Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Drar du den om björnen i Bokskogen också? ;)
Visa bilaga 10663
Snyggt Kalle!
Nu kan du åka till Tuxertal utan att känna dig bortkommen!:LOL: ;)

Vänta bara tills det kommer en bildgåta på de fem högsta punkterna på Hallandsåsen....:unsure:

Nu kommer det väl en hiskelig bildgåta tillbaka så att jag får betalt för gammal ost....:oops:

Din tur @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Snyggt Kalle!
Nu kan du åka till Tuxertal utan att känna dig bortkommen!:LOL: ;)

Vänta bara tills det kommer en bildgåta på de fem högsta punkterna på Hallandsåsen....:unsure:

Nu kommer det väl en hiskelig bildgåta tillbaka så att jag får betalt för gammal ost....:oops:

Din tur @Kalle_Luzern !
Tack, känns nästan så ja! Se om det blir av någon gång.⛷️
Ser inte fram emot Hallandsåsen... ;)

Med de svåra för särskilt intresserade på sistone tänkte jag dra en som vem som helst med lite google-färdigheter kan ta. Håll i er, det går nog fort!
Var kan man se den här gaffeln?!
005.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Nej, jag vet.
Men jag angav rätt sjö och en ort som ligger väldigt nära.
Den riktiga orten har jag varit ganska ofta i, en trevlig och vacker region.:)
Det finns en väldigt fin by in bit upp på sluttningen ovanför den här staden, varifrån man har en fantastisk utsikt - Saint Légier - där jag har övernattat på hotel några gånger.

Men, någon annan får ta den här gåtan...:)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nej, jag vet.
Men jag angav rätt sjö och en ort som ligger väldigt nära.
Den riktiga orten har jag varit ganska ofta i, en trevlig och vacker region.:)
Det finns en väldigt fin by in bit upp på sluttningen ovanför den här staden, varifrån man har en fantastisk utsikt - Saint Légier - där jag har övernattat på hotel några gånger.

Men, någon annan får ta den här gåtan...:)
Ja, fint där. Var bra utflykt när jag bodde i Bern att åka åt det hållet. Hem kunde man åka över Col du Pillon och via Gstaad.
Backen ner mot orten på motorvägen från Bern är dock rätt skrämmande i dåligt väglag... 😱 Nog enda stället jag sett en dedikerad avkörningszon!

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, fint där. Var bra utflykt när jag bodde i Bern att åka åt det hållet. Hem kunde man åka över Col du Pillon och via Gstaad.
Backen ner mot orten på motorvägen från Bern är dock rätt skrämmande i dåligt väglag... 😱 Nog enda stället jag sett en dedikerad avkörningszon!
Man förstår inte hur högt Bern ligger förrän man närmar sig och ser hur terrängen börjar luta ner mot Lac Leman.
Jobbade för en del år sedan med en kund som hade som privatbostad en stor knuttimrad chalet på en magnifik sluttningstomt ovanför Saint Légier, med en helt fri utsikt över Lac Leman och Dents du Midi.
Blev hembjuden till en minnesvärd kväll där det förutom utsikten också bjöds på fantastisk mat och dryck.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Man förstår inte hur högt Bern ligger förrän man närmar sig och ser hur terrängen börjar luta ner mot Lac Leman.
Jobbade för en del år sedan med en kund som hade som privatbostad en stor knuttimrad chalet på en magnifik sluttningstomt ovanför Saint Légier, med en helt fri utsikt över Lac Leman och Dents du Midi.
Blev hembjuden till en minnesvärd kväll där det förutom utsikten också bjöds på fantastisk mat och dryck.
Var förvånad första gången jag körde ner mot sjön. För mycket senare än man tror står en skylt: Vattendelare Rhen/Rhône. Bern ligger ju på ca. 550 m, strax efter Bulle/Gruyere är man på drygt 860 m! Sen störtar det raskt ner till sjön på runt 380 m.
Låter som en bra bjudning! 😄

PisteCarver

Aktiv medlem
Var förvånad första gången jag körde ner mot sjön. För mycket senare än man tror står en skylt: Vattendelare Rhen/Rhône. Bern ligger ju på ca. 550 m, strax efter Bulle/Gruyere är man på drygt 860 m! Sen störtar det raskt ner till sjön på runt 380 m.
Låter som en bra bjudning! 😄
Jag minns att jag tänkte: Så här vill jag också bo, finns nog ingen vackrare plats. Insåg tyvärr snabbt att det där är en helt annan finansiell division...😢

Christiam

Aktiv medlem
Tillbaka till Sverige och till fjälls.
Vad heter stugan/platsen.
Likt Frodo och hans vänner ska vi ut på promenad med ett kargt mål i sikte. Med start hos han som sjöng om ”Monika” börjar vi gå och ”Vist” hoppas vi på bra väder hela vägen till porten. Vi väljer dock att undvika kungens väg.

Bilagor

• EA365738-2D51-46D1-99EA-8637EA590DA5.png
    EA365738-2D51-46D1-99EA-8637EA590DA5.png
    208.4 KB · Besök: 19

Bgn

Aktiv medlem
Tillbaka till Sverige och till fjälls.
Vad heter stugan/platsen.
Likt Frodo och hans vänner ska vi ut på promenad med ett kargt mål i sikte. Med start hos han som sjöng om ”Monika” börjar vi gå och ”Vist” hoppas vi på bra väder hela vägen till porten. Vi väljer dock att undvika kungens väg.

han som sjöng om ”Monika” - Nic and the family så ni børjar i Nikkaloukta
"Vist" - Vistasstugan ska ni till
kungens väg - Kungsleden går ni inte

Då ær det kanske Unna Räitastugan?

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
han som sjöng om ”Monika” - Nic and the family så ni børjar i Nikkaloukta
"Vist" - Vistasstugan ska ni till
kungens väg - Kungsleden går ni inte

Då ær det kanske Unna Räitastugan?
Du tänker rätt men du har missat en ledtråd som i ditt fall blir avgörande. : )

Bgn

Aktiv medlem
Ja Porten, ni ska till Lapporten och går førbi Vistasstugan, då blir Mårmastugan som ær på bilden.

Bgn

Aktiv medlem
En ledtråd. Namnet har 3 delar
1 delen. Felstavad firande norsk student
3 delen. Fågelverktyg

Bgn

Aktiv medlem
Det ær inte en tind men en nebb och frågan ær om man stavat russ fel vad får man då?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Trodde jag försökte hitta topp med Ryss- redan tidigare, men gjorde väl inget bra jobb isåfall. I andra försöket dök den upp. :)

Vad och var är det här?
1624274978613.png

Christiam

Aktiv medlem
En backe för att hoppa : )
Skulle gissa att den används av några som tränar trick och inte klassisk hoppning.
kan det vara en äldre backe i Ö-vik?
Är vi ens i Sverige?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Engelberg, vad som är speciellt var svårt. Hittade nått om att det är förberett för natthoppning.
Räcker bra! Gross-Titlis-Schanze som den heter, är värd för världscupen i backhoppning varje år i december. Till skillnad från många modernare backar utnyttjar den den naturliga terrängen utan massiva betongtorn. Enligt wikipedia den brantaste backen i världscupen.

Kör på @Christiam

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp