Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Nej, men det är närmare nu.
Sittliften som går på skrå på stensluttningen i bakgrunden och det stora lifthuset på kammen är ett gammalt kännetecken för platsen.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kan det vara hållplats för Bus 3 däruppe då... Om alla bilder är i samma pist måste det vara 8a - Buckelpiste isåfall.

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan det vara hållplats för Bus 3 däruppe då... Om alla bilder är i samma pist måste det vara 8a - Buckelpiste isåfall.
Nu är du mycket nära. ;)
Nej, det skulle dröja årtionden tills Gletscherbus 3 byggdes efter att de här bilderna är tagna.
Den gamla sittliften och lifthuset finns fortfarande kvar i originalutförande.
Det är inte samma pist på bilderna, frågan gäller pisten i första bilden (kolla tidigare inlägg).

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Slalomhang är pisten på bild 2 och 3.
Jaha, där har jag för att jag för slö att kolla en riktigt pistkarta utan litade på google maps. 🤬 Nu tog KaitsuH det.
Edit: och Slalomhang definitivt på samma sida liftarna?!
1620467946037.png

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Rätt svar är Gefrorene Wand (pist nr 4).
Liften på stensluttningen är den gamla sittliften Gefrorene Wand som byggdes 1976 och i många år var den Österrikes högst belägna lift (finns fortfarande kvar).
Man stiger av liften innan lifthuset och åker sedan igenom det gamla trähuset innan man kommer ut på kammen på baksidan. Där åker man sedan ca 100 m framåt innan man kommer till den nya Gletscherbus 3 stationen.
Det är så klart midsommarbildbilder igen!:cool:

Det sitter en webkamera på lifthuset och från den ser det just nu ut så här:
1620467490576.png

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag har aldrig tänkt på, att de där pisterna har egna namn! Jag försöker bara åka fort till snö parken eller Kaserer sidan, så att ingen slalomåkare hinner att mörda mig.

Nu också en sommar bild. Var dricker jag öl (för över 10 år och 10 kg sedan)? (hinner inte kolla bilder nu, litet bråska till forsen.) Ville veta namnet för platsen.

Bilagor

• P1010161-2.jpg
    P1010161-2.jpg
    571.2 KB · Besök: 43

KaitsuH

Aktiv medlem
P.S. Om jag inte hinner svara snabbt, jag har kanske drunknat i forsen. Första tävlingen på nästa veckoslutet, måste försöka träna nånting. Kan inte kolla telefonen, när jag surfar på valsen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Så här ser det ut:
Bild 1 är tagen vid röda krysset (pist 4).
Bilderna 2 och 3 är tagna vid blå krysset. Den högra pist 8 verkar inte vara markerad på pistkartan. :unsure:
Den vänstra pist 8 (Slalomhang) är mycket populär bland elitåkare på sommarträningsläger.
Från pist 8a (svart) ser man inte sittliften och släpliften.
Pisten i förgrunden är Olperer 9a blå, men även här tränar elitåkarna den här dagen.
1620468811281.png

KaitsuH

Aktiv medlem
P.P.S. I Hintertux, just där, är det mycket svårt att säga, var går vilken piste. Hela området är ju full av slalombanor, i varje fall på höstlovet.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag har aldrig tänkt på, att de där pisterna har egna namn! Jag försöker bara åka fort till snö parken eller Kaserer sidan, så att ingen slalomåkare hinner att mörda mig.

Nu också en sommar bild. Var dricker jag öl (för över 10 år och 10 kg sedan)? (hinner inte kolla bilder nu, litet bråska till forsen.) Ville veta namnet för platsen.
Baserat på ölen tror jag på Norge... 🍻 Folven, nära campingen?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Gillar majsnö, både att åka puder som imorse och för att ta bilder som den här, tagen för en liten stund sen här. Snön i kontrast mot de olika gröna nyanserna är något extra. Fint väder hjälper så klart vid apres ski på balkongen.
Vad heter de markerade topparna?
IMG_2684.jpg

Aass Bock har för övrigt snittbetyg 3,41 på Untappd. ;) 🍻

PisteCarver

Aktiv medlem
Gillar majsnö, både att åka puder som imorse och för att ta bilder som den här, tagen för en liten stund sen här. Snön i kontrast mot de olika gröna nyanserna är något extra. Fint väder hjälper så klart vid apres ski på balkongen.
Vad heter de markerade topparna?
Härlig bild!
Men måste du berätta att det är från din balkong/vardagsrum?:mad:;)
Få se om jag kan "pejla in" var du bor också.;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Härlig bild!
Men måste du berätta att det är från din balkong/vardagsrum?:mad:;)
Få se om jag kan "pejla in" var du bor också.;)
Faktiskt inte från vardagsrummet den här gången, utan från en liten kulle i närheten. Huset jag bor i skymtar i bilden. ;) På vintern ser jag ungefär hälften av de där topparna hemifrån, nu börjar några skymmas av alla löv.
Clariden syns året runt, fantastisk syn i kikaren idag! :ROFLMAO:

PisteCarver

Aktiv medlem
Från vänster Schwalmis och till höger Hoh Brisen.
Bilden har du tagit från kullen ovanför småbåtshamnen?
Kom inte och säg att du har sjöutsikt också!😡;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Från vänster Schwalmis och till höger Hoh Brisen.
Bilden har du tagit från kullen ovanför småbåtshamnen?
Kom inte och säg att du har sjöutsikt också!😡;)
Helt korrekt! Kullen ovanför småbåtshamnen och Richard Wagner museum. Fint panorama där med sjön, Rigi, Tödi m.fl., de där topparna och självklart Pilatus. Berner Alpen skyms av en skogsdunge på en högre kulle.
Varit på Schwalmis, men inte Hoh Brisen. Det är en rätt exponerad kam från Brisen, så stått över det.
Självklart har jag sjöutsikt. :giggle:
Din bild @PisteCarver !

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Här kommer lördagsnöten! Personligen skulle jag nog tycka att den är lite klurig, men vi får se...Är det tyst kommer det ledtrådar ganska snart.
Vad heter dalgången/regionen vi ser bakom Grossekartoffeln som tar igen sig på parkbänken?

1620497224336.png

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ledtråd 1: Syns inte så bra, men längst bort i dalen ligger en avlång sjö som löper längs med "huvuddalen".

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Vinschgau/Val Venosta? En av bänkarna vid Bergstation Falginjochbahn, eller Dreiländerblick kanske.
Ähmen snyggt - Val Venosta var jag ute efter! Jag sitter uppe på Karlesjoch (Dreiländerblick) som du säger också. Full pott.
På andra sidan sjön ligger Reschenpass skidområde och sjön har ju sitt karakteristiska klocktorn mitt i.

1620504146944.png

kör på @Kalle_Luzern

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ähmen snyggt - Val Venosta var jag ute efter! Jag sitter uppe på Karlesjoch (Dreiländerblick) som du säger också. Full pott.
På andra sidan sjön ligger Reschenpass skidområde och sjön har ju sitt karakteristiska klocktorn mitt i.

kör på @Kalle_Luzern
Ser fint ut där, kanske får planera ett besök. :)

Vad heter den här tågstationen?
IMG_1194.png

Ska försöka få några åk innan det blir föhnstorm, kollar in strax före lunch typ.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Här kommer lördagsnöten! Personligen skulle jag nog tycka att den är lite klurig, men vi får se...Är det tyst kommer det ledtrådar ganska snart.
Vad heter dalgången/regionen vi ser bakom Grossekartoffeln som tar igen sig på parkbänken?
Hmm... den där borde jag varit med på, men det var lördag kväll och annat i görningen.
Kyrktornet i sjön vid Graun har jag åkt förbi många gånger, och likaså åkt skidor i områdena Schöneben och Heideralm som man ser i bakgrunden.

Men.. dalen bakom dig heter faktiskt inte Vinschgau utan det är Langtauferer Tal som mynnar ut i Vinschgau vid Graun.
Fast namnet Vinschgau innefattar ju även den lilla regionen.
Vinschgau som i folkmun nog är det "rätta" namnet, de enda som pratar italienska här är nog gränsvakterna. ;)

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp