Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Ja, det måste det. :) Första snön typ i oktober förra året, utsikt från balkongen i lägenhet jag hyrde förra sommarsäsongen.

Välkommen tillbaka @STORPOTATEN 😄
Tack tack! :)
Vad ska vi hitta på nu då? Vad sägs om en sjö kanske, vad heter denna sjö?
1624541899569.png

Christiam

Aktiv medlem
Japp, Världens högsta kustlinje, 286 möh är svaret jag sökte. Hade jag stått på samma plats för ca 10 000 år sedan hade jag varit blöt om fötterna och antagligen varit helt omedveten om vilket stup som befann sig framför mig.

Varsågod @Kalle_Luzern
Nu går jag långt off topic med en följd fråga.
Fanns stupet för 10 000 år sedan? Landhöjningen började när isens tyngd smällt bort. Eller var havsbotten också nedtryckt och stigningen sker där också?
En ärlig fråga, inget larv om att försöka rätta någon.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu går jag långt off topic med en följd fråga.
Fanns stupet för 10 000 år sedan? Landhöjningen började när isens tyngd smällt bort. Eller var havsbotten också nedtryckt och stigningen sker där också?
En ärlig fråga, inget larv om att försöka rätta någon.
Funderade lite på det. För det första: fanns ju inget hav innan isen smälte, så tänker att allt som hänger ihop som berggrund var mer eller mindre lika mycket nedtryckt. Om det var ett stup där för 10000 år sen (under vattnet) är väl svårare att spekulera om. Beror på hur mycket sediment som kunde ligga där och bilda botten? Troligt att det kanske låg en del, som sen spolades bort från klippan i takt med landhöjningen? Obrant lär ju inte havsbotten varit dock...

Hawk100

Aktiv medlem
Tackar! Då får vi se hur pigga och alerta ni är så här på midsommardagens morgon???
(Risk att jag inte är så snabb att rätta ev inkomna förslag....)

Vad heter liften som bilden är tagen från?
1624681923087.jpeg

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp