Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det var berget till höger jag hittade först, Gross Schärhorn?
Har hittat en väldigt bra sida med Schweiziska berg.
Ja precis, Gross och Chli (Klein) Schärhorn är de två topparna nära mitten av den bilden. (y)
Låter som en användbar sida! Med bilder? Jag förlitar mig mycket på Swisstopo så klart.

RWD

Aktiv medlem
Ja precis, Gross och Chli (Klein) Schärhorn är de två topparna nära mitten av den bilden. (y)
Låter som en användbar sida! Med bilder? Jag förlitar mig mycket på Swisstopo så klart.
En hel del panoramabilder sorterade på regioner med topparnas namn. Blir ju lite letande, men ”dina berg” vet man ju ungefär vilket område de är i nu 😉 och Schärhorn var ju ganska karaktäristiskt, men roligare att leta i Fatmap

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
En hel del panoramabilder sorterade på regioner med topparnas namn. Blir ju lite letande, men ”dina berg” vet man ju ungefär vilket område de är i nu 😉 och Schärhorn var ju ganska karaktäristiskt
Ajdå, får börja fokusera på ovanliga vinklar då! :ROFLMAO: Hoppas komma runt lite mer i Schweiz olika hörn i sommar, väntar som sagt på lite snösmältning (och att liftar och hotell öppnar för sommaren).

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hmm, alla ute och "värmer upp" inför matchen senare? 🍻:sleep:
Ett par ledtrådar då:
  • Kan nog inte räknas till "mina berg" numera. ;) Men har haft med bilder från trakterna tidigare
  • Dyker nog inte upp på särskilt många panoraman
  • Nästan exakt 2500m vilket är litet jämfört med vissa toppar i närheten
  • Ovanligt kort namn för ett berg, och på vissa språk skulle man nästan kunna tro att det var drickbart

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
En till ledtråd: lift till höger som syns, vad som inte syns bort till vänster är backhoppningsbackar vid foten av berget.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Har ju ing bilder , men gissar väl ändå, Bire?
Ja, Bire vid Kandersteg. 🍻(y) Hahnen look-a-like, trodde någon kanske skulle gissa på det. :geek:

Edit: vet kanske inte så många, men när Sion/Valais nyligen försökte sig på att försöka söka vinter-OS (men inte fick igenom budget i folkomröstning och därför fick ge upp) var Kandersteg tänkt att vara värd för backhoppningen.

Senast ändrad:

RWD

Aktiv medlem
Ja, Bire vid Kandersteg. 🍻(y) Hahnen look-a-like, trodde någon kanske skulle gissa på det. :geek:

Edit: vet kanske inte så många, men när Sion/Valais nyligen försökte sig på att försöka söka vinter-OS (men inte fick igenom budget i folkomröstning och därför fick ge upp) var Kandersteg tänkt att vara värd för
Tog det på kort namn och drickbart även om det tog en stund.
Då blir det en strand, var ligger den här stranden?
E68E9346-FE76-4D47-A067-938B0E1C7E3E.jpeg

RWD

Aktiv medlem
Gissar på Barcelona men känner inte igen mig trots att jag varit där...
Det stämmer, försökte hitta exakt vilken strand, men jag hade svårt att hitta nåt som stämde.
Det är ju kranarna längst bort i bilden som man ser på bilden nedan
Edit: Man ser även linbanan som går från tornet till vänster och upp till Montjuïc (berget/kullen) till höger i bilden och som bilden nedan är tagen från.
70EA5722-4917-401C-9E3A-EFEF3B5B7D1D.jpeg

Senast ändrad:

Snowgod

Aktiv medlem
Nu har jag vaknat till... Tack @RWD

Fortsätter med strandbild, var hittar man den här platsen? Staden räcker.
IMAG0350.jpg
Det är svårt att gissa så jag lägger till två ledtrådar direkt.
Det finns en ombudsman i närheten om man får problem...
IMAG0353.jpg

I en närliggande park blir man antastad av den här odågan och ett helt gäng lika klåfingriga typer.
IMAG0309-1.jpg

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
måste väl vara Gogsöra? (känner inte riktigt igen mig när det är full vinter, jag brukar vara där i april-maj då det är grönt nere i dalen)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Då har jag er till en plats som är (nästan) lika fin som Eikesdalen. Vad heter ån där vi ”fiskar” kräftor?

Bilagor

• 8A99F000-0562-42D9-9F11-C273F57B1B97.png
    8A99F000-0562-42D9-9F11-C273F57B1B97.png
    462.6 KB · Besök: 43

Bgn

Aktiv medlem
Jag har inte tid att leta bild just nu. Så det ær fritt fram att lægga upp en bild. :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem

fredw

Aktiv medlem
Då har jag er till en plats som är (nästan) lika fin som Eikesdalen. Vad heter ån där vi ”fiskar” kräftor?
Jag har dykt från bron i bakgrunden, eller från en annan likadan i närheten! Yosemite är en sån plats som kan betecknas ”för vacker för att vara sann”. Då får det alltså bli Eikesdalen nästa…

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu har det gått 40 minuter utan spekulanter, så jag slänger upp en (lätt?) bild för lite tempo. :)
Var kan man njuta av den här utsikten medan man dricker andra koppen kaffe och väntar på att liftarna äntligen ska öppna?
1623765875422.png

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Jag har dykt från bron i bakgrunden, eller från en annan likadan i närheten! Yosemite är en sån plats som kan betecknas ”för vacker för att vara sann”. Då får det alltså bli Eikesdalen nästa…
Europas högsta vattenfall finns längst inne i Eikesdalen. De släpper på vattnet vissa tider för att göra sommarturisterna nöjda.

Vi skidåkare åker naturligtvis dit i april-maj för toppturer i världsklass ;)

Jag har försökt att återkommande fira min födelsedag (9 maj) där sen -88. men de senaste 15-20 åren har det blivit för mycke småbarnsjidder, husbygge och nu senast coronastängd gräns.
Nästa år blir det av! (har jag sagt ganska många gånger)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kom igen nu, de som följt med här torde ha koll på var jag åkt skidor utanför Schweiz... Haft med några bilder från skidområdet. Räcker att pricka rätt ort!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp