Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

FilipNorin

Aktiv medlem
Namn och höjd på dessa toppar?
Screenshot_20210721-174158~2.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Då ska vi se om jag har hittat något som blir rejält klurigt även för mästaren @Kalle_Luzern ! ;)
Lär väl bli "omöjligt" för alla andra då förstås....😲
(det får väl i så fall komma ledtrådar...:))
Namn och höjd på de två topparna?
1626885163967.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Lättare bilder har ju varit med. Tror jag har den, men ge andra en liten chans. ;)
Ja, den är svår därför att bilden ”luras” med vägens riktning. Berget ligger egentligen en bit in i en sidodal. Men du har ju kört samma väg som jag bara några dagar efter, så med lite bredare synfält i spaningen tänkte jag nog att du skulle hitta den.
Återigen ett rejält berg med över 2000 fhm.

En ledtråd då till alla andra :):
Vi är som man säger söder om Alpen Hauptkamm och vi är i Schweiz 🇮🇹.
God jakt!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, den är svår därför att bilden ”luras” med vägens riktning. Berget ligger egentligen en bit in i en sidodal. Men du har ju kört samma väg som jag bara några dagar efter, så med lite bredare synfält i spaningen tänkte jag nog att du skulle hitta den.
Återigen ett rejält berg med över 2000 fhm.

En ledtråd då till alla andra :):
Vi är som man säger söder om Alpen Hauptkamm och vi är i Schweiz 🇮🇹.
God jakt!
Jag körde inte, semestrarna har börjat! Hade fått stå minst en timme i kö framför tunneln! 😨 Var visst tom kö i måndags, ovanligt även i juli.
Tåget bekvämare, plus att man får njuta av världens längsta järnvägstunnel. :ROFLMAO:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Då gissar jag då.
1. Camoghe, 2228 m
2. Monte Bar, 1816 m
Fotograferat där Riale di Moleno rinner under motorvägen och sen ner i Ticino, nära Preonzo.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Det var det värsta. :oops:
1. Piz Croch, 2377 m (borde dölja Sass Castel västtopp, 2516 m)
2. Sass Castel sydosttopp, 2524 m (har för övrigt inget namn alls på Swiss topo)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Hmm, zoomade igen. Du menar att det är V och SE topparna på Sass Castel? Har du nog rätt i. Med den vinkeln sticker den fram till höger om Piz Croch

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Bilden tagen i Schwyz, berget står i Uri. 2600 fhm ner till huvuddalen som är mellan berget och platsen där bilden togs.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Finns en Hütte döpt efter berget som ligger i närheten.
På svenska kan namnet få en att tänka på en kunglig aktivitet.

fredw

Aktiv medlem
Kalle börjar kanske tro att internet ligger nere i Sverige (om det inte vore för tråden om Väggen i Sälen...) :giggle:

Gross Windgällen?
Får dock inte ihop det med någon kunglig aktivitet... "The name Gross Windgällen derives from Gälle or gellen, meaning as much as wailing, shrilling or whistling." Hmmm. :unsure:

Edit: tar tillbaka. se ny gissning nedan.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Poletten trillade ner. Vred blicken mer mot sydväst och hittade Krönten! 3108 möh.

Om jag har rätt så går turen till Christiam eller FilipNorlin, den som hittar hit först.
Jag ska bedriva litet enkelt jordbruk ikväll (tränar inför grönt kort i golf...) ;)

Senast ändrad:

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Poletten trillade ner. Vred blicken mer mot sydväst och hittade Krönten! 3108 möh.

Om jag har rätt så går turen till Christiam eller FilipNorlin, den som hittar hit först.
Jag ska bedriva litet enkelt jordbruk ikväll (tränar inför grönt kort i golf...) ;)
Helt rätt! (y) Fotograferat någonstans mellan Chlingenstock och Fronalpstock ovanför Stoos. Berget i högerkanten är Gitschen som @PisteCarver hade med i en regnig bild nerifrån Flüelen.

Lycka till med hackandet @fredw och huggsexa för @Christiam och @FilipNorin nu då. :)

Christiam

Aktiv medlem
Jamen då kör jag. En sommarbild på ett offpiståk i Lappland.
Åket har fått namn efter en stark kvinna som lagade mat och slogs. Ev ledtrådar kommer under kvällen.
Edit:
Värst vad folk har viktigare saker för sig på sommaren då.
Ledtråd. Åket går ner i jåkken och det går även att åka på ett vattenfall.

Bilagor

• 03834710-4DE8-4CAA-A2F8-4676BE250D6E.png
    03834710-4DE8-4CAA-A2F8-4676BE250D6E.png
    272.2 KB · Besök: 22
Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Tack! Hittade också mycket annat intressant av Björkliden och Abisko, måste absolut resa dit på påsklovet!

Jag är på brist av bilder. Borde snart kolla fruns bilder. Men ännu en gammal: Var åker jag? (Inte så hemskt mycket snö, hela tiden måste man vara litet försiktig med stenar.)
IMG_0364.jpg

Christiam

Aktiv medlem
Tack! Hittade också mycket annat intressant av Björkliden och Abisko, måste absolut resa dit på påsklovet!

Jag är på brist av bilder. Borde snart kolla fruns bilder. Men ännu en gammal: Var åker jag? (Inte så hemskt mycket snö, hela tiden måste man vara litet försiktig med stenar.)Visa bilaga 10946
Jag tycker absolut du ska besöka Abisko och Björkis.
Abisko/Nuolja är ett rent offpistberg utan pistmaskin och Björkis bjuder på rolig åkning, lite mer åt familjehållet men det finns åkning för alla. Har varit där över 10 gånger och försöker göra ett besök per år. Det är lätt att kombinera dessa två med riksgränsen också.
Bilden din har jag ingen aning om : )

fredw

Aktiv medlem
Jag tycker absolut du ska besöka Abisko och Björkis

Jag vill gärna åka dit men måste först fundera ut om jag ska svänga till höger vid Helsingborg eller fortsätta rakt fram… Eller köra till mina mer närliggande älskade Dolomiter istället.

Skämt åsido, denna tråd med alla fina bilder har gett mig en så positiv känsla över den skandinaviska fjällvärlden att jag sörjer att jag bor så långt bort.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp