Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PerK

Aktiv medlem
Jag bodde där då. Vi var mest svenskar i publiken trots att han bara var en av flera andra ”ståuppare” samma kväll. Träffade honom inte tyvärr.
Om du tyckte det var jobbigt på flygplatserna i Australien 2001 så är det inget mot hur det är nu, och tyvärr nog under lång tid framöver.
Ja, nu är det väl coronapanik där sedan ett tag tillbaka. Senast jag var där jagade dom äpplen, och en engelsk kollega åkte fast med ett i bagaget. "The most expensive apple ever"! :ROFLMAO:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Mycket riktigt. Vanligaste vägen i botten av Galtibergåket slutar här. Via ferratan i Fürenwand går upp, ca. 700 fhm, längs klippan i bilden.
Mäktig syn där i höstas: två lammgamar cirklade längs med klippan. Stora fåglar, med upp till 3 m vingspann!

Din tur igen @STORPOTATEN !
Lammgamar!?! Jevvlar. 😮
Ute på byn och ränner - kör du @RWD !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lammgamar!?! Jevvlar. 😮
De kör ett program för att återintroducera dem i alperna. Förut i nationalparken, på senare år har de satt ut ungfåglar på en klippa ovanför högplattån mellan Jochpass och Melchsee-Frutt. Troligen de två de satte ut förra året som jag såg, för de hade fortfarande den svarta fjäderskruden. En gång uppe mot Graustock kom en fullvuxen och seglade bara 10-15 m över huvudet, rätt surt att mobilen var väl nerpackad i ryggsäcken för att jag var ute på via ferrata. Imponerande syn varje gång!

PisteCarver

Aktiv medlem
De kör ett program för att återintroducera dem i alperna. Förut i nationalparken, på senare år har de satt ut ungfåglar på en klippa ovanför högplattån mellan Jochpass och Melchsee-XXXXX. Troligen de två de satte ut förra året som jag såg, för de hade fortfarande den svarta fjäderskruden. En gång uppe mot Graustock kom en fullvuxen och seglade bara 10-15 m över huvudet, rätt surt att mobilen var väl nerpackad i ryggsäcken för att jag var ute på via ferrata. Imponerande syn varje gång!
Du måste censurera din text @Kalle_Luzern , annars får @RandoScando skrattkramp!

RWD

Aktiv medlem
Lammgamar!?! Jevvlar. 😮
Ok tack! Då lämnar vi Alperna och fjällen för en stund.
Vilken strand, tog även med en bild som jag tagit på vägen dit eftersom det är lite berg😉 Har lagt till ytterligare en bild.
61B368F5-B66E-46D5-A610-40DBF21A3191.jpeg

DC0F297F-9172-4448-97EA-158AD5B6806E.jpeg
8CE84822-B769-41A4-84E8-197F8AEBC193.jpeg

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Måste bara fråga. Varför reser ni till Kreeta, om ni har Rättvik så mycket närmare? Bättre mat, bättre öl, finare bilar! (Jag har aldrig sett så mycket Chargers och Challengers och andra Mopars under samma kväll som i Rättvik.)

RWD

Aktiv medlem
Måste bara fråga. Varför reser ni till Kreeta, om ni har Rättvik så mycket närmare? Bättre mat, bättre öl, finare bilar! (Jag har aldrig sett så mycket Chargers och Challengers och andra Mopars under samma kväll som i Rättvik.)
😂, Ja säg det, detta var 25år sen, fick jag välja skulle alla mina 5 semesterveckor tillbringas på skidor. En Challenger eller Charger står på önskelistan men just nu får jag nöja mig med en rak sexa (den har i alla fall bakhjulsdrift RWD😉)

Senast ändrad:

FWahlberg

Aktiv medlem
Javisst, Greklands Maldiverna. Vägen dit är nästan halva nöjet.
Varsågod @FWahlberg
Den fick man ju "gratis"… Ser ut att varmt och gött!

Denna kanske kan gå rätt snabbt, ifall inte alltför många har gått och lagt sig (snooker-VM är väl över?)
I "värsta" fall får jag kanske utöka panoraman imorgon.
1620422876499.png

Vilken topp står vi på här?

FWahlberg

Aktiv medlem
Vinet är uppdrucket, espresson likaså - dags för en bergsgåta som avslutning.:)
@FWahlberg brukar ha fina bergsbilder. (y)
Tete de Balme är svaret.
Klart det är Tête de Balme. Slapp man bjuda på den delen av panoramat som visar den dal och de berg som de flesta känner igen.

1620428189013.png

1620428066859.png

Över till @PisteCarver som får ta över stafettpinnen till morgondagen.

PisteCarver

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem
Gammal bild - ung PisteCarver - långa skidor (Blizzard såklart!) - teknik som man åkte förr.
Vilken pist åker jag i?
Clip2350_.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Här kommer två bilder till som avslöjar lite mer av bakgrunden. Det är samma lifthus som syns här som i första bilden. Frågan gäller dock fortfarande pisten som är i första bilden, dvs på andra sidan släpliften.
1620462893035.png

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp