Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ivo

Aktiv medlem
I så fall säger jag Flötatinden (berget till vänster)
mycke riktigt! (även om SP gjorde grovjobbet).
Flötatinden är en lång tur som även kan nås från Brandstad-dalen.
när du ändå har kartan framme kan du kika den karakteristiska Skjorta: måste vara ett av scandinaviens bästa skidfjäll (om man gillar åk på 1500fhm utan avbrott:)

PisteCarver

Aktiv medlem
mycke riktigt! (även om SP gjorde grovjobbet).
Flötatinden är en lång tur som även kan nås från Brandstad-dalen.
när du ändå har kartan framme kan du kika den karakteristiska Skjorta: måste vara ett av scandinaviens bästa skidfjäll (om man gillar åk på 1500fhm utan avbrott:)
Vad jag har lärt mig i den här tråden är att om man tar de kustnära bergen i södra och mellersta Norge, så är det från dal till topp definitivt alpdimensioner på fallhöjden!(y)
Spännande att se era bilder därifrån (även om jag som pist/liftåkare aldrig kommer att uppleva det på plats).

Dags för eftermiddagskaffe, återkommer lite senare.:coffee:

Ivo

Aktiv medlem
Vad jag har lärt mig i den här tråden är att om man tar de kustnära bergen i södra och mellersta Norge, så är det från dal till topp definitivt alpdimensioner på fallhöjden!(y)
Spännande att se era bilder därifrån (även om jag som pist/liftåkare aldrig kommer att uppleva det på plats).

Dags för eftermiddagskaffe, återkommer lite senare.:coffee:
Jag brukar säga att Norge (vestlandet) har Kanadas fallhöjder och Japans nederbördsmängder 🏔❄️

STORPOTATEN

Aktiv medlem
han kör min fuskmetod: vet var nästan alla i den här tråden brukar häcka. (bilden är från tidigt 90-tal)
Tidigt 90-tal...då levde man ju i lycklig ovetskap om Ivo's existens....så den resan var jag inte med på.
Däremot har man ju som sagt koll på var många har sina favoritområden... Men det hjälpte ju föga här, när Ivo behagar fråga om de lägre topparna... ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Tidigt 90-tal...då levde man ju i lycklig ovetskap om Ivo's existens....så den resan var jag inte med på.
Däremot har man ju som sagt koll på var många har sina favoritområden... Men det hjälpte ju föga här, när Ivo behagar fråga om de lägre topparna... ;)
Om du tog berget till höger utan att följa i Ivo’s fotspår så är jag imponerad. (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
Videon nedan består av två klipp (det är tyvärr lite skakigt på några ställen, hade inte fått hjälmfästet att sitta ordentligt de första dagarna), och det gäller att svara på ett antal frågor till dessa.
Ska försöka att inte vara för "petig" med bedömning av svaren. :)
(ska inte bli någon maratongåta)

1. 10 sekunder in i första klippet kan man till vänster i bilden se ett vitt fjällmassiv utan synliga klippor, vad heter det?
2. Vad heter nerfarten/pisten?
3. I början av andra klippet syns ett fjäll mitt i bilden, vad heter det?
4. Vad heter nerfarten/pisten?
5. Rösterna och musiken hör till en mycket känd film, vilken?
6. Vem regisserade den?
7. Vilken artist framför den enastående filmmusiken?
8. Den manliga huvudrollen är en påhittad karaktär, men den manliga birollen är en mycket känd person i historien - vem?
9. Den kvinnliga huvudrollen är också en känd person i historien - vem?
10. I slutet av filmen dör den ena av dessa två personer, vilket är en "historieförfalskning", vad hände i verkligheten mellan dessa två personer?

<iframe width="1280" height="720" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Videon nedan består av två klipp (det är tyvärr lite skakigt på några ställen, hade inte fått hjälmfästet att sitta ordentligt de första dagarna), och det gäller att svara på ett antal frågor till dessa.

1. 10 sekunder in i första klippet kan man till vänster i bilden se ett vitt fjällmassiv utan synliga klippor, vad heter det?
6. Vem regisserade den?
8. Den manliga huvudrollen är en påhittad karaktär, men den manliga birollen är en mycket känd person i historien - vem?
10. I slutet av filmen dör den ena av dessa två personer, vilket är en "historieförfalskning", vad hände i verkligheten mellan dessa två personer?

" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
Tur snooker-VM har startat på BBC så man har annat att göra. 🤣
Kaiserwetter dessutom, så bra på balkongen också. Se om det blir en tur till riktiga Titlis imorrn. :)

FWahlberg

Aktiv medlem

6. Vem regisserade den?

Låter som en italiensk dubbning av "Gladiator", vilket borde ge några svar…

(varning för spoilers)

5. Gladiator
6. Ridley Scott
7. Hans Zimmer
8. Många biroller. Tänker mig ändå Joaquin Phoenix starka roll, som Commodus?
9. Då måste det vara Lucilla (systern)
10. Vet att en "historieförfalskning" i filmen är det att Marcus Aurelius (Commodus och Lucillas kejsarfarsa) påstås vilka avveckla diktaturen (likaså Maximus i slutet). Det finns det ingen beläggning på. Men det spåret är ju Lucilla inte med på…
Med lite hjälp hittar jag istället att Lucilla var med i en komplott om att döda sin bror Commodus, och att hon sedan avrättades på beställning av just Commodus för detta misslyckade förräderi.

Oj… Bergsfrågorna (det viktiga) lämnar jag till de med lite bergsletarvana tillsvidare.

PisteCarver

Aktiv medlem
Låter som en italiensk dubbning av "Gladiator", vilket borde ge några svar…

(varning för spoilers)

5. Gladiator
6. Ridley Scott
7. Hans Zimmer
8. Många biroller. Tänker mig ändå Joaquin Phoenix starka roll, som Commodus?
9. Då måste det vara Lucilla (systern)
10. Vet att en "historieförfalskning" i filmen är det att Marcus Aurelius (Commodus och Lucillas kejsarfarsa) påstås vilka avveckla diktaturen (likaså Maximus i slutet). Det finns det ingen beläggning på. Men det spåret är ju Lucilla inte med på…
Med lite hjälp hittar jag istället att Lucilla var med i en komplott om att döda sin bror Commodus, och att hon sedan avrättades på beställning av just Commodus för detta misslyckade förräderi.

Oj… Bergsfrågorna (det viktiga) lämnar jag till de med lite bergsletarvana tillsvidare.
Snyggt svarat på historiefrågorna! (y)
Kvarstår bergsfrågorna och vem den enastående sångrösten tillhör.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Så svåra är nog inte frågorna, och känner jag dig rätt så tar du dig snabbt an en liten utmaning. ;)
Jo, iofs. Men kan ju inte fjällen så bra, är tondöv och ser nästan aldrig på film. Så just den här överlämnar jag till andra (som ju redan hugger :) ). Snyggt med åk mellan fjällbjörkarna iaf måste jag säga! (y)⛷️

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Gillar ju berg jag ...så jag får väl försöka bidra med lite sånt då. Ljudet vågar jag inte slå på... ;)

1. Vad är moln och berg egentligen? Men vi slår till med Mittåstötarna.
3.Hamrafjället

FWahlberg

Aktiv medlem
Nej, det är en manlig sångartist.
Tji får man för att man inte lyssnar vidare efter att "Massimo" sagt sitt. Hann aldrig ens komma till långdelen i videon. Men då "måste" det väl vara Andrea Bocelli?

I videon hittar jag även en röd pist 18, som verkar stämma överens med Björnstigen i Ramis.

Så…

2. Björnstigen

7. Andrea Bocelli

FWahlberg

Aktiv medlem
I brist på nyskapande bergsbilder så kör jag vidare på historieuppslaget.

1619192277407.png

Bilden kanske inte är en höjdare kvalitetsmässigt. Men var är den tagen? Och vad är det X:et markerar?

Bilagor

• 1619192094710.png
    1619192094710.png
    688.9 KB · Besök: 18

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Helt rätt

X:et markerar platsen JFK blev skjuten i huvudet i downtown Dallas. Dålig bild tagen snabbt, snabbt genom bilfönstret

Över till @Kalle_Luzern (och snooker-VM?)
Såg ju att det var USA, resten var tur. :)
En del sommarbilder idag, så försöker mig på en vinterbild. Från i påskas när vi mest körde Shit Fuck Conditions (sök här på FR och njut av Johan Johnsons video från en försäsong i Engelberg!), men till slut hittade lite mjukare snö. Trägen vinner! :giggle:
Så frågan blir inte var jag exakt tagit bilden, utan vad de två markerade topparna heter (obs för den vänstra gäller alltså toppen i förgrunden!).
IMG_2606.jpg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hahnen och Engelberger Rotstock
Är det så klart. Lägg märke till hur "ointressant" Hahnen (2606 m) ser ut uppifrån, fast det dominerar hela dalen nerifrån byn! Engelberger Rotstock på min "to-do" för vandringar.
Bilden tagen ute på Galtiberggletscher, där Galtibergåket startar, pga förhållandena åkte vi dock tillbaka in och ner till liften snarare än de nästan 2000 fhm ner till dalen den här dagen.
@PisteCarver igen!

PisteCarver

Aktiv medlem
Trodde först att det var Hahnen som var bakom förtoppen, men så kom jag på vad du skrivit tidigare om just Hahnen att den "försvinner" när man kommer högre upp, och insåg att förtoppen var Hahnen.

Ny skidbild kommer strax!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Trodde först att det var Hahnen som var bakom förtoppen, men så kom jag på vad du skrivit tidigare om just Hahnen att den "försvinner" när man kommer högre upp, och insåg att förtoppen var Hahnen.

Ny skidbild kommer strax!
Där har jag för att ge ut ledtrådar i förväg! ;)
För alla lata, länk till videon nämnd ovan:

PisteCarver

Aktiv medlem
Rotadl verkar stämma bättre...
8er Sessel Rotadl är rätt, bra!
I bakgrunden Daunferner, en 200 m bred nerfart med drygt 400 fhm. När den är välpreppad (inte alltid fallet, pistörerna i Stubai är inte de flitigaste :() är det en av mina favoritcarvingbackar där man kan stå på ordentligt.
Låter säkert jättetråkigt för alla freeriders, men jag tycker det är kul!⛷️:giggle:
Bilden är från oktober och tyvärr hade en massa italienska elitåkare spärrat av och ”besudlat” det bästa partiet med en massa portar :(.

Din tur igen @Kalle_Luzern !

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp