Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Ja, så klart. Om man fortsätter in i dalen förbi Brunnis dalstation svänger vägen norrut in i den här sidodalen, längst in ligger det de kallar Ende der Welt. Trevlig lätt promenad dit för en kopp kaffe blev det. Topparna till vänster tillhör också Walenstöcke-massivet. Bästa vädret på hela helgen i den bilden från igår. 20 mm regn på 20 min här vid lunchtid idag... I närliggande delar här hade de 20 cm hagel på fälten, och bilar som spolades ner i floden. 🤯

Se vad @PisteCarver har kokat ihop över helgen då! ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, här var jag och åkte skidor igår.🤥

Vad heter skidområdet?
1627234245854.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Högt berg siktat.
Hur högt och vad heter det?
Liknar faktiskt Mount Everest sett från Nepalsidan. 😲
(i så fall måste det vara Nuptse till höger, och Lhotse dolt där bakom :unsure: )
1627296226015.png

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu får det räcka... ;)

Stucklistock 3313 m.
Tack! :ROFLMAO:
Många -stock i de trakterna. De båda Griessenhorn till vänster om. Fleckistock i kedjan till höger bakom.
Bilden inte tagen på en kaserngård, utan på parkeringen vid Sustenpass, man ser alltså Stucklistock över faktiska passet. Biltunnel är precis utanför bild till vänster.

Tillbaka till @PisteCarver

PisteCarver

Aktiv medlem
Tack! :ROFLMAO:
Många -stock i de trakterna. De båda Griessenhorn till vänster om. Fleckistock i kedjan till höger bakom.
Bilden inte tagen på en kaserngård, utan på parkeringen vid Sustenpass, man ser alltså Stucklistock över faktiska passet. Biltunnel är precis utanför bild till vänster.

Tillbaka till @PisteCarver
Vid grillen just nu, återkommer senare….🥩🍖🔥

PisteCarver

Aktiv medlem
Nej, fick inte ihop det riktigt. Nu ser jag att Kastelberg är till höger ju! Det är alltså Le Hohneck, 1363m du söker.
Ja, så är det!
Man kan också skymta den långa dubbelsläpliften på Le Kastelberg (eländig fransk knapplift, varför har man knappliftar i Frankrike?)

Till toppen av Le Hohneck måste man promenera en bit.
Vid ett tillfälle (inte den resan när bilden är tagen) har jag därifrån haft den bästa utsikten någonsin. Det var en dag mellan Jul och Nyår och det var så stark Föhnvind (+12 gr) att snön rann nerför berget i rännilar.
Vid kraftig Föhn kan luften bli alldeles kristallklar.
Schwarzwald 80 km avstång såg så nära ut att man skulle kunna ta på det, vi såg Eiger, Mönch och Jungfrau 190 km, och ända till Matterhorn 240 km och Mont Blanc 250 km, allt i kristallklar sikt.
Om inte bergen varit så höga hade det ju varit omöjligt att se dem pga jordrundningen. Tyvärr tänkte jag aldrig på att ta bilder, stod bara och beundrade utsikten (och det var så kraftig Föhn att det nästan var storm).

Bilden är tagen från Grand Artimont 1228 m, som ligger i skidområdet Ski Bresse, och som faktiskt är ganska trevligt. Finns några moderna sittliftar där också, tyvärr inte på Kastelberg som har en enorm bredd av fri yta för offpist åkning (när där är tillräckligt med snö, vid tillfället för bilden var där 120 cm).

Då är det @Kalle_Luzern igen!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Kul med bilder från lite udda ställen! :) Tänkte också fjällen först...

Här en drygt 10 år gammal bild, var en riktigt kall januaridag. Mobilen dog i kylan strax efter jag tagit bilden, tur att det var lunchdags och den kunde tina inne i restauranten. Var är bilden tagen?
002.JPG

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp