Var är bilden tagen? (Regler i 1:a inlägget)

PisteCarver

Aktiv medlem
Drar till med Königsleitenspitze…
Det drog du till bra med @fredw !
Königsleitenspitze är ett fantastiskt skidberg som ingår i det mycket fina skidområdet Zillertal Arena.
Königsleiten har skidåkning i tre väderstreck och på bilden syns en del av västsidan, som har breda röda och svarta nerfarter med 900 fhm.

Din tur!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Laub ser ju fint ut, men tillräckligt mycket lutning för att vara lavinfarligt?
Ja, håller man skier's right är det ganska jämn lutning runt 30 grader stor del av vägen. Ju längre åt vänster, ju brantare, med konvexa partier över 40 grader. Definitivt inte ofarligt, och tyvärr dör i snitt en person på år i laviner där på senare år. :cry: Laub är ett gammalt ord för lavin.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Har en känsla av att jag och Mrs fredw kommer att gilla Zillertal!

Var är detta? Namn på ort och lift tack.

Edit: Kanske verkar svårt/omöjligt men Wallander har redan sett ett par enstaka ledtrådar i filmen. Fast han vet ju iofs svaret redan... Och nivån i detta forum är inte att leka med, så jag väntar litet med ledtrådar.

Edit 2, ledtrådar:
Det är (som synes) en lång släplift, i ett avlångt land. En av de längsta släpliftarna i det landet, faktiskt. Kanske nr 3 i längd.

Vi är i Sverige. Liften ligger ca 5 km från landets första egentliga skidlift (som nu är borta/ersatt). Vår lift är inte långsam men tar ändå ca 11 minuter från dal till topp. För några år sedan gick det en lavin in i denna lift, en man drogs med men kunde ta sig ur själv.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Visst är det den 1613 meter långa Gunniliften. Den kommer att bli Åre/Duveds längsta lift den dagen kabinbanan plockas ner! Nu är frågan om den ligger i Duved eller Tegefjäll, egentligen Tegefjäll men det vore väl petigt att ge fel för Duved. Så jag ger segern till PC, och Ivo får en guldstjärna i kanten.

Om någon tänker att vi är nördar på detta forum, så ta en titt på denne fransos nedan... Där finns allt ni vill veta om Gunniliften och litet till. Inklusive foton på alla pylonerna, märkligt nog fotade två veckor innan jag filmade snutten här ovan. Ordet till PC som sagt.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Sorry Ivo,
Du var en minut för sen… ;)
kan i alla fall glädja mig åt att jag hade en fin puderdag till höger om Gunniliften i vintras. När man bränner på genom Tegeskogen och kommer ut på hygget och lägger första spåren....(i slutet får man tråckla sig ner i en bäckravin innan man når Gunniliften igen)

fredw

Aktiv medlem
kan i alla fall glädja mig åt att jag hade en fin puderdag till höger om Gunniliften i vintras. När man bränner på genom Tegeskogen och kommer ut på hygget och lägger första spåren....(i slutet får man tråckla sig ner i en bäckravin innan man når Gunniliften igen)
Minns att jag såg en del spår där. Det finns ju riktigt hygglig skogsåkning även kring Tegeliften.

PisteCarver

Aktiv medlem
Visst är det den 1613 meter långa Gunniliften. Den kommer att bli Åre/Duveds längsta lift den dagen kabinbanan plockas ner! Nu är frågan om den ligger i Duved eller Tegefjäll, egentligen Tegefjäll men det vore väl petigt att ge fel för Duved. Så jag ger segern till PC, och Ivo får en guldstjärna i kanten.

Om någon tänker att vi är nördar på detta forum, så ta en titt på denne fransos nedan... Där finns allt ni vill veta om Gunniliften och litet till. Inklusive foton på alla pylonerna, märkligt nog fotade två veckor innan jag filmade snutten här ovan. Ordet till PC som sagt.

Men hallå, det finns ju två skidorter med var sitt eget liftsystem - Åre och Duved.
Tege är ju inget eget liftsystem/skidort….:rolleyes: ;)

PisteCarver

Aktiv medlem
Lössnö är härligt, men jag har aldrig förstått vitsen med skogsåkning.
Finns ju en massa räliga träd som man kan krocka med….😨
Skog är inget för en skåning.;)

fredw

Aktiv medlem
Men hallå, det finns ju två skidorter med var sitt eget liftsystem - Åre och Duved.
Tege är ju inget eget liftsystem/skidort….:rolleyes:
Du har rätt men när man är där och åker så brukar man ofta skilja på Duved och Tegefjäll, kanske särskilt vi som också var i Duved innan Tegefjäll kom till. Man kan ju också uttrycka det som i Wikipedia: "Tegefjäll är en stugby mitt emellan Duved och Åre, tillhörande Åres skidområde..." Om Tegefjäll är en skidort eller inte kan diskuteras men har nog fler turistbäddar än Duved. Fast jag vet ju var jag föredrar att bo... Tegefjälls dalstation med sin lilla "glaspyramid" ser mycket 1980/90-tal ut.

1627550894121.png

Den dagen PC handlar något i nedanstående affär så är det dags att oroa sig på riktigt... :ROFLMAO:

1627551009619.png

Skulle istället nästan kunna tänka mig att bo permanent i Duved.

Jag har börjat uppskatta skogsskidåkning (dvs i gles skog) på senare år. Svårt att sätta fingret på vad det är som lockar. Värt en artikel i sig, har sagt det förut! Det är något med snön, som ofta lägger sig fin och djup i kuddar och svackor mellan träden. Kanske också den utmaning man får av att inte kunna svänga exakt där man annars vill, paradoxalt nog kan det ofta ge en bättre upplevelse. Glesa fjällbjörkar typ är väl det bästa. Täta höga granar avstår jag gärna.

Senast ändrad:

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Tege är ju inget eget liftsystem/skidort….:rolleyes: ;)
Rätt svar var Tegefjäll. Men nu ska vi ut till stranden (ska inte avslöja vilken eftersom jag behöver jaga fler bilder). Annars hade jag krävt min rätt (eller helt sonika lagt ut en bild innan @PisteCarver)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jag har börjat uppskatta skogsskidåkning (dvs i gles skog) på senare år. Svårt att sätta fingret på vad det är som lockar. Värt en artikel i sig, har sagt det förut! Det är något med snön, som ofta lägger sig fin och djup i kuddar och svackor mellan träden. Kanske också den utmaning man får av att inte kunna svänga exakt där man annars vill, paradoxalt nog kan det ofta ge en bättre upplevelse. Glesa fjällbjörkar typ är väl det bästa. Täta höga granar avstår jag gärna.
Förstår om skogsåkning är populärt i Norden. När det är flatljus får man ju kontrast och perfekt sikt inne bland träden, på kalfjäll är det desto svårare att åka de dagarna...

PisteCarver

Aktiv medlem
OK, då kör vi.....😨

Hos ett ledande liftbolag "erbjuds" man att betala 100 kr per dag för "förmånen" att parkera sin bil på en grusplan i närheten av liften (utöver det man redan betalat för liftkortet förstås). Om man väljer att göra det på företagets flaggskepps-ort, så får man också hålla tillgodo med ett eftersatt och underutvecklat liftsystem med långa köer under högsäsong.

Eller så kan man välja att lägga sina semesterpengar hos ett liftbolag som behandlar sina kunder med respekt och ger dem valuta för pengarna.
Här erbjuds man gratisförmånen att köra ner sin bil i ett ultramodernt stort parkeringshus under liftstationen. Därifrån går man sedan rakt upp och stiger på den snabba moderna högkapacitetsliften för transport upp till skidområdet.

Vilket liftbolag väljer ni att åka till?
Den frågan är ju alldeles för lätt för att vara bildgåtan, så frågan blir i stället:
- Vad heter liften som man stiger på efter att man har parkerat gratis i P-huset?
1627563499525.png

1627563577236.png

PisteCarver

Aktiv medlem
Javisst är det dalstationen för Gletscherbus 1.
Och man slipper grus och småsten både under pjäxorna och i bilen! (y)

Som sagt: Kundens val = marknadsmakt, välj en skidort med bra service och modernt liftsystem. Man reser ju iväg för att åka skidor - inte för att stå i liftkö och för att köpa parkeringsbiljetter!

Över till @Kalle_Luzern !

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Med lite obskyra bilder/filmer idag kommer jag också med en! Berget känner nog de flesta, liften och järnvägen lika så. Så min fråga är: vad heter Hütten som "syns" i bilden?
009.JPG

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp