Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Idre stämmer visserligen men det är inte Städjan utan sparade snöhögar som syns i bild. (Inga slagghögar alltså).
Om Ivo haft lite bättre skärpa i sin foton, så hade man ju sett att det var snödepåer med presenningar över.:ROFLMAO:;)
Samma ”taktik” som med snötippen i Östersund.:ROFLMAO:
Dags att uppgradera från Iphone 1 ? ;)

fredw

Aktiv medlem
Det säger något om Idre att både snöhögar och Ivos lägerplats verkar högre belägna än skidbackarna. När jag var där tyckte jag iofs det var bekvämt att man i normal samtalston kunde konversera med dem som stod på toppen, när man själv var där nere. ;-) Och näshåren frös ihop i Särna där vi bodde, vilken köldhåla. Nog klagat, de har verkligen gjort det mesta möjliga av det berget.

Var är vi nu?

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Hade ju varit kul att se facet på (söta?) fru Fredw, när hon är i Saalbach (?)
Hon har aldrig varit i Saalbach såvitt jag vet, och om jag får råda (vilket händer ibland) så lär det dröja! :) Möjligen på sommaren då Saalbachs vänliga höjder nog gör sig bäst.
Nu tror jag iofs inte att den aktuella orten på bilden ens kan mäta sig med Saalbach, åtminstone inte när det gäller skidåkning. Utom i ett avseende (här anas en ledtråd till en ledtråd)...

Christiam

Aktiv medlem
Den här tråden är märklig; när jag la ut bild på Ansätten i fjärran så blev det ”napp” direkt. När jag lägger ut en bild på välkända massturist Idre, med självklara ledtråden ”sparade snöhögar” så går halva dagen innan mål…
Aaaa, kände igen lift och backe som Idre men ”bergen” bakom var helt fel för att vara Idre. Hur tusan skulle man kunna se att det där är sparad snö…. : )

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Aaaa, kände igen lift och backe som Idre men ”bergen” bakom var helt fel för att vara Idre. Hur tusan skulle man kunna se att det där är sparad snö…. : )
Såg direkt att det var sparad snö, hur kunde man missa det?
Det säger något om Idre att både snöhögar och Ivos lägerplats verkar högre belägna än skidbackarna. När jag var där tyckte jag iofs det var bekvämt att man i normal samtalston kunde konversera med dem som stod på toppen, när man själv var där nere. ;-) Och näshåren frös ihop i Särna där vi bodde, vilken köldhåla. Nog klagat, de har verkligen gjort det mesta möjliga av det berget.

Var är vi nu?
Grosser Arber?

fredw

Aktiv medlem
Inte riktigt så långt åt det hållet! Vi är dock mindre än 45 grader norr om ekvatorn.

…och vi passerade detta etablissemang i närheten.

1627486552790.jpeg

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Där satt den! Jahorina vid Sarajevo, Bosnien. Har haft litet bilder därifrån förut.

Som jag sade då - ett land och ett folk (eller flera folk) som är värda en bättre regim än de nuvarande korrupta gubarna. Sorgligt. Men åk gärna dit.

Nog om det! PC har ordet!
Lurig bild, den måste ha några år på nacken eftersom observatoriet verkar vara ombyggt och ser annorlunda ut nu.

Med tanke på er dragning till obskyra namn (musikhandeln), så var jag på väg att gissa på en skidort i Montenegro alldeles i närheten:
1627489132613.png

Nåja, Jahorina är ju inte helt obekant eftersom man körde OS störtlopp där 1984.

PisteCarver

Aktiv medlem
Från toppen av skidområdet Lauchernalp.
Gillar Weisshorn!(y)
Matterhorn syns också, och Le Grand Combin.
Castor, Pollux och Liskamm också med. (y) Och Zinal Rothorn och Dent Blanche.

PisteCarver

Aktiv medlem
För att ni ska ha någon chans mot Kalle på den här gåtan, så får ni redan nu den här ledtråden (som Kalle ändå redan har listat ut):
🇨🇭🗣️🇮🇹

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nej, det är dåligt med feta berg i Skåne.:(
Men jag vill minnas att Kalle har avslöjat att han har bott i Skåne, så jag är inte säker på att det är en bra idé….:unsure:
Ja, precis det blev några år i Malmö. :) Om jag minns rätt tog jag en av få skånska bilder när @fredw hade med kalkbrottet i Limhamn... 😁
Edit: ser ju inte ut som Gotthardtunneln, och det hade ju varit väl lätt. ;)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Nu sitter jag bara med mobilen på gymmet så det blir lite chansning på Wendenstöcke.
Bra chansning! Tagen i lördags när jag var uppe i Engelbergertal. Finns Gross och Chlyn (Klein) Wendenstock, den markerade är Gross, Chlyn till vänster om. Många kartor skriver bara ut Wendenstöcke, så ger rätt för det.
Graustock är ju typisk framför till höger, och den fina relativt gröna slänten till vänster är Laub! ⛷️

Skönt att jag slipper nattskiftet @PisteCarver ! :giggle:

PisteCarver

Aktiv medlem
Nu måste jag träna klart så det blir ingen ny bild på en timme eller två, men ni som är nattugglor kan ju sedan sitta och fundera på min nästa bildgåta utan att ha @Kalle_Luzern flåsande i nacken.:)

PisteCarver

Aktiv medlem
Ut i backen igen efter lunch.
Yngste grabben kollar om det finns snö under pjäxorna innan han sätter på sina Nordica Dobermann hyrskidor som han klockade på 95 km/h under den här resan. Det är jobbigt att bli "förbisprungen"....😩
Hans resekompis till höger ser fortfarande tveksam ut.
Men, vad heter det fina skidberget i bakgrunden dit vi nu ska bege oss? :)
1627509136440.png

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp