Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Stryn är (eller var) en favorit. Vilken ära!

Här står min bror med fru. Typ ända gången som vi åkt lift tillsammans (de är inga skidåkare). Men så finns det inte heller någon skidbacke vid den här gamla sittliften.
Var är vi?

Bilagor

• 370FE6BB-CC0A-471A-B029-3D5DCF785435.png
    370FE6BB-CC0A-471A-B029-3D5DCF785435.png
    277.7 KB · Besök: 40

KaitsuH

Aktiv medlem
Imponerande! Jag hade inte koll på att stället heter Niderwald Seilbahn utan hade nöjt mig med turistmagneten Rudesheim (härifrån går även en modern gondollift). Har du varit där?
Nej, aldrig. Vi har övernattat flera gånger i Heidelberg på väg hem från Alperna, där är ju också en lift, men gondol. Googlade först sessel lift Heidelberg, inga match, så googlade mera. (sessellift hotel deutschland...)

KaitsuH

Aktiv medlem
Tillbaks till skidåkning. Var går det att åka ok
IMG_0856 2.jpeg
lössnö på jullovet, nästan ensamt, även då, när alla pisterna är så fulla av modiga skidåkare, att långsamma åldringar har inga möjligheter att överleva? Nu skall jag inte ge några ledtråd idag, då den här kedjan går allt för fort nu.
Ok, en ledtråd: Här kan man börja från liften, men måste gå tillbaks till liften kanske 5 minuter.

P.S. Skidområdet räcker till!

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Tyvärr, nu var vi inte i Kitzsteinhorn. Kitzsteinhorn är ett mycket mycket bra skidområde för säker offpiståkning. Om man vill lära sig att åka offpist, om man reser ensamt, om man är nybis, om man reser på jullovet, Kitzsteinhorn är kanske bästa valet: https://www.kitzsteinhorn.at/de/winter/kitzsteinhorn/freeride

Men, i bilden är vi inte i Kitzsteinhorn.

P.S. Det där x1 åket är jättefin! Ganska brant, alltid bra snö, kanske den bästa platsen för att öva sig åka litet brantare utan större risker. Frun fick sina första hammers/tomahawks där...

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Hej! Nej. I morgon kollar jag igen. Måste sova. På söndagen säsongens första freestyle tävling (forspaddling). I morgon bitti kanske träning eller nåt.

KaitsuH

Aktiv medlem
Trodde du gått och lagt dig!? ;)
Det stämmer @KaitsuH , din tur igen!
Tackar! Det finns inte så många "orange sessellift" att googla. Nästa bilden. Nu måste jag först ställa två frågor för mig själv: Varför har jag skidor där? Var är min bräda? Mycket konstigt! Men, var är jag? (Efter den här bilden kan jag säga, att mera människor har sett mig med skidor i Sverige än i Finland.)
DSCN1624.jpeg

fredw

Aktiv medlem
"Nu måste jag först ställa två frågor för mig själv: Varför har jag skidor där? Var är min bräda? Mycket konstigt!"

Jag är glad att du ställer de frågorna till dig själv, så behöver jag inte svara! Men det är nog jobbigt att ta sig genom en lång tunnel utan stavar.

"Men, var är jag?"

Hochjoch / Silvretta Montafon?

KaitsuH

Aktiv medlem
Tack så mycket! Nu vet jag, varför hade jag skidor och stavar. Med brädan skulle jag ännu vara där mitt i tunneln. Och Hochjoch är rätt. De säger, att den där tunneln är världens längsta skid tunnel.

fredw

Aktiv medlem
Eller ännu värre: spana utefter hela Sydneys inlopp: hittar en North Palm Beach som verkar passa...
Japp det är Palm Beach, den nordligaste av det fantastiska pärlbandet av vackra stränder, alla med sin egen karaktär, längs the Northern Beaches i Sydney. Denna strand är bl a inspelningsplats för "Home and Away" som går på TV4 och är Australiens mest kända såpopera för den yngre publiken, med 7559 avsnitt och 34 säsonger.

Rekommenderar att promenera längs denna spektakulära kuststräcka, kanske inte mitt i sommaren iofs.

Turen till Ivo som nog tar oss tillbaka till det norra halvklotet! :)

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Ser ju helt fantastiskt ut runt Sydney. Jo det kommer snart en bild från norra halvklotet då jag tyvärr aldrig varit i södra hemisfären (vilket är väldigt lockande nu när jag har några ”fria” liftkort genom mitt nyinköpta Mountain collective). Har du åkt på några av dessa? @fredw?

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Ser ju helt fantastiskt ut runt Sydney. Jo det kommer snart en bild från norra halvklotet då jag tyvärr aldrig varit i södra hemisfären (vilket är väldigt lockande nu när jag har några ”fria” liftkort genom mitt nyinköpta Mountain collective)

Ja jag skulle kanske inte bege mig ända till Aus/NZ bara för skidåkningens skull. Fast det är litet kul att åka skidor mellan papegojor i eukalyptusträden (som kallas Gum Trees därnere, lånad bild).

1621076230632.png

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Här sitter äldsta sonen och glor i mobilen. Vad heter stationen?

Bilagor

• D95802EE-FDDA-4B14-B013-2AAD7B116440.jpeg
    D95802EE-FDDA-4B14-B013-2AAD7B116440.jpeg
    122.8 KB · Besök: 29

fredw

Aktiv medlem
Tittar på din lista... Har bara varit i Thredbo, som tillsammans med grannen Perisher kanske är den mest kända skidorten i Australien. Rent skidmässigt jämförbar med... kanske Trysil? Ligger inom räckhåll från Sydney, dock ej för dagsutflykt.
Mt Buller ligger lite närmare Melbourne och är tillsammans med Hotham den mest kända orten i delstaten Victoria. Även den i linje med de bästa orterna i Skandinavien.
Ett snäpp bättre skidåkning lär man få i NZ (har inte varit där). Coronet Peak och The Remarkables som finns på listan ligger kring Queenstown/Wanaka på sydön, där de bästa skidorterna (eller ski fields som det ofta kallas där) finns. Dock anses nog Treble Cone och Cardrona i närheten vara snäppet vassare. Alla är ganska små orter med litet högalpin åkning (typ... Hemsedal..?) så det kan ju vara kul att åka runt och testa. På nordön finns en del liftburen skidåkning på vulkaner som verkar roligt.

Om man är i Queenstown ska man nog lägga en dag på att ta sig till Milford Sound. Har man sett Sagan om Ringen etc så lär man känna igen sig.

1621077479304.png

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp