt locals som försökte bli kända genom att klättra svåra vägar upp på berg (finns ju några andra nordväggar i alperna med liknande historier). Första bestigningarna var redan avklarade på 1800-talet, ofta av britiska aristokrater med lokal guider. Britterna drog sen vidare till Himalaya och andra högre berg. En annan speciell sak var att turisterna kunde sitta på hotellet på Klein Scheidegg och följa klättrarna live med sina kikare.
För att ge sista lilla delsvaret också: 3967m, ca. 3000 m högre än där jag satt på terassen! Inte konstigt att det ser imposant ut på bilden. :)

Attans! Höjden glömde jag. Tur att den inte hann ändras!

Ska se om jag hittar någon kul eller fin bild, eller om jag kör på det populära parkeringsspåret.

PisteCarver

Aktiv medlem

Eiger från Grindelwald är en mäktigare syn än Matterhorn från Zermatt. Jag var i Grindelwald en gång för många år sedan och berget ser precis så där "hotande" ut som på Kalles bild. Fhm 3000 m dal till topp nästan lodrätt känns det nästan som att berget ska trilla ner över en.
För dem som gillar Clintan, så finns det en action film "The Eiger Sanction" från 1975. Där satt man också just på det där hotellet och tittade med kikare upp mot Nordwand.

FWahlberg

Aktiv medlem
Bjuder på en fin ränna ner här:
1618428273776.png

Ifall skidorten/systemet går alldeles för fort så får man försöka gissa namnet på åket också.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Eiger från Grindelwald är en mäktigare syn än Matterhorn från Zermatt. Jag var i Grindelwald en gång för många år sedan och berget ser precis så där "hotande" ut som på Kalles bild. Fhm 3000 m dal till topp nästan lodrätt känns det nästan som att berget ska trilla ner över en.
För dem som gillar Clintan, så finns det en action film "The Eiger Sanction" från 1975. Där satt man också just på det där hotellet och tittade med kikare upp mot Nordwand.
Håller helt med, man kommer så nära väggen i Grindelwald. Matterhorn är ju mer en snygg topp längst in i dalen om man är i byn i Zermatt. Sen får man ju säga att antalet höga toppar i nästan alla väderstreck i Zermatt är väldigt speciellt och imponerande på sitt sätt.
Snubblade över bilden i arkivet och tänkte att jag var tvungen att ta med den på ett eller annat sett. Inget minne varför jag var i Grindelwald den dagen, eller med vem. Den gåtan kvarstår... 😂

PisteCarver

Aktiv medlem
Är det kanske La Face de Bellevarde?

Edit: OS Störtloppet (extremt kurvigt störtlopp) gick väl på det berget under Albertville OS 1992?

Edt: Heter den Couloir de la Table kanske?

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Snygg bild av snyggt berg och kul gåta! Ungefär hälften hade jag koll redan innan. :)
Jag hänger på samma tema, hade ändå den här bilden i kö för en snabbrond.
1. Vad heter berget och hur högt är det?
2. I vilken by har jag tagit bilden?
3. Vad var speciellt med de tidiga bestigningarna från hållet som syns i bilden?
Visa bilaga 9435
Yes, grym bild och vinkel där! (y)
För de som bommat den kan jag rekommendera den tyska filmen Nordwand som handlar om kapplöpningen på alpernas sista stora utmaning - Eigers Nordwand. Sjukt spännande och intressant om man är lagd åt det hållet - fanns tidigare med engelska subtitles på tuben men den verkar ha tagits bort nu.? Finns på tysk här -

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
För de som bommat den kan jag rekommendera den tyska filmen Nordwand som handlar om kapplöpningen på alpernas sista stora utmaning - Eigers Nordwand. Sjukt spännande och intressant om man är lagd åt det hållet - fanns med engelska subtitles på tuben men den verkar ha tagits bort nu.? Finns på tysk här -
Sehr gut, vielen Dank!
Har nog inte sett den tidigare, det blir en sen kväll idag.... 🤓

FWahlberg

Aktiv medlem
Det är Val d'Isere La Daille.
Vad rännan heter får någon annan ta, jag hade ändå ringt efter fjällräddningen om jag stått där...😨
Visst är vi i Val d'Isere, och visst är vi uppe på Rocher de Bellevarde, och visst blickar vi ned mot La Daille.
Och visst var Face de Bellevarde störtloppsbacke i OS 1992.

Men även om den olympiska tävlingsstarten ned för Face de Bellevarde också är en bit upp på toppen (se bild nedan), några meter bort från rännan, så går den ned åt andra hållet (mot Val d'Isere).
1618430606972.png

Rännan ner på bilden blickar precis som påpekat ned i andra riktningen mot La Daille.

För att det här inte ska bli en "hitta rännan på fatmap"-tävling (nu när vi redan har plats och riktning på fotot) så tycker jag att ditt svar är gott nog.

Rännan i bilden heter "Table", ett namn som kommer från ett "kartbord" (några meter bort) med referens (namn, höjd och riktning) till alla toppar man kan se härifrån:
1618430551906.png

FWahlberg

Aktiv medlem
Heter rännan Super Spatule och berget Rocher de Bellevarde?
Aj då, hann skriva meddelande och ge @PisteCarver rätt innan jag såg detta.

Stämmer fint att det är Rocher de Bellevarde, och därifrån går även Super Spatule men det var Table jag sökte (om jag minns åket rätt, som jag tror vi gjorde en variation av där vi avslutade med nederdelen av just Super Spatule).

PisteCarver

Aktiv medlem
Lika många rätta svar (typ) från @PisteCarver och @Snowgod
Över till er två att komma överens om vem som är på tur!
La Table la jag in före i mitt första inlägg ovan, men eftersom jag ändå inte är kvalificerad att åka den där rännan samt att jag gärna sparar lite på mina återstående bilder, överlåter jag gärna nästa bild åt @Snowgod !

FWahlberg

Aktiv medlem
La Table la jag in före i mitt första inlägg ovan, men eftersom jag ändå inte är kvalificerad att åka den där rännan samt att jag gärna sparar lite på mina återstående bilder, överlåter jag gärna nästa bild åt @Snowgod !
Ja, se där. Mycket ändringar hann det bli. Snyggt gissat/spottat!

Ville mest få med bilden på det fantastiska kartbordet!

FWahlberg

Aktiv medlem
Ser att det har gått massor av laviner på motsatta sidan, hur "ofarligt" är det där egentligen?
Bra fråga.

Det hade kommit ca 2 meter snö bara veckan innan (med lavinfaran uppe på 5/5 delar av den veckan innan). Men lavinfaran var nog nere på 2/5 när bilden togs.

Sen vet jag inte vad lavinproblemet kan ha varit de dagarna, så om de de branta sydsluttningarna mittemot var extra utsatta eller ej vet jag inte i efterhand. Vi åkte nästan bara nordsluttningar den veckan, så "gissar" att det kan ha varit så…

"Ofarligt" är det väl iofs aldrig.

FWahlberg

Aktiv medlem
Okej! Vi kör med en sån där populär "parkeringsbild". Tyvärr utan gamla Blizzardlagg denna gång.

1618470687594.png

Frågan är såklart var denna bild är tagen.

PisteCarver

Aktiv medlem
För de som bommat den kan jag rekommendera den tyska filmen Nordwand som handlar om kapplöpningen på alpernas sista stora utmaning - Eigers Nordwand. Sjukt spännande och intressant om man är lagd åt det hållet - fanns tidigare med engelska subtitles på tuben men den verkar ha tagits bort nu.? Finns på tysk här -
Riktigt bra film om legenderna Toni Kurz och Andreas Hinterstoisser - rekommenderas!
Otroligt vad de presterade med den tidens tekniska hjälpmedel och vid en ålder av endast 22 och 23 år.
Förutom scenerna kring Eiger innehåller filmen också vackra vyer från Berchtesgarden med berget Watzman i bakgrunden (de båda klättrarna tog sig från Berchtesgarden till Grindelwald på cykel!).

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Riktigt bra film om legenderna Toni Kurz och Andreas Hinterstoisser - rekommenderas!
Otroligt vad de presterade med den tidens tekniska hjälpmedel och vid en ålder av endast 22 och 23 år.
Förutom scenerna kring Eiger innehåller filmen också vackra vyer från Berchtesgarden med berget Watzman i bakgrunden (de båda klättrarna tog sig från Berchtesgarden till Grindelwald på cykel!).
Visst var den! En film om hjältemod, kärlek, lycka samt tragedi och sorg. I blommande och karga alpmiljöer - det kan inte bli bättre. :)

FWahlberg

Aktiv medlem
Visst är vi i Le Tour. Sista skiddagen på en fin vecka, men tyvärr med blåst och väder som mer påminde om en klassisk vinterdag i Åre (hård vind, hårdpackad snö, kyla som biter i kinderna och nedisning).

Både Åre och Le Tour kan såklart ha fantastiska dagar också, men inte just när den här bilden togs (men väl dagarna innan)
1618481520781.png

1618481568744.png

Le Tour är rätt. Över till @Pillard

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Visst är vi i Le Tour. Sista skiddagen på en fin vecka, men tyvärr med blåst och väder som mer påminde om en klassisk vinterdag i Åre (hård vind, hårdpackad snö, kyla som biter i kinderna och nedisning).

Både Åre och Le Tour kan såklart ha fantastiska dagar också, men inte just när den här bilden togs (men väl de flesta dagarna innan)

Le Tour är rätt. Över till @Pillard
Tackar! Den där parkeringen avviker en del från de flesta andra tack vare lutning och bebyggelse :) Bild kommer. Jag måste bara så om jag har några vettiga bilder kvar i lager

Pillard

Aktiv medlem
Kör en bild med en inbyggd läxa också. Efter den rejäla lavinen i Åre så kommer här en bild på en annan lavin. Efter att ha gått sondkedja i den där kan jag meddela att det är sjukt jobbigt och man kommer snabbt upp i djup där inte din vanliga 265-sond når ner till marken.

Den här lavinen utlöstes också av några svenskar som fick panik och snabbt åkte ner för att käka lunch, istället för att meddela skidpatrullen att ingen hade fastnat i lavinen.

Men frågan är ju förstås fortfarande, var?
SDC14331.JPG

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp