Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Corin

Aktiv medlem
Vorderlanersbach lär knappast vara rätt. Men ser onekligen ut som den där kabinen i mayrhofen och det finns en nu som heter så där

PisteCarver

Aktiv medlem
Alltså @Corin, du har ju tagit den här!
Kartan nedan visar de två punkterna.
Kabinen heter 150er Tux.
Clip14.JPG

snorkel

Aktiv medlem
Heter inte hela rasket Rastkogel - Tux - Vorderlanersbach?

Har bara åkt förbi på vägen till Hintertux,

PisteCarver

Aktiv medlem
Heter inte hela rasket Rastkogel - Tux - Vorderlanersbach
Rastkogel är skidområdet ovanför Lanersbach/Vorderlanersbach, en gondol och tre sittliftar.
Till vänster om det ligger Eggalm och till höger Mayrhofen/Finkenberg, allt är sammanbyggt.
Frågan gällde byn som ligger närmast 150er Tux kabinbanan, och det var rätt som @Corin sa (även om han inte trodde det själv.).
Kartan har för övrigt ett fel, där det står Hintertux ska stå Lanersbach. Men Vorderlanersbach är hur som helst närmast.
Klurig fråga kanske - din tur @Corin!

Corin

Aktiv medlem
Rastkogel är skidområdet ovanför Lanersbach/Vorderlanersbach, en gondol och tre sittliftar.
Till vänster om det ligger Eggalm och till höger Mayrhofen/Finkenberg, allt är sammanbyggt.
Frågan gällde byn som ligger närmast 150er Tux kabinbanan, och det var rätt som @Corin sa (även om han inte trodde det själv.).
Kartan har för övrigt ett fel, där det står Hintertux ska stå Lanersbach. Men Vorderlanersbach är hur som helst närmast.
Jag har varit där och kände igen liften, kollade kartan och såg att det lär vara närmast. Men kan inte säga att jag lade märke till den byn när jag var där.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Hur fassicken minns du så konstiga namn. Tacka vet jag Matterhorn, Whistler och sånt. Men det ser fint ut, där i... i... ...?

PisteCarver

Aktiv medlem
Har ju aldrig varit där, men jag ser två sittliftar på det klippiga berget och det ser "nordligare" ut än Dalarna. Kan det vara Riksgränsen och ni är på väg mot Norge?

Senast ändrad:

Corin

Aktiv medlem
Jo alltså det är vid Riksgränsen. Vi söker en topp/berg.

dannedieharder

Aktiv medlem
Vart ni är på väg är ju svårt att veta men nog ser det ut som att ni är på väg upp på Råtjuvare som @Pillard redan noterat. Kanske Bastu-S:et var åket.​

Edit: då jag först taggade fel person. Sorry​

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är ett kvällsnöje. Knata lite, dricka kaffe och få en par fina svängar.
Det kan jag tänka mig, men han sökte en topp/berg och de håller kurs mot Nevertinden lite längre bort. ;)
Det enda "riktiga" berget i deras färdriktning är Nevertinden.
Är @Corin off-line och vi sitter här och väntar istället för att säga godnatt?

snorkel

Aktiv medlem
Snart 20 år sedan jag var i Riksgränsen så detta är helt och hållet på karta.

Pillard

Aktiv medlem
Ja jag körde också helt på karta. Men @dannedieharder jag hittar inte att @snorkel nämnt "Råtjuvare"? Eller har han redigerat tidigare svar? Jag stavade dock stället efter kartan, vilket ser klart märkligt ut :)

snorkel

Aktiv medlem
Jag har inte nämnt Råtjuvare, Björnfjellet är vad min karta säger. Det finns någon namnlös lägre sidotopp, det kanske är den som är Råtjuvare? Eller är det synonymt med @Pillard s Rohccevarri ?

dannedieharder

Aktiv medlem
Det kan jag tänka mig, men han sökte en topp/berg och de håller kurs mot Nevertinden lite längre bort. ;)
Det enda "riktiga" berget i deras färdriktning är Nevertinden.
Är @Corin off-line och vi sitter här och väntar istället för att säga godnatt?
Nevertind från Riksgränsen är en sjukt lång tur som bäst görs med längdturs prylar. Är ca en mil till toppen om man går kortast möjliga väg, från Gränsen är det nog två mil och just ingen utförsåkning.
Så med det sagt antar jag att dom inte är på väg dit. Hade också varit en omväg att gå där dom är.

PisteCarver

Aktiv medlem
Nevertind från Riksgränsen är en sjukt lång tur som bäst görs med längdturs prylar. Är ca en mil till toppen om man går kortast möjliga väg, från Gränsen är det nog två mil och just ingen utförsåkning.
Så med det sagt antar jag att dom inte är på väg dit. Hade också varit en omväg att gå där dom är.
OK, tack för info.
Det enda jag vet om Riksgränsen är det jag sett på bilder och kartor. Pga det jag såg på bilderna som vegetationen, solens riktning/väderstreck, och de två sittliftarna i bakgrunden såg jag ganska snabbt att det var Riksränsen. Resten är överkurs för mig.
Skulle gärna åka upp dit och prova lite vårskidåkning, men för mig är det ju lika långt dit som till Rom i Italien. :(
Har för övrig heller aldrig sett norrsken (bucket list).

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp