Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

fredw

Aktiv medlem
Exakt. Lago Goillet (från 1988, yngre än WC) i Cervinia. Detta forum är ju helt otroligt. Hur lyckades du hitta den, eller har du goda minnen från denna trevliga men långsamma sittlift?
Ja den är låångsam (tar 13 minuter ser jag nu!) och ibland kall och blåsig men den servar en fin pist (dock med litet för många och långa flacka partier som i hela Cervinia...) Mitt bildminne är ok så den såg bekant ut faktiskt. Fick sedan leta för att hitta namnet.
Många orter har en sån där gammal trotjänare. Rotschrofen i Lech liknar mycket den här, även vad gäller terrängen under.

Passar bollen till Pillard!

Pillard

Aktiv medlem
Ja den är låångsam (tar 13 minuter ser jag nu!) och ibland kall och blåsig men den servar en fin pist (dock med litet för många och långa flacka partier som i hela Cervinia...) Mitt bildminne är ok så den såg bekant ut faktiskt. Fick sedan leta för att hitta namnet.
Många orter har en sån där gammal trotjänare. Rotschrofen i Lech liknar mycket den här, även vad gäller terrängen under.

Passar bollen till Pillard!
Ojsan hoppsan! Jag tackar jag. Då ska vi se vad vi kan hitta i gömmorna

Pillard

Aktiv medlem
Vi testar med denna. Vilken topp står min splitboardande kompis på?
0GPxqpYjTB+JDmRedu4s9Q.jpg

Samma topp sett nerifrån
468def53-fcbf-4193-a8f0-cbf244ffcba1.jpg

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Nåt i utkanten på keb där det inte finns höga fjäll i bakgrunden? Hinner tyvärr inte gissa mer, ska ut och köra lite AW-skidor ;p

fredw

Aktiv medlem
Tror vi får skaka liv i högfjällskommittén! :giggle: De är väl ute och kör skoter, tänder en eld vid ett stenröse (med gnistjärn), knaprar jägarsnus och dricker pucko/blåbärssoppa.

Edit. det där såg nog litet nedlåtande ut när jag läste det själv. Är bara avundsjuk på hur en del lever! ;-)

PerK

Aktiv medlem
Du måste helt enkelt se lite mer Ronnie O'Sullivan-matcher :)

Eller denna som kom ganska nyligen...
Hade faktiskt sett den. Pretty amazing! (y) 👏👌
Men, huur länge får man vänta på dessa guldkorn? Kanske iofs inte värre än typ på en bicycleta från Benzema, språngnick av Henke, dunk av Jordan/Abdul-Jabbar eller Zorro-mål i junior-VM? Vi går väl helt enkelt igång på olika saker, eller orkar vänta olika länge...

Pillard

Aktiv medlem
Hade faktiskt sett den. Pretty amazing! (y) 👏👌
Men, huur länge får man vänta på dessa guldkorn? Kanske iofs inte värre än typ på en bicycleta från Benzema, språngnick av Henke, dunk av Jordan/Abdul-Jabbar eller Zorro-mål i junior-VM? Vi går väl helt enkelt igång på olika saker, eller orkar vänta olika länge...
Det gäller ju att hitta charmen i även en alldaglig match

Pillard

Aktiv medlem
Tror vi får skaka liv i högfjällskommittén! :giggle: De är väl ute och kör skoter, tänder en eld vid ett stenröse (med gnistjärn), knaprar jägarsnus och dricker pucko/blåbärssoppa.

Edit. det där såg nog litet nedlåtande ut när jag läste det själv. Är bara avundsjuk på hur en del lever! ;-)
Det var ju iaf skönt att bilden inte togs på två röda. Det kan nog erbjudas ledtrådar varefter om det tar tid.

Pillard

Aktiv medlem
Du skrev ju nyss om skitvädret på väg till Tuolpagorni. Men jag var lite sen ser jag...
Bilderna är dock inte från samma dag. Bilden nedifrån är nog från dagen innan då vi gjorde ett försök med Keb. Det blåste dock så svinigt mycket att vi gav upp på toppen av Jökelbäcken. Det var helt olidligt att bli blästrad i ansiktet och veta att det var 3-4 timmar av samma kvar... Dagen efter var vädret dock fantastiskt igen och det var nog bara 4-5 pers som hann åka före oss. Innan dess hade ingen åkt på flera veckor pga blåst och snö. Grytan var schysst men ingenting i jämförelse med utrännan som var rejält fylld av fin lätt kallsnö. Tyvärr var jag lite för endorfinhög där för att stanna och fota...

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Japp, tänkte att molnen som täckte grytan skulle vara iaf lite bekymmer men icke...
Den toppen har varit med rätt mycket här på FR på senaste tiden, så kände igen direkt. Första bilden var desto lurigare... 😅

Insåg att jag också har några liftbilder, den här med så kallat Kaiserwetter. Vad heter liften?
024.JPG

Bjuder på en bild till uppifrån.
1620155118672.png

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Den toppen har varit med rätt mycket här på FR på senaste tiden, så kände igen direkt. Första bilden var desto lurigare... 😅
Ja den är ju onekligen rätt karakteristisk. Sen är den ju ganska lättåtkomlig rent avståndsmässigt från fjällstationen, även om firandet i insteget är en liten tröskel. Jag gillar sägnen som finns i fjällstationens annex som heter just Tuolpa. Där påstås att Duolbagorni egentligen betyder berget med två toppar och att Kebnekaise betyder "kittel" o "spetsig fjälltopp" och att de två namnen blandades ihop av tidiga expeditioner.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Perfekt svar med perfekt timing, tänkte just lägga upp en ledtråd till och sen gå och lägga mig. :LOL: Är alltså ovanför Grindelwald i Jungrau-regionen. I andra bilden skymtar en utlöpare från Wetterhorn i högerkanten.

Kör på @STORPOTATEN
Fan, då fick inte jag gå och lägga mig alltså... 🥱 :rolleyes:

Nåväl, den här fixar ni snabbt. Exakt var är jag och vad heter då berget som jag lyckats kapa de översta metrarna på?

1620158248883.png

En lite bättre bild på berget.
1620159264186.png

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Torrent de l'Envers?
Very najs, den stora feta ravinen där Torrent Envers rinner är det vi huserar i, och som synes med utsikt över Dent Parrachee. Ett tämligen trevligt åk för övrigt.
Ravinen strax norr om går även den att köra, med lite trixigare manövrar om jag inte missminner mig. . :rolleyes:

Återigen @Kalle_Luzern

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ser fint ut! Påminner lite om nedre delarna av "Graben" i Galtiberg... :)

Kanske dags för en sommarbild igen. På berget bakom den lilla sjön syns en bergstation, vad heter den? Bonus och stjärna i kanten för de två namnen på sjön.
IMG_0786.JPG

fredw

Aktiv medlem
Ser fint ut! Påminner lite om nedre delarna av "Graben" i Galtiberg... :)

Kanske dags för en sommarbild igen. På berget bakom den lilla sjön syns en bergstation, vad heter den? Bonus och stjärna i kanten för de två namnen på sjön.
Visa bilaga 9940
Ser sjön! :sneaky: (min pappas m fl gamla skämt, jag lovar att sluta med det nu...)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp