Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ni får hålla till godo med en bild från mobilen.
På väg till Funäs körde vi genom en ort där det verkar bo folk som är lite ”kucko”, i en villaträdgård hade man 5 m upp i ett träd monterat en skrotbil med ett skelett hängande ut ur vindrutan (tyvärr hann vi inte ta en bild på det), och i samma ort hamnade vi bakom den här EPA-traktorn.
Vilken är orten?
1620838608535.jpeg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

PisteCarver

Aktiv medlem

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Humor verkar de ha iaf, kanske inte i allas smak dock... :LOL:

Hittade en bild jag inte hade något minne av när jag rotade... :oops: En lätt en, vilken glaciär är bilden tagen från?
004.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ger rätt för det. Var ute efter Oberer Theodulgletscher, men inser att de flesta kartor inte är så detaljerade...
April 2011, var ett dåligt snöår i västra alperna.
Din tur igen @PisteCarver

Edit: funderade på att fråga om antalet 4000+ m toppar, men var nervös att jag inte skulle kunna rätt svar själv. :unsure:

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Ger rätt för det. Var ute efter Oberer Theodulgletscher, men inser att de flesta kartor inte är så detaljerade...
April 2011, var ett dåligt snöår i västra alperna.
Din tur igen @PisteCarver

Edit: funderade på att fråga om antalet 4000+ m toppar, men var nervös att jag inte skulle kunna rätt svar själv. :unsure:
Fem av dem på bilden har jag redan haft med. ;)

Visste inte att det fanns en övre och nedre Theodul, men den nedre har väl snart smält bort. Bilden tagen från Furggsattel?
Det är Stockhorn 3407m mittemot och framför jättarna.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ni får hålla tillgodo med en bild från mobilen igen.
Vilket land flyger jag över här och vilken geografisk del av landet?
Förstora och ni kommer att se bosättningar.
1620842308673.jpeg

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Rätt land land men fel landsdel.
Skulle nog vilja ha namn på bosättningen också.;)
Zoomade och zoomade och kunde inte riktigt se någon bosättning först.

Fjallabyggð kanske? Ólafsfjörður syns också? Kvíabekkur kan vara någon namn på landsdelen kanske...

Edit: Google kallar det "Northeastern region". Och jag är för gammal för att klara att formatera texten här uppenbarligen. :ROFLMAO:

PisteCarver

Aktiv medlem
Zoomade och zoomade och kunde inte riktigt se någon bosättning först.

Fjallabyggð kanske? Ólafsfjörður syns också? Kvíabekkur kan vara någon namn på landsdelen kanske...

Olafsfjordur är rätt (i den första viken)!
Fjällabyggd ligger i den bortersta viken.
Man ser Olafsfordur hamnen och även kustvägen som leder dit, finns inga genvägar det är längs kusten som gäller.
Ser bistert ut där!🥶
Bergen är ca 1000 m höga vilket nog ser ganska imponerande ut om man står där nere, de ligger ju direkt vid kusten.

Din tur @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Olafsfjordur är rätt (i den första viken)!
Fjällabyggd ligger i den bortersta viken.
Man ser Olafsfordur hamnen och även kustvägen som leder dit, finns inga genvägar det är längs kusten som gäller.
Ser bistert ut där!🥶
Bergen är ca 1000 m höga vilket nog ser ganska imponerande ut om man står där nere, de ligger ju direkt vid kusten.

Din tur @Kalle_Luzern !
Havet är ju öppet, så så kallt kan det ju inte vara? :ROFLMAO: Men om stormen tar i måste nog passa sig... 🥶 Kul med flygbilder. Önskar jag hade tagit några när jag "pendlade" till Korea, kunde jag lagt upp Bajkalsjön mm.

Nu får vi nöja oss med den här. Vad heter mellanstationen som räcket som skymtar till höger hör till?
008.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu lägger du ju upp ett sådant där berg igen, som jag känner igen direkt (ett av mina favo-berg i bakgrunden).
Men nu håller jag 🤫.

Kör på ni andra, jag ska laga mat och....🍷

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu lägger du ju upp ett sådant där berg igen, som jag känner igen direkt (ett av mina favo-berg i bakgrunden).
Men nu håller jag 🤫.

Kör på ni andra, jag ska laga mat och....🍷
Ja, dålig tajming på de senaste två bilderna kanske från min sida med dig på hugget... :rolleyes:
Men vill inte bli sittande med något olöst över natt heller, pudret lockar ju imorrn bitti! ⛷️

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Ni får hålla till godo med en bild från mobilen.
På väg till Funäs körde vi genom en ort där det verkar bo folk som är lite ”kucko”, i en villaträdgård hade man 5 m upp i ett träd monterat en skrotbil med ett skelett hängande ut ur vindrutan (tyvärr hann vi inte ta en bild på det), och i samma ort hamnade vi bakom den här EPA-traktorn.
Vilken är orten?
Visa bilaga 10072
Fullt normal syn i Malung och fullt normalt beteende av Malungs bor. Ibland försöker dom flytta utsocknes för att bli ”fölk” men så fort de får någon promille innanför västen så skiner Malungs andan igenom. Senast var strax innan pandemin då en redig karl blev förbannad på lokala puben för att Meduza monster hit med Marie i titeln inte fanns på karaoken.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Och idag köpte jag Mountain Collective för nästa säsong 😉. Jävlar vad mycke bilder jag kommer ha nästa år 😄
Ser bra ut, men få orter som du kan ta elbilen till? ;)
Titlis håller begränsat öppet till och med annandag pingst, ungefär som de brukar. Glaciären och ner till mellanstationen Trübsee vid 1800m om snön ligger kvar. Varit svalt och ostadigt på sistone, så går nog att åka ner till Trübsee fram tills dess. Snöat ner till 1500 m ungefär nu i veckan och ska fortsätta så.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Ser bra ut, men få orter som du kan ta elbilen till? ;)
Titlis håller begränsat öppet till och med annandag pingst, ungefär som de brukar. Glaciären och ner till mellanstationen Trübsee vid 1800m om snön ligger kvar. Varit svalt och ostadigt på sistone, så går nog att åka ner till Trübsee fram tills dess. Snöat ner till 1500 m ungefär nu i veckan och ska fortsätta så.
Ja. Det är knappast Greta-mässigt med en usa resa för att åka lagg 🥴. Men syrran har flyttat till Aspen och i vinter MÅSTE jag få till en resa dit (innan hon flyttar till Tyskland igen). Och med MC kortet får det nog bli en liten trip till Chamonix åxå 🥳

PisteCarver

Aktiv medlem
@Kalle_Luzern , jag måste ju "befria" dig från bildgåtan så att du kan koncentrera på skidåkningen under torsdagen! ;)
Avundsjuk som tusan är jag fastän vi redan har sommarväder här och allting i trädgården "exploderar" just nu.
Klockan är nu snart ett på natten och inga korrekta svar har kommit in....
Mellanstationen heter Birg och ligger i Mürren.
En blick på 0,2 sekunder räcker för att känna igen den magnifika stenkuben Wetterhorn 3701 möh, som reser sig majestätiskt över Grindelwald.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
@Kalle_Luzern , jag måste ju "befria" dig från bildgåtan så att du kan koncentrera på skidåkningen under torsdagen! ;)
Avundsjuk som tusan är jag fastän vi redan har sommarväder här och allting i trädgården "exploderar" just nu.
Klockan är nu snart ett på natten och inga korrekta svar har kommit in....
Mellanstationen heter Birg och ligger i Mürren.
En blick på 0,2 sekunder räcker för att känna igen den magnifika stenkuben Wetterhorn 3701 möh, som reser sig majestätiskt över Grindelwald.
Klart det är Wetterhorn i molnet, och stationen är Birg. (y) Männlichen syns på närmare håll på andra sidan Lauterbrunnental, med alla lavinstaket tronar den över Wengen.

Din tur @PisteCarver !

PisteCarver

Aktiv medlem
Kan det vara
1. Oppdal
2. Sissihöa, 1621 m?
Va?!
Är du inte på Titlis och åker skidor?
Jag trodde de övriga skulle få en chans på den här bildgåtan. ;)

Alldeles riktigt är det Oppdal skidområde man ser där 10.000 meter längre ner, och berget är Sissihöa 1621 möh.

Bra spanat ur fågelperspektivet och din tur @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Va?!
Är du inte på Titlis och åker skidor?
Jag trodde de övriga skulle få en chans på den här bildgåtan. ;)

Alldeles riktigt är det Oppdal skidområde man ser där 10.000 meter längre ner, och berget är Sissihöa 1621 möh.

Bra spanat ur fågelperspektivet och din tur @Kalle_Luzern !
Var inte toppförhållanden direkt, och man kan ju inte ens gå in och dricka en kaffe, så blev effektivt. Med 70+ dagar redan känner jag ingen stress att maxa det heller. :)

Var ju inte en gissning på 45 minuter här, börjar skönja en trend att det bara är riktigt bra tempo på forumet när folk jobbar. 😂

Bryter av med en sommarbild. Vad heter de tre sjöarna? Tredje är den som bara precis syns till höger om tallen i högerkanten...
IMG_0784.JPG

FWahlberg

Aktiv medlem
Var inte toppförhållanden direkt, och man kan ju inte ens gå in och dricka en kaffe, så blev effektivt. Med 70+ dagar redan känner jag ingen stress att maxa det heller. :)

Var ju inte en gissning på 45 minuter här, börjar skönja en trend att det bara är riktigt bra tempo på forumet när folk jobbar. 😂

Bryter av med en sommarbild. Vad heter de tre sjöarna? Tredje är den som bara precis syns till höger om tallen i högerkanten...
Visa bilaga 10078
Kan det vara Silsersee och sen Silvaplanersee som till höger övergår och blir Lej de Champfèr?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp