Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
@FilipNorin och @fredw har lämnat bra gissningar och den här vyn har man också därifrån, men det är inte lätt för det finns flera andra ställen också.
Ledtråd: Bilden är tagen med 90 mm zoom.

@Kalle_Luzern , jag hoppas att du inte tog illa upp, jag var osäker på om du ville skämta med mig. ;)
Man kan inte se Vita Berget från Österrike.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Man ser ju tydligt La Plagnes skidområde och en, så gott som, rak linje från Vita berget över Pointe de La Tougne hamnar på....Cime de Caron?
Men Mont Vallon som Filip skrev känns iofs lite hetare....

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Man ser ju tydligt La Plagnes skidområde och en, så gott som, rak linje från Vita berget över Pointe de La Tougne hamnar på....Cime de Caron?
Det är riktigt att La Plagnes skidområde täcker hela bilden från vänster till höger, och man skymtar Bellecote i högra kanten. Den här vyn skulle man ha från Les Arcs också, fast då utan zoom (och utan La Plagne förstås).
Du är ju mycket nära nu, och bilden är ju tagen från hög höjd, så var är vi?

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Det är riktigt att La Plagnes skidområde täcker hela bilden från vänster till höger, och man skymtar Bellecote i högra kanten. Den här vyn skulle man ha från Les Arcs också, fast då utan zoom.
Du är ju mycket nära nu, och bilden är ju tagen från hög höjd, så var är vi?
Col du Bouchet?

PisteCarver

Aktiv medlem
Ni har ju riktigt identifierat att bilden är tagen från hög höjd, man ser att man är ganska högt över en del berg som ligger nära, men ingen är nära nog ännu för att jag ska ge rätt.

PisteCarver

Aktiv medlem
Högre? Col de Thorens och Glacier Peclet har ju inte fri sikt så...jag vette tusan...
Jo, det är fri sikt från Peclet. ;)
Du är så nära nu så att du får rätt!(y)
Bilden är tagen från toppen av sittliften Glacier du Peclet på 3300 möh (rött kryss). Den liften är numera skrotad, och man kommer inte högre här än Funitel Peclet 3000 möh (grönt kryss).
På den tiden när bilden är tagen var där en tjock liten glaciär som fyllde ut den branta sluttningen, den glaciären är nu borta.
Din tur @STORPOTATEN !
1620327060926.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jo, det är fri sikt från Peclet. ;)
Du är så nära nu så att du får rätt!(y)
Bilden är tagen från toppen av sittliften Glacier du Peclet på 3300 möh (rött kryss). Den liften är numera skrotad, och man kommer inte högre här än Funitel Peclet 3000 möh (grönt kryss).
På den tiden när bilden är tagen var där en tjock liten glaciär som fyllde ut den branta sluttningen, den glaciären är nu borta.
Din tur @STORPOTATEN !
Visa bilaga 9983
Jaha, det förklarar saken....gamla liftar som inte finns med på kartan längre... :cautious:
Jag fick ju bara tvärnit ... :LOL:
1620328078072.png

KaitsuH

Aktiv medlem
Tack! Vi var ett jullov först i Ponte di Legno och Passo di Tonale (Presena också), sen några dagar i Pejo3000. En jätte fin resa! Vi reste hela tiden med vanliga bussar, långsamt, en verklig äventyr. Bra mat överallt, och nästan bara italienskt folk.

Nu, vilket skidområde gömmer sig bakom oss? Och, vilket är absolut bästa konditorian i byn?

Bilagor

• IMG_1118.jpeg
    IMG_1118.jpeg
    440.2 KB · Besök: 32

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Tack! Vi var ett jullov först i Ponte di Legno och Passo di Tonale (Presena också), sen några dagar i Pejo3000. En jätte fin resa! Vi reste hela tiden med vanliga bussar, långsamt, en verklig äventyr. Bra mat överallt, och nästan bara italienskt folk.

Nu, vilket skidområde gömmer sig bakom oss? Och, vilket är absolut bästa konditorian i byn?
Vilda gissningar....
Ladängen?
Elvebäcks bageri?

KaitsuH

Aktiv medlem
Näe, nu såg jag bryggan...
Rättviks skidbacke?
Fricks?
Just där! Efter ett par veckor i Norge, forspaddling, regn, kalla nätter i tält, kosmisk rädsla varje morgon, så att kan inte ens äta nånting, då är det så härligt att stoppa för ett par dagar i Rättvik på hemresan till Stockholm och färjan. Brilliant frukost i JönsAndersgården, sedan lunch i Fricks (räkmackor och bakelser) sedan några öl i stranden. Bilden är härifrån, kan rekommendera: https://www.booking.com/hotel/se/jons-andersgarden.fi.html

Bara toaletterna är ganska trånga för längre gubbar...

Bilagor

• IMG_1124.jpeg
    IMG_1124.jpeg
    709.4 KB · Besök: 25

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Just där! Efter ett par veckor i Norge, forspaddling, regn, kalla nätter i tält, kosmisk rädsla varje morgon, så att kan inte ens äta nånting, då är det så härligt att stoppa för ett par dagar i Rättvik på hemresan till Stockholm och färjan. Brilliant frukost i JönsAndersgården, sedan lunch i Fricks (räkmackor och bakelser) sedan några öl i stranden. Bilden är härifrån, kan rekommendera: https://www.booking.com/hotel/se/jons-andersgarden.fi.html

Får tacka Google där Fricks hade bäst betyg! :)

Stor Potat - Stort berg.
Höjd på berget....och Potaten efterfrågas! :LOL:
1620332354199.png

Ivo del Brallo

Aktiv medlem

Det är 2021. Vem står ens och pissar nu?🤔

dannedieharder

Aktiv medlem

När var du där? Min lillebror och hans fru drev JönsAnders under några år för ca 10 år sedan.

PerK

Aktiv medlem
Män står och kvinnor sitter?
Jag håller med Ivo, varje generation har sitt mönster:
60-talet: Riktiga karlar står och pissar (innanför eller utanför spelar ingen roll)
90-talet: Jämställda män sitter ner och kissar (iaf om de måste städa)
20-talet: Alla sitter på toan, länge, med mobilen. Tills de tappar i den.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det tog exakt 3 min att hitta Weisseespitze 3526 m från Karlesjochnedfarten där du står, och berget är mycket högre än du. ;)

Edit: Det finns lite olika höjdangivelser på Weissespitze, 3526m är den som har varit med länge, har även hittat 3518m och 3498m. Antar att det har att göra med att Gepatschferner som startar på toppen sjunker ihop.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp