Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Flötningssjön, och då är väl kullen Flataberget?
Edit: de vet hur man roar sig fast vägarna är som kostigar där uppe, ut på snöiga vidderna eller sjöarna med rejält med hk. :sneaky:

RWD

Aktiv medlem

Bilagor

• BEA20AED-AECA-4604-9B60-9A2646377523.jpeg
    BEA20AED-AECA-4604-9B60-9A2646377523.jpeg
    894.4 KB · Besök: 26
  • 8C78EC32-4AAD-4ECA-8D60-C377D9A2C844.jpeg
    8C78EC32-4AAD-4ECA-8D60-C377D9A2C844.jpeg
    809.1 KB · Besök: 32

RWD

Aktiv medlem
Det finns ett riksröse på berget, och det är söder om Sveg
Flötningssjön, och då är väl kullen Flataberget?
Edit: de vet hur man roar sig fast vägarna är som kostigar där uppe, ut på snöiga vidderna eller sjöarna med rejält med hk. :sneaky:
Du är nära, mycket norrmän som åker hit för att åka skoter eftersom de inte får köra i Norge.
Har nog varit lugnare i vinter, gränsvakter istället

KaitsuH

Aktiv medlem
Det är helvete! Vi har kört alla de där router till Norge så pass många gånger, men kan inte minns tillräckligt med.

PerK

Aktiv medlem
Rösfjället?
Edit: Lissfjället har riksröse 134, 1003 möh! ;-)
Edit igen, Jag famlar nog bara kring riksrösena... Sorry!

Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Härjehågna (=Härjåhågna) 1185,2 möh med riksröse 136 på gränsen Sverige-Norge?
Om jag nu får famla vidare utan respons från @RWD ?

PerK

Aktiv medlem
Det är rätt, din tur då @PerK
Fast andra hittade Storbosjön låångt före mig. Å andra sidan minns jag att jag besökte Storbo en sommardag med minusgrader på natten för drygt 100 år sedan, innan jag ens börjat skolan.
Jag surfade in på en räkmacka när riksröse-tråden hade blottlagts. Snällt få bjuda på en bild då. Men då tar jag en snäll bergsbild alldeles strax. Varar knappast över natten dock.

Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Jag gör det lätt för mig (och er) genom att gå tillbaka till Fyr-temat. En fyr på ett berg. Med omfattande historia bakom sig, riksintresse naturvård, friluft och kulturminne, men under lockdown senaste sommaren som en del annat...
Naturligtvis vill jag veta vad berget heter.

Bilagor

• Fyr på berg.JPG
    Fyr på berg.JPG
    65 KB · Besök: 28
Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Rätt svar! Fyren på St Karlsö, tänd första gången 1887!
Ligger på berget Västerberget, 40 möh. På fyrplatån kan man övernatta i fyren eller fyrvaktarbostäderna.
St Karlsö är faktiskt världens näst äldsta naturskyddade område, efter Yellowstone, med sillgrisslor och tordmular (och 257 fågelarter till). Förra sommaren utan kringvandrande människor kom det havsörnar som stressade fåglarna och störde häckningen.
Din tur!

Bilagor

• Fyren på St Karlsö.JPG
    Fyren på St Karlsö.JPG
    632.6 KB · Besök: 18

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Varit på båda Karlsöarna, fina ställen. :)
Ni får ursäkta dröjsmålet, var tvungen att få ihop ett par tusen fhm på morgonen. 😁⛷️
Vilken lift stod vi och väntade på här?
017.png

Ledtråd: Bilden nedan tagen från första "liften" för dagen.
1618658433592.png

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Om man kollar noga kan man se att jag söker en kabinbana. Andra bilden ger även en ledtråd om i vilken del av skidområdet...
Jag tyckte att stenarna där i bakgrunden såg ut precis som vid Zermatt Talstation.
Men med hänsyn till din ledtråd blir det då en chansning på Hohtälli - Stockhorn.
Har bara själv åkt skidor på sommaren i Zermatt, så i Riffelberg området har jag inte varit.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag tyckte att stenarna där i bakgrunden såg ut precis som vid Zermatt Talstation.
Men med hänsyn till din ledtråd blir det då en chansning på Hohtälli - Stockhorn.
Har bara själv åkt skidor på sommaren i Zermatt, så i Riffelberg området har jag inte varit.
Du är ruskigt nära, men inte rätt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Gornergrat - Hohtälli då?

Man kan alltså inte åka till Stockhorn längre?

Svårt att analysera några snötäckta stenar vid sidan, det får bli gissningar och nu har jag endast ytterligare en kvar som jag inte har gissat på:LOL:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Gornergrat - Hohtälli då?

Man kan alltså inte åka till Stockhorn längre?

Svårt att analysera några snötäckta stenar vid sidan, det får bli gissningar och nu har jag endast ytterligare en kvar som jag inte har gissat på:LOL:
Inte heller rätt. De har tagit bort kabinen från Gornergrat, via Hohtälli till Stockhorn. Finns en annan kabin till Hohtälli, från Rote Nase kan man åka ner till släplift som går åt Stockhorn till. Osäker på om den går lika högt som kabinen brukade göra. Även osäker på hur ofta de där liftarna, inkl. Rote Nase, går alls numera.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Mycket riktigt, sista möjligheten där. ;) Extremt effektiv lift, 1000 fhm i ett svep! Pisten slingrar ner västerut och sen tillbaka ner till Gant. När vi var där aldrig mer än 10 personer i kabinen, var som att ha egen lift och pist.
Bilderna från en påsk jag spenderade i Zermatt. Bilden ovan tyvärr mesta vi fick se av Matterhorn på hela långhelgen... :(

PisteCarver

Aktiv medlem
Mycket riktigt, sista möjligheten där. ;) Extremt effektiv lift, 1000 fhm i ett svep! Pisten slingrar ner västerut och sen tillbaka ner till Gant.
Bilderna från en påsk jag spenderade i Zermatt. Bilden ovan tyvärr mesta vi fick se av Matterhorn på hela långhelgen... :(
Ja, vilken prestation, när jag gissat mig igenom alla kabinbanor i Riffelberg/Gornergrat-området träffade jag rätt på sista!:ROFLMAO:

Matterhorn har en förmåga (även "molnfria" dagar) att suga till sig moln kring toppen. De få dagar det var klarblå himmel runt Matterhorn passade vi på att ta en del bilder under våra sommarskidresor dit.
Måste ha något att göra med att vindarna pressas upp för den helt fristående klippan och "kondenserar".
Vi brukade skämta om att berget nog egentligen är en "vulkan".

PS. 1000 fhm i ett lyft, det är grejer det!👍
Har man faktiskt nästan i Åre också (när kabinen går);)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det är alldeles riktigt!

Du blir snart tvungen att välja ”karriär” Kalle - ”skidåkning” eller ”gissa-bilden”! ;)
Tycker det går ok på båda fronterna... 😜 Och jobbet hinner jag också med. Tangerat säsongsrekord idag, 67 dagar på skidorna. Runt 80 möjligt om jag åker varje dag på helgerna tills de stänger!
Här en bild där jag var glad GPS-datan låg kvar... 🤣 Var är den tagen? Söker namn på staden, floden och sjön (den på utsidan av bron, gratis ledtråd att det är en stad vid en sjö!). Fågeln behöver ni inte identifiera. ;)
1618669631135.png

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp