Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

RWD

Aktiv medlem
Just där! Juni åkning med mycket bra snö!
Har aldrig varit där men tänkt många gånger.
Vad heter detta vattenfall?
53FAD917-A4C1-4E84-8272-610590D9505E.jpeg

FWahlberg

Aktiv medlem
Även om det tekniskt sett är "nedanför" Aiguille du Midi (toppen längst till höger), så är det inte svaret jag söker (vi är inte vid den kabinbanan).

Cornu-liften är "rätt sida" men helt fel höjd (jag tror inte man hinner ta sig dit till den tiden bilden är tagen).

PisteCarver

Aktiv medlem
Nedanför gondolen Plan Praz står vi och väntar på att få börja en fin skiddag. Klockan är "bara" 09:10 och solen lyckas precis titta fram bakom nålarna på andra sidan dalen.

Över till @PisteCarver
Från Plan Praz stämde vinklarna mot bergen på andra sidan.:)
Höjdskillnanden är så stor att perspektivet nästan lurar en att tro att man är på samma sida som de höga topparna.

Min förra bild var endast ett par veckor gammal, men nu kommer en "förhistorisk" bild. Var är den tagen?
Clip2000_.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, det gör det nog, men det är det tyvärr inte.

Är du redan tillbaka från skidbacken? ;)
Då gäller det att komma ihåg var den där tidigare bilden var tagen som jag också tyckte påminde om Furggsattel... :sneaky:

Tyvärr mycket halvdagar i vinter, kan ju inte ens komma in och sitta ner med en kopp kaffe... :( Sen stängde de halva området efter förra helgen, så blir lite mindre variation. Idag var det dessutom rätt dimmigt.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det är "bara" 278 sidor att gå igenom för att hitta den bilden igen...:LOL:

Den soliga försommaren fortsätter i Skåne - just nu 17 grader.☀️😎
Ja, det är för jobbigt. Gissar vilt istället. 😂 🤣 Strax ovanför Tiefenbachgletscher station och parkering?

Varit svalare här den här veckan, bra för pudret! Ser ut att bli mer normal apriltemperatur i veckan som kommer, 15-16 grader, och lite mer sol. :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, det är för jobbigt. Gissar vilt istället. 😂 🤣 Strax ovanför Tiefenbachgletscher station och parkering?
En "vild gissning" som går hem! 👍
Det är exakt där bilden är tagen.

Bilden är tagen allra första gången jag åkte sommarskidåkning och är daterad den 20 juni 1988.
Då nådde Tiefenbachferner ändå ned till parkeringen på 2780 möh, nu är det inte mycket kvar. Skidområdet öppnade då i maj och stängde i oktober, nu öppnar det i okt/nov och stänger i maj...

Bild nedan från Google oktober 2017.
Den röda cirkeln är vad som är kvar av Tiefenbachferner. Den blå cirkeln visar vad som även var glaciär 1988. Den smala snöremsan är konstsnö som man bygger upp för säsongsöppning.
Det röda krysset visar varifrån bilden är tagen.
Den gröna cirkeln visar Rettenbachferner som har klarat sig mycket bättre tack vare sin riktning mot norr.

Över till @Kalle_Luzern igen!

Clip2001_.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tragiskt hur glaciärerna smält och fortsätter smälta. Märker ju när jag kollar i arkiven nu hur mycket Titlisglaciären ändrats bara sen jag började åka där 2014...
Här kommer en lätt en även om det kanske är en lite ovanlig vinkel. Vad heter berget som har ett privat moln som skuggar toppen?
1618744145189.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, det var en ganska snäll bildgåta.:)
Jag svarar inte förrän kl 14.00 ifall någon annan först vill försöka på den.

PisteCarver

Aktiv medlem
Berget heter Rigi, och på andra sidan ligger den lilla välbesökta turist/sightseeing orten Weggis.
Där har jag för några år sedan övernattat på Hotel Seehof du Lac, som har en jättefin terass med restaurang och bar med utsikt över Vierwaldstädter See och bergen i bakgrunden.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Berget heter Rigi, och på andra sidan ligger den lilla välbesökta turist/sightseeing orten Weggis.
Där har jag för några år sedan övernattat på Hotel Seehof du Lac, som har en jättefin terass med restaurang och bar med utsikt över Vierwaldstädter See och bergen i bakgrunden.
Så är det. Jag ser det från mitt fönster, inklusive kabinbanan som går upp till Rigi Kaltbad från Weggis. Finns dessutom två (!) kuggstångsjärnvägar upp till toppen Rigi Kulm, en från Vitznau som är granne med Weggis och en från Arth-Goldau som ligger nedanför sidan som syns i bild.
Bilden tagen uppe på Rossberg, där jag även tagit bilden av Goldauer Bergsturz som var med för ett tag sen.

Din tur igen då @PisteCarver :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Rätt svar är Profitis Ilias på Santorini.
Jag vet inte om det var det som @Mickes1 menade, det finns flera "Profitis Ilias" i Grekland.
För 3500 år sedan inträffade här en naturkatastrof av stora mått. Då var ön ett stort högt berg (vulkan). En explosion förintade ön och den högt utvecklade Minoiska kulturen som levde där. Kvar blev ett antal öar i en ring (varav den stösta idag är ön Santorini) och en caldera i mitten.
Människorna som levde här lyckades fly till Kreta innan katastrofen inträffade (inga skelett har påträffats), och man har i Akrotiri lyckats gräva fram en stad med gator, hus, målade krukor, olika konstföremål mm.
Kretas norra kust drabbades dock av en kraftfull tsunami efter explosionen.
Ön är enastående vacker och mycket värd ett besök (trots att den tyvärr också har blivit ett "charter-ghetto")

Välkommen i tråden @Schifoan , din tur!

Schifoan

Medlem
IMGP1985.JPG
Vilket skidområde är jag i här? Pistnära offpist.
Ledtråd 1. Man ska alltid undvika lavinfara, men i det här åket är det extra viktigt med riktigt låg lavinrisk.

Bilagor

• 1.png
    1.png
    917.2 KB · Besök: 31
Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp