Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Pust, klurigt. Sjukt många små skidorter där!

Då letar jag sjöar igen. Fyra namn vill jag ha! ;)
1624361912552.png

PerK

Aktiv medlem
Hoppar in (i en tunna?) och tror du skådar över Melchsee - TannenseeEngstlenseeTrübsee !?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lungernsee/Sarnersee/Wichelsee/Alpnacher See/Vierwaldstättersee
Där fick du med alla 5, snyggt! Bilden tagen från Wilerhorn ovanför Brünigpass. I förgrunden nedanför på berget ser man toppstationen för den nya gondolen Lungern - Turren, förr låg det ett skidområde där uppe, Lungern-Schönbüel som dessvärre gick i konkurs.
Zugersee ligger bakom Rigi som syns i bakgrunden.

Din tur @fredw

fredw

Aktiv medlem
Desperat grävande i arkivet... leder till en bild som tyvärr inte har så mycket med skidåkning att göra... Vilken före detta höjdare sitter och käkar bredvid oss på denna italienska restaurang?

Ledtråd 1: Kom på en skidrelaterad... Den som slutligen puttade ner denne höjdare från sin position som "member of parliament" har kommit på 10e plats i WC-slalom i Åre samt har flera WC-slalom-vinster och ett OS-brons i bagaget. I en WC-slalom kom hon tvåa efter Anja Pärson som slog henne med en hundradels sekund. Hon heter Zali Steggall.

Ledtråd 2: Han är född i England, men har avsagt sig sitt brittiska medborgarskap.

1624365258611.png

1624365526762.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Väl medveten om att min fråga är litet "out there"... så bygger jag snabbt på med ledtrådar i orignalinlägget här ovanför. Stay tuned.

fredw

Aktiv medlem

Helt korrekt, Tony Abbott som var en mycket omstridd premiärminister i Australien 2013-2015.
Ledtråden handlade alltså om Australiens kanske mest framgångsrika alpina skidåkare genom tiderna, Zali Steggall, som slutligen vid ett lokalt val petade bort Abbott från hans plats som parlamentsledamot.

Snöbollen rullar vidare till pd!

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
IMG_20190322_183356.jpg

Här åker stighudarna av efter att, givetvis efter liftarnas stängning, ha kämpat sig upp för hur många höjdmeter? Och på fråga B vill jag veta vad den nya svarta pisten i den tidigare liftgatan heter?

pd

Aktiv medlem
Solen har just gått ner bakom åkarna och de startade vid huvudliftens dalstation.
Cir är den svarta backe som användes vid världsmästerskapen 1970, men den har nu äntligen fått sällskap av en till.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Solen har just gått ner bakom åkarna och de startade vid huvudliftens dalstation.
Cir är den svarta backe som användes vid världsmästerskapen 1970, men den har nu äntligen fått sällskap av en till.
La Ria då på pisten? Och 654 hm? Eller 646 hm om man räknar samma som liftens fallhöjd. (2291 mot 2300 m)

pd

Aktiv medlem
La Ria stämmer och fallhöjden hittar jag lite olika uppgifter på. I utdraget över genomförda åk räknas den som 770 meter, men 646 meter stämmer nog bättre med verkligheten. Över till @Kalle_Luzern alltså.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
La Ria stämmer och fallhöjden hittar jag lite olika uppgifter på. I utdraget över genomförda åk räknas den som 770 meter, men 646 meter stämmer nog bättre med verkligheten. Över till @Kalle_Luzern alltså.
Kul gåta! :) Får nog ha en bättre karta om man ska få det utrett. Uppgifter jag hittade på liften sa 646 m. På pistkartan står byn 1563 m och passet med restauranten 2300 m, så jag fick 737 m...

Var är den här bilden tagen?
015.JPG

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp