Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Pillard

Aktiv medlem
Jisses. Hur bred är den där?
Måttenheten som jag tvingas använda är ”jätte”. Jag vet faktiskt inte i meter men den var enorm och snön var ganska tung dessutom. Samma dag som den där gick åkte en kompis med en lavin på ett annat ställe k samma system men kunde åka ur själv och en person dog i en grannort i en lavin.

FWahlberg

Aktiv medlem
Ser ut att vara en vit funitel-gondol på bilden. Och Funitel du Grand Fond i Val Thorens har lite liknande siluett/mönster.

Kan det vara Val Thorens?

Pillard

Aktiv medlem
Ser ut att vara en vit funitel-gondol på bilden. Och Funitel du Grand Fond i Val Thorens har lite liknande siluett/mönster.

Kan det vara Val Thorens?
Japp! Helt rätt. Ännu en intressant anekdot är att de som löste ut lavinen har berättat om upplevelsen i det här forumet nån gång för en herrans massa år sen. Det var en tråd om laviner där jag la upp denna och en person svarade ”det där var vi”.

FWahlberg

Aktiv medlem
Läskigt med laviner, helt klart.

Vi gör en till liftbild istället. Var hittar vi denna klassiska kabin?
1618488102584.png

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Martigny - är väl Pierre Avoi där uppe va?
Om en timme ska @STORPOTATEN hoppa på tåget till Jämtland (för att häng på till Helags imorgon). Han har inte tid med sånt här!

istället får ni klura på vad den här sjön heter som jag åkte ner mot i lördags

Bilagor

• 19B50606-1898-41C5-8803-6469BA6BF49A.jpeg
    19B50606-1898-41C5-8803-6469BA6BF49A.jpeg
    482.7 KB · Besök: 42

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Trevlig resa @STORPOTATEN !
Kan det vara en av Dörrsjöarna?
Stämmer bra att det är Dörrsjön 1073möh (finns iofs flera ”dörrsjöar” i Jämtland). För att komma hit så tar man skotern över passet från Vålådalen som är 1300möh. (På andra sidan kan man få runt 300fhm med skoterskjuts 😎).
Magisk plats omgiven av åkbara fjällsidor.

över till @Kalle_Luzern

till @PisteCarver : det finns inte så många högt belägna sjöar där man får köra skoter 😉

PisteCarver

Aktiv medlem
Stämmer bra att det är Dörrsjön 1073möh (finns iofs flera ”dörrsjöar” i Jämtland). För att komma hit så tar man skotern över passet från Vålådalen som är 1300möh. (På andra sidan kan man få runt 300fhm med skoterskjuts 😎).

över till @Kalle_Luzern

till @PisteCarver : det finns inte så många högt belägna sjöar där man får köra skoter 😉
Jag tror att @Kalle_Luzern borde ta och köpa sig en trisslott!😆

Varför får man inte köra skoter på "högt belägna sjöar"?
Vad är en "högt belägen sjö"?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

över till @Kalle_Luzern

Vet ju var Ivo håller till ungefär, och kollade alltså efter sjöar utan skog (kalfjäll) och utanför skoterförbud. Sen ren tur med gissningen. 😁 @PisteCarver även om jag bott i Skåne några år skulle jag nog inte sökt efter "spissiga" stenar. ;) Spela på Euromillions kanske vore en bra idé ja...

Vad heter den här liften?
1618495569195.png

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Jag tror att @Kalle_Luzern borde ta och köpa sig en trisslott!😆

Varför får man inte köra skoter på "högt belägna sjöar"?
Vad är en "högt belägen sjö"?
jag räknade med att någon skulle nappa på ledtråden skoter, brant fjällsida och högalpin sjö (med svenska mått). Det är väldigt få skoterleder som går upp på den här höjden. (isen ligger nog kvar till början av juni här)

PisteCarver

Aktiv medlem
Blev ju för lätt pga tabben, men det bjuder jag på. Wixi-liften som går upp till starten av Lauberhornrennen. Vid fint väder ser man väggen under Mönch och Jungfrau bakom liften. Eigernordwand-liften har orange bubblor om jag minns rätt.
Annan vinkel och bättre väder:
Visa bilaga 9459
Mönch och Eiger är ganska lika varandra. Efter filmen "Nordwand" igår kväll är det ganska många tankar som kommer upp i huvudet när man ser berget på bild....

PisteCarver

Aktiv medlem
Bara för att "jävlas" ska jag också lägga upp en "skoterbild".:LOL:

Vad heter platsen där skoterleden träffar land på andra sidan sjön?
(jag vet inte svaret själv ännu, men jag ska försöka ta reda på det medan ni funderar...;))
....och jag vet fortfarande inte varför man inte får köra skoter på högt belägna sjöar...:(
1618496744293.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Beroende på vinkeln mer eller mindre lika. Mönch min personliga favorit. ☺️🏔️
Håller med, det är mer snö och is på det berget.
Jungfrau, det högsta av "de tre" ser inte lika intressant ut.

Gillar Wetterhorn också, ligger mer för sig självt och är en massiv klippa nästan ända nere från dalen och upp till sina 3701 m.

Få vyer slår dock den som du hade på Eiger igår. Kommer ihåg när jag stod nere vid dalstationen Grindelwald Grund och skulle åka upp med liften för första gången. Man får böja ordentligt på nacken för att se toppen.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp