Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, vilken prestation, när jag gissat mig igenom alla kabinbanor i Riffelberg/Gornergrat-området träffade jag rätt på sista!:ROFLMAO:

Matterhorn har en förmåga (även "molnfria" dagar) att suga till sig moln kring toppen. De få dagar det var klarblå himmel runt Matterhorn passade vi på att ta en del bilder under våra sommarskidresor dit.
Måste ha något att göra med att vindarna pressas upp för den helt fristående klippan och "kondenserar".
Vi brukade skämta om att berget nog egentligen är en "vulkan".

PS. 1000 fhm i ett lyft, det är grejer det!👍
Har man faktiskt nästan i Åre också (när kabinen går);)
Rothornbahn fanns ju kvar också, nog den lift med störst kabiner jag åkt med. De tar 150 pers.

Samma effekt på Pilatus här, kan vara fin-fint väder runt omkring men ligger en molntuss på toppen. Samma där är också högst i sin kedja, och med västliga vindar som dominerar trycks luften upp där. Gör även att vi kan få väldigt häftiga åskskurar här på "baksidan"...

macl

Aktiv medlem
Vad heter området...Norr om Sveg/nära skidort. Inom samma område finns bl a en restaurang (som tidigare var en skola) som serverar världens godaste våfflor.
Skärmavbild 2021-04-17 kl. 18.03.04.png

Bilagor

• Skärmavbild 2021-04-17 kl. 18.32.18.png
    Skärmavbild 2021-04-17 kl. 18.32.18.png
    202.8 KB · Besök: 40
  • Skärmavbild 2021-04-17 kl. 18.34.42.png
    Skärmavbild 2021-04-17 kl. 18.34.42.png
    169.6 KB · Besök: 40
Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Vad heter området...Norr om Sveg/nära skidort. Inom samma område finns bl a en restaurang (som tidigare var en skola) som serverar världens godaste våfflor.
Våfflor eller crepes? Sökte efter creperier i Norrland baserat på bilden. Men nu inser jag: norrlänningar kallar tunna pannkakor för plättar! :rolleyes:

macl

Aktiv medlem
Nej, inte så långt upp som Wilhemina. Inte Norrland heller. Dock är det vid en sjö och en kyrka. Många som åker skidor har säkert åkt förbi där.

macl

Aktiv medlem
Kan hotellet vara Hotell Gyllene Bocken i Ljusnedal? Bredvid ligger Ljusnedals bruksområde
Stämmer bra! Ljusnedals Bruksområde. Som har varit metallbruk, jordbruksegendom, mejeri. Fantastisk vacker plats! Kan varmt rekommendera Gyllene Bocken:s restaurang. Finns även golf inom samma område. Din tur @Kalle_Luzern

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Stämmer bra! Ljusnedals Bruksområde. Som har varit metallbruk, jordbruksegendom, mejeri. Fantastisk vacker plats! Kan varmt rekommendera Gyllene Bocken:s restaurang. Finns även golf inom samma område. Din tur @Kalle_Luzern
Den var inte så lätt. 😅 Ser ut som ett trevligt ställe. (y)

Det här var tidigare en ganska vanlig syn, men inte längre.
Var är bilden tagen? Varför går man i skogen? Varför har det blivit en mindre vanlig syn?
1618687855833.png

Jag somnar nog snart, men kollar in imorrn bitti innan jag åker till bergen. ;)⛷️

KaitsuH

Aktiv medlem
Mellanstaionen tycks inte funka nuförtiden? Varit där sistans 2019. Och har vandrat samma väg, med min bräda, från Ritz. Tog litet i vilse, då ville dricka ett par öl till efter ett fruktansvärt isigt Laub åket.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Mellanstaionen tycks inte funka nuförtiden? Varit där sistans 2019. Och har vandrat samma väg, med min bräda, från Ritz. Tog litet i vilse, då ville dricka ett par öl till efter ett fruktansvärt isigt Laub åket.
Nära nog! Förr gick ju äggen via Gerschnialp, dvs man kunde gå upp dit och komma upp till Trübsee. Man vet aldrig om kabinen Gerschni-Trübsee går eller ej. Med den nya Titlis Express är det oftast bättre att åka (nåja, staka) hela vägen ner till dalstationen om man vill upp igen.
Bilden från 2016, innan ny liften var i drift.

Kom igen med ny bild @KaitsuH

KaitsuH

Aktiv medlem
Tackar! Stakning är tyvärr ganska tråkigt för en brädåkare! Så, jag har vandrat just där tillräckligt med, kanske första gången året 2007, och sistans 2019. Nu försöker jag hitta några skidbilder, inte parkeringsplats- eller vandringsbilder. öön moment mal.

KaitsuH

Aktiv medlem
Lång, lång time ago. Men, sommarlovet är snart här: (var står frun?)

Bilagor

• P1010179.jpg
    P1010179.jpg
    287.1 KB · Besök: 35

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp