Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
1618574485324.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, Älplihorn (3005 m) och Piz Ela (3339 m) är det. Taget från Jakobshorn med Rinerhorn i högerkanten på andra sidan Sertigtal. Älplihorn högst i den kedjan. Piz Ela längre bort, granne med Tinzenhorn (även känt som Corn da Tinizong).
Fin vandring runt Älplihorn, start vid bryggeriet i Davos Monstein, upp till Fanezfurrga och sen ner till Sertig genom Ducantal. Ducantal känd för sina fossiler.
Toppen bredvid Älplihorn till höger heter Leidbachhorn (2907 m).
Över till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, Älplihorn (3005 m) och Piz Ela (3339 m) är det. Taget från Jakobshorn med Rinerhorn i högerkanten på andra sidan Sertigtal. Älplihorn högst i den kedjan. Piz Ela längre bort, granne med Tinzenhorn (även känt som Corn da Tinizong).
Fin vandring runt Älplihorn, start vid bryggeriet i Davos Monstein, upp till Fanezfurrga och sen ner till Sertig genom Ducantal. Ducantal känd för sina fossiler.
Över till @PisteCarver
En tidig förmiddagsbild?
Blev lurad av väderstrecken.

Jag överlåter nästa bildgåta till @RWD som "tog rygg" på mig efter Piz Ela. ;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
En tidig förmiddagsbild?
Blev lurad av väderstrecken.

Jag överlåter nästa bildgåta till @RWD som "tog rygg" på mig efter Piz Ela. ;)
Vad är tidigt? Tog första gondolen upp efter att otåligt väntat ett par timmar. :ROFLMAO: Tagen kl. 9.17 13:e juni ser jag, så solen rätt långt åt öster fortfarande. På sommaren står solen rakt i söder ca. 13.30 här.

fredw

Aktiv medlem
ok det får bli en lätt. zooma och googla! 😄

1 vilken sport ?
2 vilken stad ?
3 vad heter hemmalaget ?
4 vilken svensk nationalskald har skrivit en sång som utspelar sig på den plats som bär hemmalagets namn?

1618587335361.jpeg

FWahlberg

Aktiv medlem
1. Kan det vara Australian rules football?
2. Adelaide verkar vara staden för Adelaide Oval (som har Chappell Stand)
4. Evert Taube verkar ha sjungit om Port Adelaide (som spelar på arenan)
3. Ser visserligen ut som att även Adelaide Football Club ("Crows") spelar här med, men givet svaret på 4:an, så måste jag gissa på andra "hemmalaget"; Port Adelaide. Även skärmen pekar mot Port Adelaide som officiellt hemmalag denna matchen.

FWahlberg

Aktiv medlem
Alla rätt FW! PerK bara sekunder efter...

Lyssna gärna till visan här. Den är faktiskt ganska kul. Sedan ordet till Wahlberg.

Vilken "tur" att man han först. Här sitter man och skriver en långroman på varje svar av oklar anledning. Hade känts surt ifall det petat ned en en plats…

Bild kommer strax. Skönt att vyerna öppnats lite från bergen. Även mitt (väldigt sparsmakade) arkiv tunnas ut där.

FWahlberg

Aktiv medlem
1618589356936.png

Här har vi definitivt inte varit förut i tråden. Kanske inte berg, men väl "bergigt".

Vilka fall är detta?

Gissar att det är klurigt om en vill vinna ärligt utan bildsök, så kan börja med en ledtråd:
Söder om Sveg

RWD

Aktiv medlem
@FWahlberg det här får du reda ut åt oss
Det här var vad jag hittade

” Shivasamudram
Initially known as the Kaveri falls, Shivasundaram falls is the 2nd biggest waterfall in the country and the 6th largest one in the entire world. It is located in Mandya District, 130 kms away from the main city of Bangalore. Surrounded by the hill forests of the Cauvery Wildlife Sanctuary, these falls are the two branches of the river Kaveri, which finds its way through the rocks and ravines of the Deccan Plateau to finally cascade down the rocky cliffs. These falls mark the point where the river separates in two segments and re-joins together at a later point along the pathway, making it a majestic point.”

FWahlberg

Aktiv medlem
Var det verkligen rätt?
Shivanasamudram skulle jag nog ha skrivit
Så som engelskan slaktat de indiska platsnamnen i sin tolkning och translitterering, så känner jag att det är svårt att vara petig på ett namn jag inte själv kan stava till…
Hade såklart accepterat svar på hindi eller kannada (lokala språket) också.

FWahlberg

Aktiv medlem
Bilden är tagen från utkiksplats mot "Gaganachukki waterfalls" (man får upp nästan identiska bilder vid bildsök)

RWD

Aktiv medlem
Tror jag har hittat en svår här.
Jag vill veta namnet på fjället man ser i horizonten och namnet på sjön som ligger c:a 660 möh och är 3kvkm stor
26D1680E-0D49-4EE0-BB29-BF528B9EA7B5.jpeg
5EE9CA03-F4B7-483D-9419-83909CB82531.jpeg
@Kalle_Luzern här kommer en bild från Flötningssjön på ett större fjäll
3BB9174E-BDF7-4A24-9E96-90ACA36D3E04.jpeg

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp