Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ser grymt fint ut, tur med vädret och allt! :) Suttit och väntat på att Storsola skulle komma igen. ;)

Eftersom vi letar toppar så kör jag på samma tema. De här ligger någonstans mitt emellan höjdmässigt. Vad heter de?
Fullücke och Hanghorn.
Och på andra sidan ligger Melchsee-FRUTT @RandoScando !:ROFLMAO:

Edit: Nej, Potätan har rätt...:confused:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Jag tänker på mina egna pjäxor som känns tunga och klumpiga bara jag ska gå in på lunchrestaurangen.:unsure:
Det går alldeles utmärkt att tura i dina vanliga pjäxor, men det kanske inte är optimalt om du vill gå lite längre turer. När vi var i Helags nyss körde jag på mina vanliga alpina pjuck i tre dar.
Optimalt? Nej. Funkar? Absolut. Bara nyttigt för benen... :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Rotsandnollen (2700m), Hanghorn (2679m)?
2 av 2 rätt. Mysko, kändes som att inläggen inte kom i rätt ordning här först. Såg inte SPs förrän jag uppdaterade.
Lücke i namnet indikerar att det är en lucka, inte en topp. ;) Bilden tagen från restauranten vid Unter Trübsee bredvid dalnedfarten till Engelberg. Man anar vajrarna för Älperseil, den så kallade "hemliga liften" i Engelberg. Liten kabin som tydligen var lite äventyr att åka innan de uppgraderade den för några år sen.
Kör igen @STORPOTATEN

PisteCarver

Aktiv medlem
Det går alldeles utmärkt att tura i dina vanliga pjäxor, men det kanske inte är optimalt om du vill gå lite längre turer. När vi var i Helags nyss körde jag på mina vanliga alpina pjuck i tre dar.
Optimalt? Nej. Funkar? Absolut. Bara nyttigt för benen... :)
Antar att man har speciella bindningar och skidor då?

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
En fråga från en okunnig pistharvare:
Jag ser ju att det inte är några liftar på de där fina bilderna som du ofta lägger upp. Och fjällen som ni då måste gå uppför är ju ofta ganska höga.
Har man speciell typ av utrustning?
Jag tänker på mina egna pjäxor som känns tunga och klumpiga bara jag ska gå in på lunchrestaurangen.:unsure:
Har bara gjort en topptur i mitt liv, och det var Storkluken från Storlien under militär vinterutbildning. Arméns vita blixten, kängor och pulka - ingen njutning precis.

Ser fantastiskt fint ut på din senaste bild!(y)
Du e lustig du! De flesta skidåkare jag känner ersätter pistskidorna mot topptursutrustning med stigande ålder. (Det är ju läskigare att carva i hög fart än att gå på höga toppar). Du får önska dig ett par toppturslagg i present av frugan 😉

STORPOTATEN

Aktiv medlem
2 av 2 rätt. Mysko, kändes som att inläggen inte kom i rätt ordning här först. Såg inte SPs förrän jag uppdaterade.
Lücke i namnet indikerar att det är en lucka, inte en topp. ;) Bilden tagen från restauranten vid Unter Trübsee bredvid dalnedfarten till Engelberg. Man anar vajrarna för Älperseil, den så kallade "hemliga liften" i Engelberg. Liten kabin som tydligen var lite äventyr att åka innan de uppgraderade den för några år sen.
Kör igen @STORPOTATEN
Då tar vi oss norr om Sveg då. Vad heter berget och även höjden tack.

1620658640242.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Du e lustig du! De flesta skidåkare jag känner ersätter pistskidorna mot topptursutrustning med stigande ålder. (Det är ju läskigare att carva i hög fart än att gå på höga toppar). Du får önska dig ett par toppturslagg i present av frugan 😉
Jag har aldrig varit rädd för att åka fort (om nu 70-90 km/h anses vara "fort") om underlaget är bra, dvs fin preppad jämn snö och ingen is. Förr hade man ju inte hjälm heller, vilket naturligtvis inte var så smart i sådana sammanhang.
Har bara skadat mig en gång när jag fick en spricka i tummen efter att ha krockat med en dansk gubbj-vel i Val Thorens.

Däremot känner jag starkt obehag av att vara nära stupkanter, och har "lavin-rädsla".

fredw

Aktiv medlem
Läser ifatt. Börjar bli orolig för allas vår Pistecarver, är rädd att han hamnat i dåligt sällskap här på FR. Hans koncentration vacklar (han tittar på ”annat...” 😳) när han ska leta toppar. Han har redan övervägt att lämna sina pistracers vid dalstationen till förmån för ett par 95mm+ skidor. 😢 T o m kundtjänst på SportConrad reste då varningsflagg. Och nu. Han börjar harva i topptursträsket..! Vägen till evig förtappelse! Snart byter han kanske namn till Hugo Hudaren eller nåt. Var ska detta sluta.

För egen del funderar jag på att börja bruka allvar och faktiskt försöka svara på bildgåtorna.

PisteCarver

Aktiv medlem
@Kalle_Luzern är som en VESSLA så fort Val d'Anniviers kommer upp! (y)
Antar att Weisshorn i bakgrunden ledde dig dit.
Den var dock inte helt lätt eftersom det finns flera toppstationer i både Grimentz och Zinal med liknande bakgrund.

Har för mig att du aldrig varit där?
Kanske dags för ett besök?

Över till @Kalle_Luzern igen!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
@Kalle_Luzern är som en VESSLA så fort Val d'Anniviers kommer upp! (y)
Antar att Weisshorn i bakgrunden ledde dig dit.
Den var dock inte helt lätt eftersom det finns flera toppstationer i både Grimentz och Zinal med liknande bakgrund.

Har för mig att du aldrig varit där?
Kanske dags för ett besök?

Över till @Kalle_Luzern igen!
Ja, Chandolin står på listan. Kan bli en långhelg eller nåt om det blir värmebölja, "jobba" därifrån. 😜 Bra att komma upp på höjd! Kände igen Weisshorn ja, men som du säger fanns det ju några stationer att kolla av. Tog rätta tack vare skuggan från hjulen på liften! :LOL:

Se om den här skapar lite fler pannveck eller om det också går blixtsnabbt. Söker namn och höjd på den markerade toppen.
009.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, Chandolin står på listan. Kan bli en långhelg eller nåt om det blir värmebölja, "jobba" därifrån. 😜 Bra att komma upp på höjd!
Chandolin och St Luc inte att rekommendera så sent på säsongen, sydväst läge.
Vi var där i april och provade alla områdena, Grimentz bäst snö, Chandolin vindpinad frusen skare.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, så olika det kan va.
Tänk om jag hade haft så nära till Alperna som du har till Chandolin...
Jo, blir ju lite bortskämd helt klart. :giggle: Ska jag lägga 3.5-4h på att åka någonstans måste det ju bli med några övernattningar helt klart. Med säsongskort och åkkompisar här blir tröskeln lite högre...

Ska det behövas ledtrådar för den här gåtan? Vad kan jag bjuda på? :unsure:
Strax utanför bild till höger ligger ett berg med samma namn och nästan samma höjd. Insåg lite sent att en 4000+ m topp figurerar i bild. Kanske får ta fram den här bilden igen om någar veckor och fråga om den toppen. ;)

Hawk100

Aktiv medlem
CC7CBD11-3C02-4BC2-B99C-FCC856409622.jpeg
På den ca 25 år gamla bilden från Mardi Gras-firande ser ni tre aktiva medlemmar här på Freeride.
Fråga 1:Vad har de tre för ”namn” här på FR?
Fråga 2: Viken av Kiss-figurerna på bilden är det som inte hänger stadigt här på FR?
Fråga 3: På vilken legendarisk Alp-pub firade figurerna på bilden Mardi Gras senare på kvällen när bilden togs?

(Alla som är med på bilden är självklart på avbytarbänken och får inte svara denna gång....)

PisteCarver

Aktiv medlem
Visa bilaga 10045På den ca 25 år gamla bilden från Mardi Gras-firande ser ni tre aktiva medlemmar här på Freeride.
Fråga 1:Vad har de tre för ”namn” här på FR?
Fråga 2: Viken av Kiss-figurerna på bilden är det som inte hänger stadigt här på FR?
Fråga 3: På vilken legendarisk Alp-pub firade figurerna på bilden Mardi Gras senare på kvällen när bilden togs?

(Alla som är med på bilden är självklart på avbytarbänken och får inte svara denna gång....)
1. @fredw , @STORPOTATEN och @Ivo
2. Nr 2 från höger
3. Kitzloch i Ischgl

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp