Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Byn till vänster är Celerina och bergsstationen heter Muottas Muragl.
Sjön borde ju då vara lätt att få ihop....men känns lite klurig ändå. Lej da Staz ? Eller kan det vara Hahnensee?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Byn till vänster är Celerina och bergsstationen heter Muottas Muragl.
Sjön borde ju då vara lätt att få ihop....men känns lite klurig ändå. Lej da Staz ? Eller kan det vara Hahnensee?
Helt rätt för bergsstationen, bergbanan upp till Muottas Muragl syns som ett ljust streck. Ja, tror man ser både St Moritz och Celerina till vänster, Samedan lite längre bort i dalen.
Sjön är Hahnensee, eller Lej dals Chöd på rätoromanska. Fin vandring från Surlej via den här sjön upp till Fuorcla Surlej där man har fantastisk utsikt mot Piz Bernina (hade med en bild därifrån tidigare).

Tillbaka till @STORPOTATEN då!

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Helt rätt för bergsstationen, bergbanan upp till Muottas Muragl syns som ett ljust streck. Ja, tror man ser både St Moritz och Celerina till vänster, Samedan lite längre bort i dalen.
Sjön är Hahnensee, eller Lej dals Chöd på rätoromanska. Fin vandring från Surlej via den här sjön upp till Fuorcla Surlej är man har fantastisk utsikt mot Piz Bernina (hade med en bild därifrån tidigare).

Tillbaka till @STORPOTATEN då!
Jo, kom fram till att det måste vara St Moritz längst till vänster och Celerina lite mer åt höger och att sjön då måste vara Hahnensee. Det gick inte ihop med Lej Da Staz och kullen som låg i vägen för utsikten... :)

Bild strax.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Nu kommer lite detektivarbete.
1. Vad heter de tre topparna, från vänster till höger.
2. Var finns dessa toppar - kommun, landskap och län tack.

1620202771523.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Inte ett pip på två timmar, så jag antar det var klurigt. Dax för ledtråd alltså.
Skulle jag vända mig helt om, får jag denna utsikt.
1620209420060.png

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
svårighetsgraden har ju skruvats upp så många snäpp att det nästan bara är Kalle och PC kvar i tråden ;)
så jag gör väl ett försök - även om jag var med på turen (fusk?)

svar:
1. Vålåsjöfjället, 1304m (eller kan det vara Gråsjöfjället på 1380?)
2.Vargtjärnsstöten 1035m
3.Dunsjöfjället 1278m

@STORPOTATEN brukar ju anse att allt i mitten av sverige tillhör Härjedalen. här stämmer det delvis: landskapet JA, men det Jämtlands län. Bergs kommun!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hahaha...ja jag tänkte lite samma sak faktiskt....men under molnen på andra bilden döljer sig ju......
Jo, misstänkte att det var det som skulle vara ledtråden... Verkar vara elände med landskapsgräns där. Vi är nog i Jämtlands län iaf? Bergs kommun, Härjedalen?
Kan det vara Preannehke, Vargtjärnsstöten och Dunsjöfjället?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
svårighetsgraden har ju skruvats upp så många snäpp att det nästan bara är Kalle och PC kvar i tråden ;)
så jag gör väl ett försök - även om jag var med på turen (fusk?)

svar:
1. Vålåsjöfjället, 1304m (eller kan det vara Gråsjöfjället på 1380?)
2.Vargtjärnsstöten 1035m
3.Dunsjöfjället 1278m

@STORPOTATEN brukar ju anse att allt i mitten av sverige tillhör Härjedalen. här stämmer det delvis: landskapet JA, men det Jämtlands län. Bergs kommun!
Grymt @Ivo ! Skönt att se någon annan komma in och dominera leken! Rätt på samtliga punkter, även om Vålåsjöfjället sticker upp till 1455 och det svider att erkänna Jämtlands län.... ;)

Rokk on @Ivo

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Grymt @Ivo ! Skönt att se någon annan komma in och dominera leken! Rätt på samtliga punkter, även om Vålåsjöfjället sticker upp till 1455 och det svider att erkänna Jämtlands län.... ;)

Rokk on @Ivo
se där; på min digitala karta fanns ingen höjd.. sen trodde jag faktiskt att @Kalle_Luzern tagit den med Preannehke.
det blir till å leta i arkiven. återkommer om en stund

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Yepp (men du hade väl sett på Facebook att jag var i Hemavan förra veckan?).
Börjar kanske bli skadad av den här tråden:
ag kunde faktiskt inte låta bli att tänka på hur @PisteCarver skulle trivas i de här böljande, välpistade backarna 😊. (Men vi andra i tråden skulle nog föredra att dra på hudarna och knata upp på något av alla höga fjäll runt Hemavan)

Över till @STORPOTATEN igen

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Yepp (men du hade väl sett på Facebook att jag var i Hemavan förra veckan?).
Börjar kanske bli skadad av den här tråden:
ag kunde faktiskt inte låta bli att tänka på hur @PisteCarver skulle trivas i de här böljande, välpistade backarna 😊. (Men vi andra i tråden skulle nog föredra att dra på hudarna och knata upp på något av alla höga fjäll runt Hemavan)

Över till @STORPOTATEN igen
Mjoo...du sade ju att du skulle norröver till Hemavan/Kittel för business. Tycker det verkar som om det blev mer åkning än business dock?? 😛

Nästa bild blir enkel som jag tror de flesta klarar av, så var redo 14:00.

fredw

Aktiv medlem
Jisses, hade jag sett den vyn förut hade nog t o m jag kommit ihåg Saas Fee. Är det en glaciär som ser ut att snart rulla ner i dalen? Eller är det bara som det ser ut?

PisteCarver

Aktiv medlem
Jisses, hade jag sett den vyn förut hade nog t o m jag kommit ihåg Saas Fee. Är det en glaciär som ser ut att snart rulla ner i dalen? Eller är det bara som det ser ut?
Det är Feegletscher som idag når ner till 2200m. Den matas från en hel radda med berg på över 4000m, Dom, Täschhorn, Alphubel, Allalinhorn mm.
Jag har sett ett gammalt foto från början på 1900-talet, och då nådde glaciären ända fram till de första husen i byn. 😨

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jo, det är ganska maffiga berg man är omringad av i Saas-Fee, och även om byn ligger ganska högt är det en mäktig amfieteater.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp