Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Då kliver vi upp ett snäpp i höjd och efterfrågar återigen berget och dess höjd.

1620115959377.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Les Rouies 3589 m.

Ser högre ut än vad det är, faktiskt.

Edit: Bilden tagen från Dome de Puy Salié?

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Vorderer Brunnenkogel, 3396m? Tagen vid Gletscher Express Bergstation?
Snyggt @Kalle_Luzern !
Bilden är inte helt lätt eftersom berget till vänster (man ser halva) är Hinterer Brunnenkogel 3440m, och när bilden är tagen fanns det ingen lift upp dit och det var bara orörd glaciär. Nu hade man sett en bred pist hela vägen upp till vänster i bilden.
Men även då hade man i Pitztal Österrikes högsta lift, släpliften Mittelbergjoch 2 som gick upp till 3280m. Den är skrotad sedan länge (kanske har den monterats ner och skickats till Åre?😄).

Din tur @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Snyggt @Kalle_Luzern !
Bilden är inte helt lätt eftersom berget till vänster (man ser halva) är Hinterer Brunnenkogel 3440m, och när bilden är tagen fanns det ingen lift upp dit och det var bara orörd glaciär. Nu hade man sett en bred pist hela vägen upp till vänster i bilden.
Men även då hade man i Pitztal Österrikes högsta lift, släpliften Mittelbergjoch 2 som gick upp till 3280m. Den är skrotad sedan länge (kanske har den monterats ner och skickats till Åre?😄).

Din tur @Kalle_Luzern !
Syntes att det var äldre bild, så la inte så stor vikt vid liftar osv eftersom man vet att det ändras över åren.
Efter några vinterbilder kör jag på alpsommar igen. :) Ovanför vilken dal är den här bilden tagen? Söker namnet på sidodalen, inte huvuddalen.
IMG_0836.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Snygg bild mot Bristen över Maderanertal.

Edit: Sen finns det ju även sido-sidodalen Etzlibachtal (till vänster om Bristen), men jag antar att det inte är den utan Maderanertal som du söker.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Snygg bild mot Bristen över Maderanertal.
Snabbt jobbat! Svårt att veta var man ska lägga nivån. Var inne på att censurera Uris kantonsvapen där på hyttan, eller fråga efter namnet på hyttan (inte den namnkunnigaste direkt). Men du hade det nog tagit det med Bristen ändå? Huvuddalen heter för övrigt Urner Reusstal.
Här Bristen från NO, hade med bild från NV i en egen gåta.
Intressant om den här vandringen: siktades varg här morgonen efter jag varit där! 😱

PisteCarver

Aktiv medlem
Snabbt jobbat! Svårt att veta var man ska lägga nivån. Var inne på att censurera Uris kantonsvapen där på hyttan, eller fråga efter namnet på hyttan (inte den namnkunnigaste direkt). Men du hade det nog tagit det med Bristen ändå? Huvuddalen heter för övrigt Urner Reusstal.
Här Bristen från NO, hade med bild från NV i en egen gåta.
Intressant om den här vandringen: siktades varg här morgonen efter jag varit där! 😱
Jag tror jag har fyllt dagens kvot nu....:oops: ....får nog räcka.

Vi kör vidare på temat fru PC's färgglada jacka! 😃
Vad heter den här nerfarten?
1620124015363.png

Pillard

Aktiv medlem
Vi sätter upp detta på listan över ursäkter för frånvaro: ”kollade snookerfinalen sedan somnade jag”. 😂
PS dessutom oförskämt fint väder och djupblå hög luft på den där bilden. Inga fina moln mot en blygrå himmel som vi har här i Sveriget.
Att kolla en snookerfinal kan ju också vara ett projekt som varar över en rätt ansenlig mängd timmar...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Riktigt, det är Riepensattel på Schlegeisgletscher.
En lite ovanlig vinkel i Hintertux. Högt upp i bakgrunden ser man delar av Gefrorene Wandspitzen och nerfart 8a (svart), som är riktigt fin att åka när den är välpreppad, vilket det mesta brukar vara i Hintertux.

Din tur @Kalle_Luzern !
Ja, tog lite tid att fatta varifrån det var taget. Liften i bakgrunden verkar inte stå kvar på det stället längre heller. 😅

Se om några andra är kvar i tråden eller ej... ;) Var kan man se den här vyn?
526.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, tog lite tid att fatta varifrån det var taget. Liften i bakgrunden verkar inte stå kvar på det stället längre heller. 😅
Det stämmer, den går längre till vänster nuförtiden. Men det är fortfarande en "snigel-sittlift" som man bara åker en gång. Det känns som att halva skiddagen går förlorad när man åker upp i den.
En annan skillnad är också att Schlegeisgletscher som är en sydglaciär, nästan helt har försvunnit idag.

PerK

Aktiv medlem
Cricket kan vara snäppet värre... en "test match" kan ta fyra dagar eller mer. Lärde mig aldrig uppskatta det, tyvärr.
Hej igen!
Flera ämnen samtidigt...
Hittade också på Google att det borde vara Thun Castle.
Begreppet för de längsta (och som alltid minst varierande för en utomstående) cricketmatcherna är just "TEST Match"! :ROFLMAO:
Och sen snooker!? För en oinsatt känns det som trav. Lika varierande. Förstår att du somnar. Är du säker på att de inte sänder samma match varje gång? ;)

Pillard

Aktiv medlem
Hej igen!
Flera ämnen samtidigt...
Hittade också på Google att det borde vara Thun Castle.
Begreppet för de längsta (och som alltid minst varierande för en utomstående) cricketmatcherna är just "TEST Match"! :ROFLMAO:
Och sen snooker!? För en oinsatt känns det som trav. Lika varierande. Förstår att du somnar. Är du säker på att de inte sänder samma match varje gång? ;)
Du måste helt enkelt se lite mer Ronnie O'Sullivan-matcher :)

Eller denna som kom ganska nyligen...

PerK

Aktiv medlem
Nåväl, ingen station, men på temat "Vilken lift"?
Vilken lift sitter vi i?
Önskas ledtråd (=fler bilder) så kan jag bjuda på det. Hittade en outnyttjad resurs...
NU en bild till...

Bilagor

• Vilken lift 1.jpg
    Vilken lift 1.jpg
    837.3 KB · Besök: 27
  • Vilken lift 2.jpg
    Vilken lift 2.jpg
    603.3 KB · Besök: 18
Senast ändrad:

PerK

Aktiv medlem
Ok, förstår att det inte räcker med "sittlift". ;-)
Nej, kanske jämngammal med WC, men inte WorldCup. Månne finns det 23 "WorldCup-liftar" i världen?
Bjuder på två bilder, från samma (!) lift. Nu kanske ngn kan/orkar gissa?

Bilagor

• 1620132401349.png
    1620132401349.png
    2.1 MB · Besök: 16
  • 1620132483670.png
    1620132483670.png
    1.3 MB · Besök: 14

PerK

Aktiv medlem
Exakt. Lago Goillet (från 1988, yngre än WC) i Cervinia. 2691-3090 möh.
Detta forum är ju helt otroligt. Hur lyckades du hitta den, eller har du goda minnen från denna trevliga men långsamma sittlift?
Jag tyckte jag hittade vackra men ganska anonyma bilder...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp