Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Bara för att "jävlas" ska jag också lägga upp en "skoterbild".:LOL:

Vad heter platsen där skoterleden träffar land på andra sidan sjön?
(jag vet inte svaret själv ännu, men jag ska försöka ta reda på det medan ni funderar...;))
....och jag vet fortfarande inte varför man inte får köra skoter på högt belägna sjöar...:(
Visa bilaga 9462
Där ligger ju byn Söromsjön.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det får bli en serie bilder på temat - före, under och efter.
Och jag fortsätter lite på temat laviner, vilket är synnerligen fascinerande.
Skidorten är La Plagne, men jag undrar exakt var i systemet nedan serie inträffar.

Före:
1618499471658.png

Under:
1618499514233.png

Efter:
1618499670552.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Skier's right utanför Verdons Sud då kanske?
Bra, precis där står jag och fotar. På väg ner från Mont de la Guerre stannade vi upp då vi kom fram till några sprickor i snötäcket. Således valde vi att åka runt en mindre brant väg. På väg till liften brallade slänten iväg av sig själv och stannade precis nedanför oss.
Det. var. intressant. :confused:

Din bild @Kalle_Luzern

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bra, precis där står jag och fotar. På väg ner från Mont de la Guerre stannade vi upp då vi kom fram till några sprickor i snötäcket. Således valde vi att åka runt en mindre brant väg. På väg till liften brallade slänten iväg av sig själv och stannade precis nedanför oss.

Din bild @Kalle_Luzern
Ouch, lite väl spännande. Bra beslut där! (y)

Vad heter mellanstationen där den här bilden är tagen?
1618504028408.png

PisteCarver

Aktiv medlem

Din bild @Kalle_Luzern
Var det tidigt på säsongen, snön har ju släppt ända ner till barmarken?
Du fick upp kameran snabbt! ;)

Just den typen av terräng med glesa granar strax ovanför trädgränsen och ungefär samma lutning har jag åkt i Elfer-området ovanför Neustift på 90-talet. Det var sent på säsongen och kom mycket nysnö flera gånger under veckan.
Översta släpliften Elferhütte är ganska brant, och från toppen sneddade vi alltid ut till vänster och man kunde åka 300 fhm av sådan terräng som på din bild innan man skråade tillbaka in i skidområdet igen.
Uppe på toppen körde man varje gång förbi skylten ”Lawinengefahr”, vi körde hela dagar där upp och ner. Så otroligt dumdristigt, det fanns inga andra åkare i närheten (det var bara jag och min blivande fru) och vi hade varken kunskap om laviner eller någon utrustning.
Har ofta tänkt på vad som kunde ha hänt (sen blev jag en ”PisteCarver”...)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Du fick upp kameran snabbt! ;)

Just den typen av terräng med glesa granar strax ovanför trädgränsen och ungefär samma lutning har jag åkt i Elfer-området ovanför Neustift på 90-talet. Det var sent på säsongen och kom mycket nysnö flera gånger under veckan.
Översta släpliften Elferhütte är ganska brant, och från toppen sneddade vi alltid ut till vänster och man kunde åka 300 fhm av sådan terräng som på din bild innan man skråade tillbaka in i skidområdet igen.
Uppe på toppen körde man varje gång förbi skylten ”Lawinengefahr”, vi körde hela dagar där upp och ner. Så otroligt dumdristigt, det fanns inga andra åkare i närheten (det var bara jag och min blivande fru) och vi hade varken kunskap om laviner eller någon utrustning.
Har ofta tänkt på vad som kunde ha hänt (sen blev jag en ”PisteCarver”...)
Det kanske inte var det bästa, men det finns inget som säger att du behöver upprepa din ungdoms synder. Ut i fluffet igen - under lite mer kontrollerade former bara. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Hmm... mina "kunskaper" begränsar sig till en tur i Funäsfjällen och en tur till Åre för 25 år sedan.😩
För att citera en annan känd person i den här tråden: "de där fjällen är ju lika olika som skären i yttre skärgården".😉

Kan du som ledtråd berätta vilken tid på dagen bilden är tagen?🥺

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Hmm... mina "kunskaper" begränsar sig till en tur i Funäsfjällen och en tur till Åre för 25 år sedan.😩
För att citera en annan känd person i den här tråden: "de där fjällen är ju lika olika som skären i yttre skärgården".😉

Kan du som ledtråd berätta vilken tid på dagen bilden är tagen?🥺
Joo, det har vi hyfsad koll på, och just därför är detta en bild från Funäsfjällen. :)
Tiden kommer jag inte ihåg riktigt, men skulle tippa på lunchtid ungefär. Detta är en julvecka och solen vill inte så mkt högre än så där.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är en fin linje mellan att ge för mkt ledtrådar och för lite. Nu blev det uppenbarligen för mkt med topp-skoterled-funäsfjällen. Då finns det inte så mkt att välja på. :)

Likväl skall kartan synas, så bra @Kalle_Luzern
Nu måste man ha tillgång till "skoterkartor" också, sånt har väl ingen skåning puh...;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det är en fin linje mellan att ge för mkt ledtrådar och för lite. Nu blev det uppenbarligen för mkt med topp-skoterled-funäsfjällen. Då finns det inte så mkt att välja på. :)

Likväl skall kartan synas, så bra @Kalle_Luzern
Som tur är finns skoterkartorna i Schweiz... Blev som sagt lätt när du avslöjade att det var runt Funäs. :)
Nu höjer jag svårighetsgraden lite, men har ledtrådar och fler bilder om det behövs. Och ni är ju otroliga på att hitta namn på berg! Vad heter det vänstra berget i bilden, som var målet med den här vandringen.
1618507573761.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Chansar igen då på Stockhorn
Starkt jobbat! Vandrade från Gurnigel (Gantrisch där har jag ju också haft med). Kamvandring med fantastiskt panorama över Simmental och Berner Alpen, en del toppar i Wallis syns så klart också. Här en bild när vi nästan var framme vid bergstationen och välförtjänt lunch. Niesen i förgrunden till vänster och sen hela raden med kända toppar i bakgrunden. Tror det är Balmhorn och Bietschhorn längst till höger. Mellanstationen skymtar nere till höger.
1618510111696.png

Över till @RWD !

Pillard

Aktiv medlem
Det jobbiga är att det inte ens behöver vara tidigt på säsongen för marksläpp. I norra Sverige har man ju tex i år kvar svaga lager från första snöfallen. Svinkallt och rimfrost som blir kvar isolerade under efterföljande snöfall. Runt Kebnekaise fick de ju marksläpp för bara nån månad sen på rejäla ställen. Vadställen som kommer ha snö nog att gå på till i augusti tack vare lavinkäglorna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Starkt jobbat! Vandrade från Gurnigel (Gantrisch där har jag ju också haft med). Kamvandring med fantastiskt panorama över Simmental och Berner Alpen, en del toppar i Wallis syns så klart också. Här en bild när vi nästan var framme vid bergstationen och välförtjänt lunch. Niesen i förgrunden till vänster och sen hela raden med kända toppar i bakgrunden. Tror det är Balmhorn och Bietschhorn längst till höger. Mellanstationen skymtar nere till höger.
Visa bilaga 9471
Över till @RWD !
De två bergen till höger är Doldenhorn och Balmhorn. Balmhorn längst till höger, toppen strax intill (den lilla pyramidformade heter Altels).
Det breda massivet i mitten är Oeschinenhorn.
Hur många Stockhorn finns det i Schweiz? :unsure:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det jobbiga är att det inte ens behöver vara tidigt på säsongen för marksläpp. I norra Sverige har man ju tex i år kvar svaga lager från första snöfallen. Svinkallt och rimfrost som blir kvar isolerade under efterföljande snöfall. Runt Kebnekaise fick de ju marksläpp för bara nån månad sen på rejäla ställen. Vadställen som kommer ha snö nog att gå på till i augusti tack vare lavinkäglorna.
Just denna incident vi råkade ut för var i januari om jag inte missminner mig, men kan även ha varit början av februari.

PisteCarver

Aktiv medlem
Visa bilaga 9471
Över till @RWD !
Sådana fina panoramabilder tycker vi om!:)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
De två bergen till höger är Doldenhorn och Balmhorn. Balmhorn längst till höger, toppen strax intill (den lilla pyramidformade heter Altels).
Det breda massivet i mitten är Oeschinenhorn.
Hur många Stockhorn finns det i Schweiz? :unsure:
Menade Balmhorn längst till höger, och du har rätt i att Bietschhorn nog döljs av Doldenhorn. Massivet med Oeschinenhorn kallas Blüemlisalp här nere.
Finns minst två Stockhorn. 😂 Kan nog finnas fler om man börjar leta... Det kända vid Zermatt bra mycket högre. Det här syns dock milsvitt omkring runt Bern och omkringliggande plattland.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp