Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
En panorama bild med Eiger, Mönch och Jungfrau i horisonten.
Kom igen nu alla - annars säger jag som Uncle Roger:
Lite disigt, men om man känner till dem ser man det direkt... Schreckhorn rätt tydligt också. Utsikten från Chasseral är nog väldigt lik men kanske hade anat Bielersee eller Lac de Neuchatel i förgrunden.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Nej, rätt mycket längre söderut. Det är några 4000+ m toppar som skymtar i diset.

Edit: Tror det behövs lite ledtrådar...
Jag startade vandringen hit i en kantonshuvudstad, den ligger dold nedanför kullen i förgrunden. Det finns en gondol som går upp på berget med toppstationen nära där bilden är tagen. Kantonens högsta punkt ligger några km VSV härifrån.
Det där skroffset i bakgrunden tyckte jag såg ut som moln... Det tycker jag iofs fortfarande :p

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Har alla slut på bilder och vägrar gissa? 😱
Vad har vi? Vi är i Jura-bergen, NO om Neuchatel. Kantonen och kantonshuvudstaden har samma namn. Man ser Berner Alpen från NV med bara plattland och lite kullar emellan. Ca 1300 möh, med en gondol och en tåglinje som går under (både gondolen och sen berget). Vad kan jag lägga till?
Ok, namnet kan antyda att stenen här är väldigt ljus i färgen (inga belägg att namnet kommer av det dock).

RWD

Aktiv medlem
Tack, äntligen! 😅 Nytt rekord i antal ledtrådar? Hade tyvärr inga andra bilder som hade hjälpt...
Bergspass nu då @RWD eller hur var det? ;)
😂Ja den var svettig😅
Det kanske har varit med förut kom jag på men jag lovade ju @PisteCarver , ledtrådar tror jag inte kommer behövas
38148F03-CFFD-4451-8416-3B9FC407B204.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
För nattugglor kör jag vidare på dagens tema Tuxertal/Zillertal.
Vid vilken toppstation kan man hälsa på de här figurerna?
Clip2170_.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Helt riktigt @fredw ! Din tur.
1620029589095.png

Kul fakta om Klausenpass: till skillnad från många andra pass ligger kantonsgränsen inte vid passet utan ner på östsidan mot Glarus till. Samhället Urnerboden är därmed utan förbindelse till resten av kanton Uri runt halva året när vägen är stängd pga snö.

fredw

Aktiv medlem
Ja Google street view hängde inte med genom hela passet heller. Otroligt att jag hittade detta med googling på "mountain pass switzerland".

Man får förresten ofta intressant cykelreklam i spalten bredvid när man googlar på dessa bergspass, just nu syns en t-shirt med tryck "Never underestimate an old man with a bicycle". Hmm.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
F@sen, har varken tid eller foton egentligen... Varför gör jag så här? :)
Du kan ju enkelt lösa det genom att skicka över äran till någon på en egen premiss, antingen bara genom att tagga in någon du tycker gjort sig förtjänt av att posta en bild, "första personen som inte postat bild förr" eller liknande :)

fredw

Aktiv medlem
Nu hittade jag en gammal "kul" bild på temat kraftfull natur och hav, vilket vi ju haft här i tråden förut.

Namn på denna strand, tack. Bilden är tagen av mig, vilket möjligen kan vara en ledtråd för en del.

IMG_5422.PNG

Edit PS ser nu att just denna bild inte är tagen av mig, förlåt, men jag var där.

RWD

Aktiv medlem
Nu hittade jag en gammal "kul" bild på temat kraftfull natur och hav, vilket vi ju haft här i tråden förut.

Namn på denna strand, tack. Bilden är tagen av mig, vilket möjligen kan vara en ledtråd för en del.

Visa bilaga 9890
Edit PS ser nu att just denna bild inte är tagen av mig, förlåt, men jag var där.
Collaroy Beach?🙈

Edit: Tur @Kalle_Luzern hann före 😅

fredw

Aktiv medlem
Rätt Kalle, Collaroy Beach längs Sydneys Northern Beaches. Många hus där ligger ganska illa till. Detta var 2016. Sorry RWD, Kalle hann först.

Infogar ett foto av samma område som faktiskt är tagit av mig från ett annat tillfälle. Ordet till Kalle!

1620031828641.png

Hawk100

Aktiv medlem

Visa bilaga 9890
Det där kallar jag strandtomt!!!!!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Funderade på om det kunde varit skånska sydkusten, men arkitekturen stämde inte. ;)
Fortsätter med lite pass. Längs vilken väg är det här, och vad heter hotellet (huset med spetsigt tak) ute på klippan?
029.JPG

Snowgod

Aktiv medlem
Såg inte ett dugg av Grimselpass när jag var där pga dimma men det har vi nog avhandlat en gång redan.

Nu till bildgåtan:
20160218_180107.jpg

Vilken skidanläggning är det på bilden?

fredw

Aktiv medlem
n+1 = hur många gånger en Scottstav kan böjas och rätas ut igen innan det är dags att köpa ny (där n=antal gånger den har böjts) :giggle:

PS vad händer här?

1620034176343.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Har inte tid med detta tyvärr, men kunde inte låta bli att nappa på gamla goda hemmabacken! 😛
Kör en till @Snowgod eller kör du @Mickes1 som kom in som god tvåa på Flottsbro!
Nähä...det stendog tydligen, så jag tar tillbaka kommandot i egenskap av ...ehh...gåtvinnare? 🤭

Nåväl, här kommer en bild med massa ledtrådar - men exakt var är jag?
1620052247900.png

fredw

Aktiv medlem
Svenska Högarna?

Edit. Svårt att få ihop det med skyltarna, sa Wallander. En plats där Sandhamn ligger åt norr och Saltkråkan åt söder..? Klurigt.

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp