Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Här finns det många vassa "drakryggar" (och höga berg).
Namn och höjd på de två markerade topparna?
1626793436612.png

PisteCarver

Aktiv medlem
1. Grossvenediger, 3662 m (ser upp till 3666 m på något ställe)?
2. Rötspitze, 3496 m?
Sådärja!
Var väl inte helt oväntat att @Kalle_Luzern snabbt och effektivt skulle plocka fram stora "fjärrspaningsteleskopet". ;)
Han den store från Venedig var för en del år sedan 3674 m hög, men glaciärerna på det relativt platta (men höga) berget har ju sjunkit ihop de senaste årtiondena.
Rötspitze ligger på gränsen till Südtirol.

Kör på Kalle!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Lite detaljer i de olika ryggarna hjälpte med att få vinklarna rätt. :)

På PCs tema med berg som har hög fallhöjd ner till dalen, här är ett med nästan exakt 2500 fhm från platsen där jag tog bilden. Något mindre vid foten av berget. Vad heter det, och hur högt är det?
IMG_2931.JPG

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Sorry Kalle, att jag knäcker den här så fort... ;)
Pizzo di Claro 2.727 m.
Gåtorna är ju till för att lösas! Du kanske såg det när du körde norrut mot Airolo? Heter även Visagno.
Fotograferat från järnvägsstationen i Bellinzona. Bakom finns den ännu högre Torent Alto, 2956 m (2948 m på en annan karta), som har drygt 2600 fhm ner till dalen vid Biasca!

Tillbaka till dig, @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Gåtorna är ju till för att lösas! Du kanske såg det när du körde norrut mot Airolo? Heter även Visagno.
Fotograferat från järnvägsstationen i Bellinzona. Bakom finns den ännu högre Torent Alto, 2956 m (2948 m på en annan karta), som har drygt 2600 fhm ner till dalen vid Biasca!

Tillbaka till dig, @PisteCarver
Det såg ju väldigt "Tessinigt" ut med hög trädgräns och sluttning åt söder - är ju 2000 fhm skog där!😲
Jag kollade mina bilder och såg att jag har en bild på det massivet där just denna toppen är dold i moln.

Ny bild kommer om en liten stund.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kopplar tillbaka till den här bilden.
Har du tagit den från Cimetta ovanför Locarno?
Ja, stämmer. Och där rök min plan att hålla det hemligt en stund till. :LOL: 😨
Får väl spara de bilderna någon vecka... ;)

Edit: välförtjänta bonuspoäng!! Trodde inte någon skulle orka leta vidare.

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Rätt så!
De har varit med här tidigare fast från annan vinkel.
@STORPOTATEN hade nyligen en fjärrvy från nordost på dem.

Över till @Kalle_Luzern igen!
Baksidan på ett skidområde fotograferat från ett annat skidområde så att säga. :)
Här kommer en riktig fjärrspaning. Den som varit med senaste veckorna ser nog var bilden är tagen rätt snabbt, men vad heter den markerade toppen?;)
IMG_2881.JPG

PisteCarver

Aktiv medlem
Det var plottrigt med en massa blandade toppar på avstånd....
Kan det vara Rosenhorn 3689 m taget från de "mytomspunna bergen? :unsure:
"Mitt berg" Wetterhorn skymtar väl också i bilden?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det var plottrigt med en massa blandade toppar på avstånd....
Kan det vara Rosenhorn 3689 m taget från de "mytomspunna bergen? :unsure:
"Mitt berg" Wetterhorn skymtar väl också i bilden?
Korrekt. Ja, lite plottrigt blev det med det avståndet.:confused: Var mycket bättre i kikaren. 😅
Rosenhorn ligger i linje med Wetterhorn, som är delvis dolt av berg i förgrunden. Till höger om Wetterhorn, vad som ser ut som en dubbeltopp nästan, syns Mönch och Jungfrau.
Fotat från toppen av Gross Mythen.

@PisteCarver igen då. (y)

PisteCarver

Aktiv medlem
Det här får bli min sista för idag.😓
Här står jag med mina nya "bredisar" och då har jag ju avslöjat en del. I bilden syns (markerat) två tvillingtoppar som jag har sett sedan "urminnes tider", men aldrig brytt mig om att ta reda på vad de heter.
Så då tar vi reda på namnen nu och frågar samtidigt vilket land och provins de ligger i?
Edit: Jag funderade faktiskt aldrig på att åka den lilla löjliga snökarusellen till vänster....:LOL:
1626810115076.png

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Wallander ser en bred platt dal samt kanske ett litet skidområde som inte når upp till trädgränsen. Är det en schweizisk flagga man anar på bergssidan där? Kanske inte, och det ger inga napp. Hittade istället följande lustifikation:

- Vad är det bästa med Schweiz?
- Vet inte, men deras flagga är ett stort plus.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Wallander ser en bred platt dal samt kanske ett litet skidområde som inte når upp till trädgränsen. Är det en schweizisk flagga man anar på bergssidan där? Kanske inte, och det ger inga napp. Hittade istället följande lustifikation:

- Vad är det bästa med Schweiz?
- Vet inte, men deras flagga är ett stort plus.
Det är en schweizisk flagga! Orten som hänger upp den (oftast i tid för nationaldagen, men i år kom den upp tidigt) är känd för den.
Inget skidområde i bild.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hittar dock inte exakt varifrån du tagit bilden, ser ut att vara en massa vatten - Aare?? ;-) - emellan...
Vitznau ligger ju vid Vierwaldstättersee, och bilden tagen på andra sidan sjön så klart. Och inte direkt vid sjökanten som synes.
Man kan ana lite speglingar i bilden, tagen i farten från kollektivt färdmedel. Kanske hjälper lite. ;)

fredw

Aktiv medlem
Verkar tagen i närheten av Ennetbürgen eller nära flygplatsen vid Buochs, litet längre från vattnet än på min bild nedan där flaggan syns...

1626861533405.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Verkar tagen i närheten av Ennetbürgen eller nära flygplatsen vid Buochs, litet längre från vattnet än på min bild nedan där flaggan syns...
Låt gå för det. ;) Taget från tåget från Engelberg i måndags, strax innan Stans. Så några km från sjön åt det hållet.
I bild ser man förutom Dosse även Vitznauerstock, Rigi Hoflue, och längs till höger i bakgrunden Gross Mythen.

Kör på @fredw !

fredw

Aktiv medlem
Man tackar. Nu blir det andra klippor.
1. Var är denna bild tagen?
2. Ett svenskt ord för den speciella typ av sten som denna formation består av? Kalksten är för oprecist svar.

bc53222f-eaa0-48e8-a1f1-d01c35f808f5.JPG

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Japp, börjar bli svårt att hitta bilder nu men tar en vad jag tror väldigt enkel. Skickar även med en bild på åkningen på platsen så kvoten fylls.

Bilagor

• 76A6967C-870D-468A-AE90-476E1D34D644.jpeg
    76A6967C-870D-468A-AE90-476E1D34D644.jpeg
    41.2 KB · Besök: 16
  • A9ACE01B-460C-48CF-88A6-1A2F4F30CE71.jpeg
    A9ACE01B-460C-48CF-88A6-1A2F4F30CE71.jpeg
    34.9 KB · Besök: 17

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp