Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Det fanns ett tag ett projekt (vet inte om det fortfarande lever) att man skulle bygga en lift från Gletscherparkplatz på 2750m upp till toppen av Weissespitze som därmed skulle öppna upp Österrikes näst största glaciär Gepatschferner för skidåkning.
Det skulle då ha blivit Österrikes högsta liftburna punkt och överträffat Pitztal Gletschers 3440m.
Fallhöjden i skidområdet skulle ha ökat med 400m och blivit nr 1 bland Österrikes "Gletschergebiete". Nu lever tyvärr Kauneratal en ganska undanskymd tillvaro i skuggan av Hintertux och Stubai.
Pitztal Gletscher i Pitztal som ligger parallellt öster om Kaunertal har fantastiskt fin åkning med en fallhöjd på 700m, men tyvärr ligger det längst in i en dal som är en återvändsgränd (som Kaunertal), och här finns inte heller några andra betydande skidorter och det är inte mycket "liv" i byarna i dalen. Finns dock några fina hotell längst in i dalen i Mandarfen och Plangeross.
Har varit där och åkt skidor några gånger (sommar och vinter).

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Fallhöjden i skidområdet skulle ha ökat med 400m och blivit nr 1 bland Österrikes "Gletschergebiete". Nu lever tyvärr Kauneratal en ganska undanskymd tillvaro i skuggan av Hintertux och Stubai.
Pitztal Gletscher i Pitztal som ligger parallellt öster om Kaunertal har fantastiskt fin åkning med en fallhöjd på 700m, men tyvärr ligger det längst in i en dal som är en återvändsgränd (som Kaunertal),
Det finns dock hopp om livet i Kaunertal i och med satsningen på den nya Falginjochbahn, vilket underlättar för oss som inte trivs ypperligt i långsamma släpliftar.
Dessutom har man 1000 meter fallhöjd svart pist från Karlesjoch ner till Ochsenalm, vilken är riktigt kul och riktigt bra! Och det finns varianter utanför pisten här också.... :)
Men Pitztal och de övriga glaciärområdena är ju helt klart mer varierade.

Senast ändrad:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
@Hawk100 hälsar att han sitter fast i möte, så han bad mig slänga upp en bild.

Så vi slår till på en bild på @Hawk100 i egen hög person när han plöjer lite puder i La Plagne. Men exakt var kan detta tänkas vara i LP? Markering på karta går utmärkt som svar.

1620374969807.png

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Min google-fu är stark :)

Jag är ganska säker på att jag inte haft med den här:
65536361_10156559857023865_8469184550000394240_n.jpg

Vilket åk?

Den här bilden är tagen från Novarenna, rännan som går mellan Novatind och Novafjellet. Fin ränna som kan ha bra snö till sent på säsongen, tyvärr brukar det vara en riktigt stor hängdriva i toppen som i alla fall jag inte gärna skulle klättra upp under när det är soligt och varmt.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Skamdalsrenna?
Edit: nej, verkar inte stämma. Kan det vara på Rundfjellnasen? Hittar inte namn på åket.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ser riktigt fint ut där uppe runt Narvik! :)

Varit mycket sommar och vinter. Här kommer en höstbild. Var är den tagen, och vilken stad är det som syns där nere?
IMG_1571.JPG

fredw

Aktiv medlem
Como från Brunate?
Edit, nära skjuter ingen hare, fel, se nedan

Senast ändrad:

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Ser riktigt fint ut där uppe runt Narvik! :)
Hysch, säg det inte så högt! ;)

Ärligt talat är nog fjällen här runt Tromsø faktiskt bättre skidfjäll eller vad man ska säga, men det är också väldigt mycket fler folk som ska dela på dem. Ofoten som topptursområde är (än så länge) en oupptäckt pärla, men vi får väl se om det fortsätter vara på det sättet efter att gränserna öppnar.

PerK

Aktiv medlem
Önskar jag hade mina riktiga foton tillgängliga... Rotar bland det som skvalpar i min Google Drive. Jag får tänja på reglerna för denna tråd. Sorry.

Detta kort togs den 20 oktober 2016. I vilken stad?

Visa bilaga 9997
Sydney (iaf var han där 21 oktober 2016!).
Edit: Och du har ju dessutom avslöjat flera Sydney-bilder här...
Och reglerna säger väl bara att man ska ha tagit bilden själv?

fredw

Aktiv medlem
Sydney (iaf var han där 21 oktober 2016!).
Edit: Och du har ju dessutom avslöjat flera Sydney-bilder här...
Och reglerna säger väl bara att man ska ha tagit bilden själv?
Precis, alla rätt. Det var en fin kväll. Ordet till PerK!
PS Johan Glans förstås, "albinon från Eslöv", ett uppskattat gig på hans "World Tour of the World". Han är väl världsberömd i hela Sverige vid det här laget.

PerK

Aktiv medlem
PS Johan Glans förstås, "albinon från Eslöv", ett uppskattat gig på hans "World Tour of the World". Han är väl världsberömd i hela Sverige vid det här laget.
Men att du och han träffades i Sydney downunder!? På varsin World tour of the World"?? Själv har jag bara varit i Sydney 2001, kort efter "9/11". Alla var skärrade och incheckningar fick plötsligt nya rutiner.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tack för att du redde ut det, för jag hade ingen chans att ens komma på vem det var. Har väl bott utomlands för länge. 😅

PerK

Aktiv medlem
Tack för att du redde ut det, för jag hade ingen chans att ens komma på vem det var. Har väl bott utomlands för länge. 😅
Konstigt att han inte la in Luzern på sin världsturné?

PerK

Aktiv medlem
Ok, då tar vi en fråga på temat "Vilken lift?".
Alltså, vilken lift tog vi hit, och som add on, vilken pist väntar?

Bilagor

• Var är detta Vilken lift och Vilken pist väntar.jpg
    Var är detta Vilken lift och Vilken pist väntar.jpg
    401.1 KB · Besök: 39

PerK

Aktiv medlem
Mont (du) Vallon i Tris Vallees, Meribel (topp och lift med samma namn, gondol från 1988, 2125-2919, som tillsammans med stolliften Murees Rouges nedanför ger >1000m i samma pist).
Skönt med en nedfart där man inte har ngn lift i närheten, men annars är det en effektiv lift och långa nedfarter.
Och just det, Combe du Vallon skule vi åka.

Bilagor

• 1620394902808.png
    1620394902808.png
    109.8 KB · Besök: 10
  • Vilken lift.jpg
    Vilken lift.jpg
    615.4 KB · Besök: 10

fredw

Aktiv medlem
Men att du och han träffades i Sydney downunder!? På varsin World tour of the World"?? Själv har jag bara varit i Sydney 2001, kort efter "9/11". Alla var skärrade och incheckningar fick plötsligt nya rutiner.
Jag bodde där då. Vi var mest svenskar i publiken trots att han bara var en av flera andra ”ståuppare” samma kväll. Träffade honom inte tyvärr.
Om du tyckte det var jobbigt på flygplatserna i Australien 2001 så är det inget mot hur det är nu, och tyvärr nog under lång tid framöver.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp