Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

RWD

Aktiv medlem
Stämmer bra din tur @KaitsuH
A279B31F-01DE-401E-BA00-C77DA8416DF1.jpeg
CB670A7D-D9B2-4204-B30E-ED8EB60A2559.jpeg
0EF96395-0258-4A21-92A0-2D14A9771FDE.jpeg

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Tackar! Har hört om tävlingen från Umeå grabbar. Men, var kan man åka enkla men mycket bra lössnö åken på jullovet nära liftar, nästan ensamt (alla åker bara pist), direkt till en rolig och billig krog?

Bilagor

• IMG_0382.jpg
    IMG_0382.jpg
    612.5 KB · Besök: 52
  • SAM_1212.jpeg
    SAM_1212.jpeg
    507.4 KB · Besök: 48

PisteCarver

Aktiv medlem
Det stämmer :) har du varit där? Finns ju inga pister där.. 🤪
Nej, jag har aldrig varit på de fjällen.
Jag har en gång för många år sedan varit på militär vinterutbildning i Storlien, och därifrån har jag sett Snasarna, Getvalen, Stor- och Lillkluken, Blåhammaren mm.
Men det var en helt annan teknik jag använde nu för att pricka in var du tagit bilden. :)

Edit: På den tiden åkte jag offpist, men bara om jag kunde åka lift uppför berget. ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Om ni orkar hålla er vakna så kommer alldeles strax en Alpbild med fråga på ett skidområde + en extra fråga.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det här är en gammal bild från den första resan som jag gjorde tillsammans med då blivande fru PC.
1. Det inringade området är ett skidområde, vad heter det?
2. På den tiden då bilden är tagen var det ett väldigt speciellt område med en egenskap som det delade med ytterst få andra skidområden, vad är det jag menar?
(jag tror att @STORPOTATEN kan den här frågan på fem snabba sekunder, så vi får se om han har artigheten att låta övriga försöka först. ;))
Clip1190_.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det där är ju Rettenbachferner i Sölden. Fråga 2 vet i tusan... Hade de sommarskidåkning på den tiden kanske? Var ju säkert mindre ovanligt då än nu iofs.

fredw

Aktiv medlem
Saalbach! Jag kan absolut rekommendera (också för @fredw och @PisteCarver )! Ingen tycks vara intresserad av off pist åkning där, billigt, bra after ski.
Det blir nästa säsong i Saalbach helt klart! Finansierar säsongen med bar-extraknäck på kvällarna, nån sorts rumpsparkande manlig jodel-dansgrupp behövde folk. 👍🏻😄

1618554637970.png

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Om jag ger en ledtråd till så ger jag nästan svaret, men vad skiljde detta sommarskidområde från nästan alla andra?
Ok, min sista gissning då. De flesta andra var man tvungen att åka upp till med gondoler eller liknande. I Sölden kunde man köra ända upp till glaciären, parkera vid liften och sätta på skidorna direkt i princip?

RWD

Aktiv medlem
Är det vägen upp till glaciären som är en av de högsta Ötzal Glacier Road ?
Alltså att man kan ta sig ända upp med bil?
Edit: Det hade visst @Kalle_Luzern redan hunnit skriva några sekunder innan mig såg jag

PisteCarver

Aktiv medlem
Ok, min sista gissning då. De flesta andra var man tvungen att åka upp till med gondoler eller liknande. I Sölden kunde man köra ända upp till glaciären, parkera vid liften och sätta på skidorna direkt i princip?
Ja, man kunde köra bil ända upp till glaciären. Om man inte ville det, hur tog man sig då dit?

fredw

Aktiv medlem
Glaciärbuss?

Jag vågade inte översätta detta men antar att det inte är så illa som det ser ut: ”Die Ötztaler Gletscherstraße diente als Drehort für den James-Bond-Knüller „Spectre“.”

PisteCarver

Aktiv medlem
Det finns endast ett annat skidområde av samma typ i Alperna som jag känner till i alla fall, och det andra området är nu ensamt om att vara ett sådant skidområde.

PisteCarver

Aktiv medlem
Glaciärbuss?

Jag vågade inte översätta detta men antar att det inte är så illa som det ser ut: ”Die Ötztaler Gletscherstraße diente als Drehort für den James-Bond-Knüller „Spectre“.”
Nu är du nog off-topic men det är inte så illa som det ser ut :ROFLMAO:.
Har du aldrig hört talas om att butiker ibland erbjuder en riktig ”Preis-Knüller“?
Betyder ung. super-rea.

Varför tror du att tyskar som kommer till Sverige tycker att det låter så roligt när vi säger att vi ska ”fika”?

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Sista ledtråden:
Bilden är tagen på vintern, ser det ut att vara mycket action på Rettenbach?
Jaha, du menar att de stänger/stängde på glaciären på vintern (om det inte är riktigt mycket folk eller för dåligt med snö i resten av området)? Läste precis:
1618559608247.png

Edit: eller var det här före Gletscherexpress och man kunde inte ens komma dit på vintern med lift?

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Jaha, du menar att de stänger/stängde på glaciären på vintern (om det inte är riktigt mycket folk eller för dåligt med snö i resten av området)? Läste precis:
Visa bilaga 9481
Jag ger rätt för detta för att inte dra ut för mycket på det här.
Det tänkta svaret är att Rettenbach/Tiefenbach var ett renodlat sommarskidområde, det fanns bara en väg upp (ingen lift) och dessa glaciärer hade ingen förbindelse med Söldens egentliga skidområde.
Efter oktober blev man tvungen att stänga eftersom vägen inte gick att hålla öppen längre, och så öppnade man i maj igen.
Idag har det blivit ett vanligt skidområde (stänger i början på maj) och är sammanbyggt med Giggijoch via en lång (och tråkig) transportgondolbana.

Fyra månader efter bilden åkte jag och fru PC på vår första sommarskidresa just hit. Vägen upp är inget för dem med svaga nerver, och inget för bilar med dåliga bromsar när man ska ner igen. Vägen slutar efter tunneln till Tiefenbach på 2780 möh (har haft bilder med i början av den här tråden från just denna resa).
Som glaciärområde tycker jag dock att detta är klart sämre än Hintertux, Stubai och Pitztal.

Och det andra renodlade sommarskidområdet då?
Jo, Stilfser Joch såklart! :)
Nog det sista renodlade sommarskidområdet i Alperna.

Över till dig @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag ger rätt för detta för att inte dra ut för mycket på det här.
Det tänkta svaret är att Rettenbach/Tiefenbach var ett renodlat sommarskidområde, det fanns bara en väg upp (ingen lift) och dessa glaciärer hade ingen förbindelse med Söldens egentliga skidområde.
Efter oktober blev man tvungen att stänga eftersom vägen inte gick att hålla öppen längre, och så öppnade man i maj igen.
Idag har det blivit ett vanligt skidområde (stänger i början på maj) och är sammanbyggt med Giggijoch via en lång (och tråkig) transportgondolbana.

Fyra månader efter bilden åkte jag och fru PC på vår första sommarskidresa just hit. Vägen upp är inget för dem med svaga nerver, och inget för bilar med dåliga bromsar när man ska ner igen. Vägen slutar efter tunneln till Tiefenbach på 2780 möh (har haft bilder med i början av den här tråden från just denna resa).
Som glaciärområde tycker jag dock att detta är klart sämre än Hintertux, Stubai och Pitztal.

Och det andra renodlade sommarskidområdet då?
Jo, Stilfser Joch såklart! :)
Nog det sista renodlade sommarskidområdet i Alperna.

Över till dig @Kalle_Luzern !
Det var lurigt, var svårt att hitta någon information alls om sommarskidåkningens tid i Sölden... Tom på tyska.
Panoramabilder efterfrågades ju, den här visar inte riktigt lika många toppar men vita och fina är många av dem iaf. Inte skalat bort några ledtrådar eller kört massa zoom! ;)
Vad heter de två markerade bergen?
Untitled.png

fredw

Aktiv medlem
De där dalarna var väl kända för att en del levde nästan hela livet utan att besöka ens granndalen... Kanske förklarar dublettnamnen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Var det så svårt, eller har alla redan gått på helg och är på skidorna? :ROFLMAO:
Några ledtrådar då. Syns nog, bilden är tagen nära en toppstation ovanför en känd skidort. Det ena berget har även gett namn åt en naturpark som det ligger centralt belägen i. De två bergen har namn på olika språk (men inte två namn var).

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp